moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Bądźcie zawsze gotowi!
15 lat pomocy i pamięci
„Road Runner” w Libanie
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pływali jak morscy komandosi
W poszukiwaniu majora Serafina
Logistycy świętują
Medycyna na trudne czasy
Medale na ściance i na torze regatowym
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Maratońskie święto w Warszawie
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W obronie gazoportu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koniec dzieciństwa
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Koniec pewnej epoki
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Cios w plecy
Kircholm 1605
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Baltexpo ‘25 wystartowały
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Para ratowników i pies w kopalni złota
Rekompensaty na nowych zasadach
Abolicja dla ochotników
Speczespół wybierze „Orkę”
Jednym głosem w sprawie obronności
Owad z drukarki
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Przedwczesny triumf
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Polski „Wiking” dla Danii
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Europa ma być zdolna do obrony
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Apache i Chinook a sprawa polska
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe horyzonty medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO