moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Harduny dla strażaków?

Od dwóch lat polska armia do holowania w trudnym terenie uszkodzonych lub zepsutych kilkunastotonowych pojazdów, w tym transporterów Rosomak, używa Hardunów, czyli ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Ich producent, należąca do PGZ S.A. firma Rosomak S.A., zorganizował dla strażaków z wojska i Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

Hardun jest wyposażony w żuraw, który w najkrótszym położeniu dysponuje udźwigiem aż 16 t, a w najdłuższym, wynoszącym ponad 10 m, prawie 4 t. Dzięki takim parametrom żołnierze mogą go użyć podczas polowej wymiany kluczowych elementów kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – wieży lub silnika wraz ze skrzynią biegów (czyli power-packa). Wóz jest osadzony na ośmiokołowym podwoziu z napędem typu 8 × 8 i ważąc wraz ze specjalistycznymi narzędziami oraz zapasem części maksymalnie 36 t, może być używany do ewakuacji z pola walki lub holowania w ekstremalnie trudnym terenie pojazdów opancerzonych o masie do 26 t.

Ciężkie kołowe pojazdy ewakuacji i ratownictwa technicznego, bo tak brzmi oficjalna nazwa Harduna, to produkt należącej do PGZ S.A. spółki Rosomak S.A. Od dwóch lat z tego sprzętu korzystają logistycy Sił Zbrojnych RP. Wart prawie 200 mln zł kontrakt na dostawę 27 sztuk Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał w 2015 roku.

Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku zorganizowały dla Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

– Hardun to jeden z pojazdów spółki Rosomak, którego wyposażenie: dźwig, wyciągarka czy lemiesz pozwalają sprawnie prowadzić wiele specjalistycznych działań. Ten sprzęt sprawdzi się w zadaniach realizowanych zarówno przez wojska inżynieryjne, jak i inne służby, które prowadzą akcje ratownicze czy ochronne – podkreślał Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A. Przekonywał, że produkowane w Siemianowicach Śląskich pojazdy idealnie wpisują się w potrzeby strażaków i służb ratowniczych. – Harduny można wykorzystywać do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, wypadków komunikacyjnych czy innych kryzysów, przy których potrzebny jest niezawodny i mobilny sprzęt o dużej mocy – dodał.

Podczas pokazu na terenie poligonu należącego do WITPiS strażacy mogli zobaczyć m.in., jak Harduny radzą sobie w trudnym terenie, jakimi możliwościami dysponują ich żurawie, a także jak można konfigurować ich specjalistyczne wyposażenie warsztatowe.

Hardun – ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego – CKPEiRT

 

 

Dane taktyczno-techniczne:


Długość – 11,8 m

Szerokość – 2,6 m

Wysokość – 3,4 m

DMC – 36 t

Prędkość maksymalna – 90 km/h

Wysięg maksymalny żurawia Hiab 700T/2 – 10,25 m

Udźwig maksymalny – 16 t

Udźwig na maksymalnym wysięgu żurawia – 3,9 t

Zasięg operacyjny – 655 km

Zdolność do pokonywania przeszkody wodnej – o głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po uprzednim przygotowaniu

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Z najlepszymi na planszy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pożegnanie z Columbią
Zwycięska batalia o stolicę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Cios w plecy
Hekatomba na Woli
Debiut polskich Patriotów
Krok ku niezależności
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kurs dla najlepszych w SERE
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Defendery skompletowane
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Rekompensaty na nowych zasadach
Orlik na Alfę
W poszukiwaniu majora Serafina
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Największy transport Abramsów w tym roku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO – jesteśmy z Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Dwie agresje, dwie okupacje
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
17 września 1939. Nigdy więcej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Wojskowi szachiści z medalem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO