moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kopuła nad bewupem
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Speczespół wybierze „Orkę”
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Czarna taktyka terytorialsów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Koniec pewnej epoki
Maratońskie święto w Warszawie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
W wojsku orientują się najlepiej
Weterani pamiętają
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Polski „Wiking” dla Danii
Carl-Gustaf przemówił
Czarnomorski szlif minerów
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Pływali jak morscy komandosi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Priorytetowe zaangażowanie
Deterrence in Polish
Czarna taktyka terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kircholm 1605
Okiełznać Borsuka
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Jednym głosem w sprawie obronności
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Historia jest po to, by z niej czerpać
Terytorialsi w akcji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Mity i manipulacje
Drugi wojskowy most
Medicine for Hard Times
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Jelcz się wzmacnia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Abolicja dla ochotników
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Poligon dla medyków w mundurach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO