moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Raptory lecą do Polski

Kilka amerykańskich F-22 Raptor ma wzmocnić tarczę powietrzną NATO w Europie. Ich załogi będą też szkolić się z polskimi pilotami. Przylot maszyn potwierdził dziś wicepremier Mariusz Błaszczak. Raptory będą stacjonować w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. To najnowocześniejsze na świecie samoloty V generacji, są skonstruowane tak, by radarom było bardzo trudno je wykryć.

– Samoloty F-22 Raptor na początku przyszłego tygodnia będą w Polsce. Nie po raz pierwszy i nie ostatni – powiedział dziś wicepremier Mariusz Błaszczak w Polskim Radiu. I dodał, że to efekt naszej współpracy z sojusznikami. Zadaniem amerykańskich myśliwców będzie przede wszystkim patrolowanie przestrzeni powietrznej i współpraca z polskimi siłami powietrznymi. Minister obrony zapowiedział, że planowane są już wspólne szkolenia polskich i amerykańskich pilotów. – Wszystko to służy odstraszaniu agresora i pokazywaniu tego, że NATO jest solidarne wobec siebie i buduje zdolności, które stanowią o bezpieczeństwie naszej ojczyzny – zaznaczył Mariusz Błaszczak.

Informację o tym, że Raptory lecą do Polski podało wczoraj dowództwo Sił Powietrznych USA w Europie i Afryce. „Najnowsze samoloty myśliwskie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, F-22 Raptor, przybyły do bazy RAF Lakenheath w Anglii. To ich przystanek w drodze do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, gdzie wesprą tarczę powietrzną NATO w Europie”, czytamy w komunikacie dowództwa. Samoloty F-22 należą do 90 Eskadry Myśliwskiej i na co dzień stacjonują w bazie Elmendorf-Richardson na Alasce.

Misja NATO Air Shielding, w którą zaangażują się Raptory, jest prowadzona, by chronić terytoria krajów położonych od Bałtyku po Morze Czarne przed zagrożeniem powietrznym i rakietowym. Podczas niedawnego szczytu NATO w Madrycie zdecydowano, by misję Air Policing, której zadania były typowe dla działań w czasie pokoju, przekształcić w misję Air Shielding. Ma ona dawać większe możliwości obrony przestrzeni powietrznej oraz lepiej integrować samoloty z naziemną obroną powietrzną. „Raptor jest kluczowym elementem globalnej grupy zadaniowej uderzeniowej, zaprojektowanym do szybkiej i dalekiej dominacji w powietrzu. Nie może się z nim równać żaden myśliwiec, co czyni go wysoce strategiczną platformą wspierającą NATO Air Shielding”, czytamy w komunikacie Dowództwa Sił Powietrznych USA w Europie i Afryce.

Dlaczego F-22 jest nazywany najlepszym myśliwcem? Wyprodukowany przez koncern Lockheed Martin samolot został zbudowany w technologii stealth, co oznacza, że radarom jest niezwykle trudno go wykryć. Maksymalna prędkość F-22 to ok. 2,5 tys. km/h. Myśliwiec ma dwa niezwykle mocne silniki (generują razem ponad 200 kN ciągu, a przy wykorzystaniu dopalacza ponad 300 kN), dzięki którym może lecieć w trybie Super Cruise, czyli przekroczyć prędkość dźwięku bez konieczności użycia tzw. dopalaczy. Raptor jest również wyposażony w radar, który może wykryć przeciwnika oddalonego nawet o 240 km.

F-22 zaprojektowano przede wszystkim do walki powietrznej, ale w boju sprawdził się już także bombardując cele naziemne. W 2014 roku w Syrii zniszczył bazę terrorystów ISIS. Był to pierwszy raz, kiedy samolot wykorzystano w działaniach bojowych (gotowość do wykonywania takich zadań osiągnął w 2005 roku). Raptory mają jedynie amerykańskie siły zbrojne, rząd USA zakazał ich sprzedaży innym państwom.

Przylot F-22 nie będzie pierwszą ich wizytą w Polsce. W 2015 roku F-22 wylądowały w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego, jednak ich pobyt trwał wówczas tylko jeden dzień. Teraz prawdopodobnie zostaną u nas na dłużej.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Master Sgt. Jeremy Lock/ US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Husarz z polskim instruktorem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Cios w plecy
Z najlepszymi na planszy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Kurs dla najlepszych w SERE
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Black Hawki nad Warszawą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Zwycięska batalia o stolicę
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Road Runner” w Libanie
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czołgiści w ogniu
17 września 1939. Nigdy więcej
Defendery skompletowane
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Święto Wojsk Lądowych
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO – jesteśmy z Polską
Orlik na Alfę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
H145M – ciekawa oferta dla Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekompensaty na nowych zasadach
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Krok ku niezależności
Pożegnanie z Columbią
Największy transport Abramsów w tym roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Debiut polskich Patriotów
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO