moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następne BWR-y do modyfikacji

Wojsko otrzyma 18 unowocześnionych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Zostaną one wyposażone m.in. w radar pola walki umożliwiający wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich wozów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km, nowy napęd, głowicę optoelektroniczną, system obserwacji dookólnej oraz nowy system łączności. Zmodyfikowane BWR-1 armia ma otrzymać do 2023 roku.

Pod koniec kwietnia 1 Regionalna Baza Logistyczna oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały wart 312 mln zł kontrakt na remont i modyfikację 18 gąsienicowych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Umowa weszła w życie dwa tygodnie później. W ramach trzyletniego zobowiązania (2021–2023) unowocześnione mają zostać (w nieujawnionych proporcjach) dwa typy BWR-1, których używają Siły Zbrojne RP. Chodzi o model BWR-1D (których wojsko ma 22 sztuki) oraz BWR-1 Svatawa (jest ich 16 sztuk).

Choć pojazdy zostaną wyposażone w nowy napęd, nowocześniejszy system łączności oraz system obserwacji dookólnej, to najwięcej zmian będzie dotyczyć możliwości rozpoznawczych BWR-a. Zainstalowana w nich pierwotnie stacja radiolokacyjna PSNR-5K zostanie zastąpiona przez nowoczesny radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Urządzenie to umożliwia wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich pojazdów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km.

Ponadto stare dalmierze laserowe – HLD-S w BWR-1S oraz 1D8 w BWR-1D, zostaną zastąpione przez polską głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Głowica ta ma dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną oraz dalmierz laserowy o zasięgu 10 kilometrów.

Po wszystkich modyfikacjach wozy będą ważyły około 14 ton, miały około 7 metrów długości, ponad 3 metry szerokości, 2,44 m wysokości. Będą osiągały prędkość około 55 kilometrów na godzinę na lądzie oraz 7 kilometrów na godzinę na wodzie. „Nowsze” BWR-y będą więc nieco cięższe, ale i nieco szybsze od oryginałów.

To już druga umowa na modyfikację BWR-1. Pierwszą, o wartości 76 mln złotych, podpisano w 2017 roku. Przewidywała ona ulepszenie trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Wozy trafiły do jednostek wojskowych w 2019 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne

dodaj komentarz

komentarze


Wiedza na czas kryzysu
 
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Desant pod osłoną nocy
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Posłowie dyskutowali o WOT
NATO na północnym szlaku
Polki pobiegły po srebro!
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Daglezje poszukiwane
Awanse na Trzeciego Maja
Wioślarze i triatlonistka na podium
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pływacy i maratończycy na medal
NATO on Northern Track
Pytania o europejską tarczę
Wojna w świętym mieście, epilog
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Medyczne wnioski z pola walki
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwszy polski technik AH-64
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czarne oliwki dla sojuszników
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Husarz na straży nieba
W obronie wschodniej flanki NATO
Ameryka daje wsparcie
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Uwaga, transformacja!
Odliczanie do misji na Łotwie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO