moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

REKLAMA

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Strategiczne partnerstwo polsko-brytyjskie
 
Dezinformacja jako współczesne narzędzie walki
Medalowy weekend w Monachium
Czerwona agresja
Żołnierze NSZ dla wolnej Polski
Ukraińska kontrofensywa
Pięć medali żołnierzy w zapasach i strzelectwie
Włoscy lotnicy w Malborku
NATO stawia na drony
Jastrzębie nad Słowacją
Polsko-amerykańskie braterstwo broni
Raptory już w Polsce
16 medali szermierzy na wojskowym czempionacie
Collective Defense is Priority
Drony w WOT
Sukces ukraińskiej kontrofensywy
Dublet pięciobojowych sztafet
„Rekin” grasuje na Bałtyku
Ukraina świętuje, Rosja spowalnia
Znamy najlepsze Wydarzenie Historyczne Roku
Ile Polska straciła podczas II wojny
MSPO. Poznajcie prawdopodobnego następcę Erawy
GROM Challenge po raz dziesiąty
Z Leopardów strzela się celniej
Raptory lecą do Polski
Brunatny najazd
16 Dywizja świętuje, kolejna się rodzi
Na informacyjnym froncie
Powstał Komponent Ochrony Pogranicza
Powrót do korzeni
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu
Przygotowani na kryzys
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Konsekwencje wojny
Od Chersonia po Krym
Desant czeka na nowych żołnierzy
Wyjaśniona sprawa rekompensat dla rezerwistów
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarty
Palili się do zwycięstwa i wygrali
Jakie dodatki dla żołnierzy niezawodowych?
Desant pod Arnhem
Alianci z AK
„Tygrys ’22”, czyli oczy na Ukrainę
Rekordowy limit dla przyszłych oficerów
Mieć oko na Libię, uważać na Rosję
Putin sięga po rezerwy
System zwalczania BSL
Półmaratończycy na medal
Rakietnicy, czyli pod ostrzałem z rac
Premier w Żelaznej Dywizji
Z miłości do Ojczyzny”. Stanisław Rusowicz „Góral”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zostań stypendystą MON-u
Manewry 18 Dywizji w Nowej Dębie
Sportowe zmagania weteranów
Siedem lat LITPOLUKRBRIG
Śladem profesjonalistów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO