moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Starcie pancerniaków
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kaman – domknięcie historii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Odznaczenia za wzorową służbę
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rusza program „wGotowości”
Szansa na nowe życie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Niespokojny poranek pilotów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Mundurowi z benefitami
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sportowcy na poligonie
Abolicja dla ochotników
Standardy NATO w Siedlcach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze mają nowe motorówki
Kolejny kontrakt Dezametu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Męska sprawa: profilaktyka
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koniec dzieciństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zasiać strach w szeregach wroga
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nie daj się zhakować
Arteterapia dla weteranów
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Inwestycja w bezpieczeństwo
Pomnik nieznanych bohaterów
Mity i manipulacje
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO