moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
The Taste of Military Service
Snowboardzistka i pływacy na medal
Piątka z czwartego wozu
Kolejne AW149 nadlatują
Gdy ucichnie artyleria
W hołdzie poległym
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Burza” nabiera kształtów
Dzień wart stu lat
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Odpalili K9 Thunder
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Wisła dopłynęła
Przygotowani na każdy scenariusz
Koniec bezkarności floty cieni?
Wojsko ma swojego satelitę!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko z nowym programem rozwoju
Panczeniści na podium w Hamar
Najdłuższa noc
Historyczna „Wisła”
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sojusznicza obrona
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Paczka dla bohatera już w drodze!
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Astronauta w Szkole Orląt
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Combat 56 u terytorialsów
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Polski Rosomak dalej w produkcji
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Noc na „pasku”
Gala Boksu na Bemowie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Plan na WAM
Mundurowi z benefitami
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Kto zostanie Asem Sportu?
Niebo pod osłoną
Przełomowy czas dla WZL-2

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO