moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przygotowują Cougary na potrzeby polskiej armii

1 Pomorska Brygada Logistyczna dostosowuje kolejne partie amerykańskich wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4 x 4 klasy pojazdów MRAP do ich eksploatacji na potrzeby Sił Zbrojnych RP.

Za realizację zadania dostosowywania pojazdów do eksploatacji w Wojsku Polskim oraz zgodnie z polskimi przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym odpowiedzialny jest 52 Batalion Remontowy z Czarnego. Żołnierze 52 brem na co dzień zajmują się naprawą bieżącą i obsługą sprzętu wojskowego po realizacji zadań w kraju i w ramach polskich kontyngentów wojskowych.

Dostosowanie pojazdów MRAP Cougar to proces ciągły. Kilkadziesiąt pojazdów zostało przekazanych już użytkownikom – m.in. 16 i 18 Dywizji Zmechanizowanej. W trakcie dostosowywania pojazdów na warsztacie jest kolejne kilkanaście sztuk, zaś kilkadziesiąt egzemplarzy amerykańskich wielozadaniowych transporterów opancerzonych jest na etapie przyjmowania sprzętu ze składu MSS Polska Nowa Wieś.

Zakres prac dostosowania pojazdów do wymagań Sił Zbrojnych RP oraz polskich przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym przewiduje m.in.:
• ocenę stanu technicznego każdego pojazdu,
• demontaż niektórych elementów,
• przygotowanie powierzchni do malowania,
• prace lakiernicze celem zmiany kamuflażu,
• adaptacja systemów łączności,
• złożenie pojazdów,
• montaż kierunkowskazów i reflektorów świateł mijania,
• montaż uchwytów na wyposażenie dodatkowe pojazdów i broń osobistą żołnierzy,
• obsługiwanie okresowe obejmujące wymianę filtrów i płynów eksploatacyjnych,
• smarowanie sprzętu w punktach smarowniczych,
• badania diagnostyczne,
• rejestracja pojazdów i montaż tablic rejestracyjnych.

Efektem końcowym jest badanie techniczne, które dopuszcza pojazd do ruchu drogowego. Dopiero w tym momencie Cougary, dostosowane do krajowych wymagań, przekazywane są użytkownikom.


Amerykański wielozadaniowy transporter opancerzony Cougar to pojazd wojskowy z napędem 4x4, przeznaczony dla pododdziałów inżynieryjno – saperskich. MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) cechuje się zwiększoną odpornością na wybuchy min oraz ataki z zasadzki. Odporność ta wynika m. in. ze specyficznej konstrukcji kadłuba pojazdu, którego podwozie uformowane jest w kształcie litery „V” i jest silnie opancerzone.
Pojazdy COUGAR 4x4 wchodzą w skład najlżejszej kategorii pojazdów MRAP, obejmującej konstrukcje MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle). Przeznaczone są do realizacji zadań patrolowych, konwojowania oraz transportu obsług broni zespołowej. Pojazdy posiadają silnik o mocy 330 KM oraz automatyczną przekładnię. Charakteryzują się napędem 4x4 oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 88-105 km/h, a jego zasięg to 670 km. Wysokość pojazdu to 2,6 m, szerokość wynosi 2,7 m, a jego długość to 5,9 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 17,2 t, a jego ładowność to 2,7 t. Pojazdy przeznaczone są do transportu 2 członków załogi i 4 żołnierzy desantu.

Tekst: kpt. Justyna Kwiatkowska

red. PZ

autor zdjęć: A. Wolska

dodaj komentarz

komentarze


Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
 
Zachować właściwą kolejność działań
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Sprawa katyńska à la española
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Daglezje poszukiwane
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Pod skrzydłami Kormoranów
Wytropić zagrożenie
Pytania o europejską tarczę
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W obronie wschodniej flanki NATO
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Zmiany w dodatkach stażowych
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojna w świętym mieście, część druga
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Metoda małych kroków
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO na północnym szlaku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Tragiczne zdarzenie na służbie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Pilecki ucieka z Auschwitz
Kolejne FlyEye dla wojska
Pierwsi na oceanie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ameryka daje wsparcie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO on Northern Track
Sandhurst: końcowe odliczanie
Święto stołecznego garnizonu
Kadisz za bohaterów
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Rekordziści z WAT
W Italii, za wolność waszą i naszą
SOR w Legionowie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, epilog
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Posłowie dyskutowali o WOT
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Gunner, nie runner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część trzecia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO