moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

REKLAMA

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

„Kormoran” zagraniczny debiut ma za sobą
 
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Ostatnie dni kampanii 1939
Course on Diplomacy
Zbrodnia w Zakroczymiu
Maraton po bieszczadzkich bezdrożach
Przeprawa przez Narew
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Wybierz się na wojskowe studia
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
KFOR: wyższy stopień gotowości
Wirtualne strzelanie, realne efekty
Advantages of Efficient Organization
W jedynym słusznym kierunku
Rezerwista ochotnik też musi się starać
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Żołnierze bez testów z WF-u
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Ciemne strony Facebooka
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Polityka nie znosi próżni
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Współpraca i wspólna pamięć
Na granicy stratosfery
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Emerytura wypłacana w … karmie
Ogień na alpejskich szczytach
Więcej żołnierzy na granicy
Szef MON odwiedził USA
Gala stulecia „Polski Zbrojnej”
Afganistan. Czas wracać do domu
Strzelec do zadań specjalnych
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Duch Invictus jest, czas na formę
Dołącz do sportowców w mundurach!
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Będzie więcej oddziałów przygotowania wojskowego
Black Hawk na potrzeby GROM-u
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Test mobilności 12 Dywizji
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO
Szef MON-u w Forcie Sill
Polsko-tureckie obrady
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Ziemia z misji na pamiątkę
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Wilk na poligonie
Legia Akademicka po raz piąty
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Żądajcie „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO