moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy techniczne dla Rosomaków

W razie potrzeby muszą odholować z pola walki uszkodzonego Rosomaka i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomóc w jego naprawie – na przykład podnieść uszkodzoną wieżę i wstawić nową. MON ogłosił przetarg na zakup dwudziestu siedmiu ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Kontrakt wart jest kilkanaście milionów złotych.

Ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego „Mamut”

Kołowe transportery opancerzone Rosomak to podstawowe uzbrojenie dwóch brygad zmechanizowanych: 17 z Międzyrzecza oraz 12 ze Szczecina. Żołnierze używają transporterów także w Afganistanie.

Pododdziały Rosomaków potrzebują do nich specjalistycznych, kołowych pojazdów technicznych. Chodzi o wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego, które będą w stanie nie tylko odholować uszkodzony transporter z pola walki, ale również pomóc w jego naprawie. Wyposażone są bowiem w części zamienne i niezbędne narzędzia, m.in. dźwig żuraw.

MON postanowił kupić takie pojazdy dla jednostek wyposażonych w KTO. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na dostawę dwudziestu siedmiu sztuk ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Wojsko ma je otrzymać do 2018 roku.

Pojazdy muszą być czteroosiowe i mieć napęd na każde z ośmiu kół. Wozy mają być przystosowane do holowania w trudnym terenie pojazdów kołowych o masie do 26 ton i dysponować żurawiem o zasięgu przynajmniej siedmiu metrów i udźwigu minimum ośmiu ton. Armia oczekuje, że zarówno kabina wozów technicznych, jak i ich zbiornik paliwa, będą miały takie opancerzenie, które zapewni ochronę nie tylko przed granatami ręcznymi czy pociskami karabinowymi, ale również przed skutkami eksplozji sześciu kilogramów trotylu.

Część żołnierzy uważa jednak, że lepiej sprawdziłby się pojazd na podwoziu gąsienicowym. – Nasze dotychczasowe doświadczenia ze szkolenia pokazują, że zasadniczy wóz ewakuacji technicznej powinien być jednak pojazdem na podwoziu gąsienicowym – mówi gen. bryg. Rajmund T. Andrzejczak, dowódca 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowane – W trudnych warunkach terenowych ponaddwudziestotonowy Rosomak musi być ewakuowany przez znacznie cięższy i mobilny wóz zabezpieczenia technicznego, pojazd kołowy ciężko radzi sobie z takim zadaniem. Generał podkreśla, że wozy na podwoziu Rosomaka doskonale poradziłyby sobie na przykład z rozpoznaniem technicznym, drobnymi naprawami, remontami. – Służba w Afganistanie czy dyżur bojowy Grupy Bojowej UE pokazują, że w tego typu operacjach kołowy wóz zabezpieczenia też jest potrzebny. Dlatego w brygadzie, w której Rosomaki stanowią podstawowe wyposażenie, czeka się na ich dostawę z niecierpliwością – dodaje gen. Andrzejczak.

Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego mogą do 18 lutego zgłaszać chęć udziału w przetargu. Przedsiębiorstwa, których oferty spełnią postawione przez MON warunki, zostaną zaproszone do negocjacji handlowych, po których wybrana zostanie najlepsza propozycja. Oferty powinny dotyczyć nie tylko wozów, ale również pakietu logistycznego i szkoleniowego.

Kontrakt na dostawę 27 sztuk pojazdów wart jest około kilkunastu milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.psszczesniak.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Tom
1389947640
No właśnie. Wóz zabezpieczenia technicznego gąsienicowy dla Rosomaka, to na jakim obecnie miałby być podwoziu? Skoro opinia niekórych żołnierzy (praktyków) wskazuje na takie rozwiązanie, to znów wychodzi brak seryjnego obecnie perspektywicznego podwozia gąsienicowego.
00-00-34-A3

Tragiczne zdarzenie na służbie
 
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
W obronie wschodniej flanki NATO
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Gunner, nie runner
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kadisz za bohaterów
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Zmiany w dodatkach stażowych
Metoda małych kroków
Posłowie dyskutowali o WOT
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Pilecki ucieka z Auschwitz
Na straży wschodniej flanki NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO on Northern Track
Szybki marsz, trudny odwrót
Ameryka daje wsparcie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
SOR w Legionowie
Sandhurst: końcowe odliczanie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kolejne FlyEye dla wojska
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawa katyńska à la española
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Święto stołecznego garnizonu
Zachować właściwą kolejność działań
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
NATO na północnym szlaku
Pod skrzydłami Kormoranów
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wytropić zagrożenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Pytania o europejską tarczę
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w świętym mieście, epilog
Rekordziści z WAT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO