moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Plan na WAM
Jesteśmy dziećmi wolności
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kosmiczna wystawa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Im ciemniej, tym lepiej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Starcie pancerniaków
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zasiać strach w szeregach wroga
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
OPW budują świadomość obronną
Torpeda w celu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mity i manipulacje
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Ku wiecznej pamięci
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sportowcy na poligonie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Grecka walka z sabotażem
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ułani szturmowali okopy
Czy to już wojna?
Standardy NATO w Siedlcach
Gdy ucichnie artyleria
Lojalny skrzydłowy bez pilota
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dzień wart stu lat
Abolicja dla ochotników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Arteterapia dla weteranów
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO