moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie BWR-ów

Otrzymają nie tylko nowe zespoły napędowe, ale również nowoczesne radiostacje, głowice optoelektroniczne i system obserwacji dookólnej. Zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D i BWR-1S będą też w stanie wykryć i śledzić pojazdy oddalone o 30 km, a pojedyncze osoby o 12 km. A to dzięki zamontowaniu w wozach zaawansowanego radaru pola walki.

Po wszystkich zmianach wozy rozpoznawcze będą ważyły około 14 t, miały 7,10 m długości, 3,14 m szerokości, 2,44 m wysokości, osiągały prędkość około 55 km/h na lądzie oraz 7 km/h na wodzie.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach konsorcjum składające się z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania oraz Wojskowych Zakładów Łączności nr 2 (obie spółki należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) zaprezentowało zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D oraz BWR-1S. To efekt prac realizowanych na zlecenie armii. Umowę w sprawie unowocześnienia wozów wojsko podpisało w maju 2017 roku. Kontrakt wart prawie 80 mln zł przewidywał modernizację pierwszych pięciu używanych przez polskie wojsko gąsienicowych Bojowych Wozów Rozpoznawczych – BWR-1. A dokładnie chodzi o trzy egzemplarze BWR-1D, które były wyprodukowane w Rosji (armia ma ich łącznie 22 szt.) oraz dwa wozy BWR-1S (BPzV kr. Svatawa) pochodzące z Czechosłowacji (w naszej armii jest ich 16).

Wykonawca ma czas do końca grudnia 2018 roku na dostarczenie przebadanych i przetestowanych wozów. I na razie wywiązuje się z terminów. Po tym jak latem dwa pierwsze pojazdy przeszły w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej badania, w sierpniu wojsko przekazało do modyfikacji trzy kolejne wozy. Te BWR-y, które przeszły już wojskowe próby i testy, można było zobaczyć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Przedstawiciele wojskowych zakładów motoryzacyjnych podkreślają, że w pojazdach przede wszystkim zmieniła się elektronika. – Zainstalowaliśmy najnowocześniejsze wyposażenie pozwalające widzieć, słyszeć i przekazywać informacje w trybie natychmiastowym na pulpit dowódcy – przekonywała podczas MSPO Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes poznańskich WZM.

I tak, stacja radiolokacyjna PSNR-5K, która była zamontowana w starych wozach – w nowych została zastąpiona przez radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Radar ten nie tylko lokalizuje wybuchy pocisków artyleryjskich i określa ich współrzędne geograficzne. Może również wykrywać i śledzić duże pojazdy z odległości aż 30 km, małe wozy z 21 km, a pojedyncze osoby z 12 km.

Poza tym dalmierze laserowe: HLD-S (w BWR-1S) i 1D8 (w BWR-1D) zastąpiono głowicą optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Posiada ona dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy. W ulepszonych BWR-1 zainstalowano również system pozycjonowania oparty na urządzeniu do nawigacji inercyjnej TALIN 5000 wraz z odbiornikiem GPS typu DAGR, a także system obserwacji dookólnej oraz nowe radiostacje firm Harris i Radmor.

O tym, że polska armia chce w najbliższych latach zmodernizować wszystkie posiadane BWR-1, czyli 22 egzemplarze w wersji BWR-1D oraz 16 BWR-1S (BPzV kr. Svatawa), w lutym zapowiedział Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej. Zgodnie z deklaracją sekretarza stanu (w odpowiedzi na interpelację poselską) ma się ona rozpocząć w 2019 roku i skończyć w 2022.

Na razie nie wiadomo kiedy zostanie ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Zatroskany Janusz
1539775860
Wszystko fajnie, ale w artykule nie ma nic o WB Electronics, które wyposażyło ten woz w nowinki technologiczne.
B7-70-05-31

Awanse na Trzeciego Maja
 
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wiedza na czas kryzysu
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Gry wojenne w szkoleniu
Sztuka ochrony zabytków
Pierwszy polski technik AH-64
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Pływacy i maratończycy na medal
Wojna w świętym mieście, część trzecia
„Wielka droga” dostępna online
Więcej hełmów dla żołnierzy
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
W obronie wschodniej flanki NATO
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Polki pobiegły po srebro!
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Daglezje poszukiwane
Uwaga, transformacja!
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Husarz na straży nieba
Pytania o europejską tarczę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, epilog
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Odliczanie do misji na Łotwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Desant pod osłoną nocy
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis K9 w Polsce
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwsi na oceanie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Armia Andersa w operacji „Honker”
Układ nerwowy Mieczników
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Ameryka daje wsparcie
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Wiosenna burza nad Estonią
Medyczne wnioski z pola walki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Bohater odtrącony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO