moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Pływali jak morscy komandosi
W obronie gazoportu
Medycyna na trudne czasy
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Baltexpo ‘25 wystartowały
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Wyzwaniem – czas
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Nowe horyzonty medyków
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Maratońskie święto w Warszawie
Speczespół wybierze „Orkę”
Przedwczesny triumf
Drony w natarciu
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Europa ma być zdolna do obrony
Owad z drukarki
Historia jest po to, by z niej czerpać
Weterani pamiętają
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Okiełznać Borsuka
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Jednym głosem w sprawie obronności
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
W wojsku orientują się najlepiej
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Kircholm 1605
Kopuła nad bewupem
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
„Road Runner” w Libanie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec pewnej epoki
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Apache i Chinook a sprawa polska
Para ratowników i pies w kopalni złota
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
W poszukiwaniu majora Serafina
Dziki na Legwanach
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO