moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Brilliant Jump 2020” – skok na miarę szpicy

Na poligonie w Podbrodziu zakończyły się ćwiczenia „Brilliant Jump 2020” – najważniejsze przedsięwzięcie Sił Odpowiedzi NATO w tym roku. Podhalańczycy, którzy od stycznia stoją na czele tzw. szpicy NATO, przetransportowali na Litwę ponad 1200 żołnierzy, 380 jednostek sprzętu wojskowego oraz 130 t środków bojowych. Operacja ta zajęła im zaledwie trzy dni.

Celem ćwiczeń „Brilliant Jump 2020” było sprawdzenie zdolności brygady VJTF (Very High Readiness Joint Task Force – Siły Bardzo Szybkiego Reagowania) do operacyjnego przemieszczenia się w rejon zagrożenia. Ćwiczenia zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy został zrealizowany na początku roku, teraz odbyła się druga część. – Trwającą trzy dni operację prowadziliśmy zgodnie z reżimami czasowymi określonymi przez Siły Odpowiedzi NATO. Mimo trudnych warunków wynikających z pandemii przerzut przebiegał bez problemów, a my zademonstrowaliśmy gotowość do bardzo szybkiego reagowania – mówi ppor. Angelika Korkosz, oficer prasowy 21 Brygady Strzelców Podhalańskich.

Na poligon w Podbrodziu Podhalańczycy przetransportowali ponad 1200 żołnierzy, 380 jednostek sprzętu wojskowego oraz 130 t środków bojowych. Do przerzutu, który rozpoczął się w Orzyszu, wykorzystano transport kołowy oraz kolej. Podhalańczycy podkreślają, że ze względu na skalę przedsięwzięcia było to duże wyzwanie logistyczne. – Koleją wysłaliśmy ciężki sprzęt gąsienicowy. Największym problemem był inny rozstaw torów po stronie litewskiej. Dlatego po przekroczeniu granicy na stacji w Mockavie musieliśmy zorganizować przeładunek – opisuje kpt. Michał Szloser z 21 BSP. Dodaje, że w czasie transportu działano według zasad obowiązujących w czasie pokoju, co wymagało zgrania z rozkładem jazdy PKP Cargo oraz litewskich przewoźników.

Główna część przerzutu wojsk odbyła się jednak transportem kołowym. W pierwszej kolejności na poligon w Podbrodziu dotarło taktyczne stanowisko dowodzenia oraz batalion tzw. szpicy (Spearhead Battalion). Następnie na Litwę wyruszyły siły główne brygady VJTF. – W tym czasie taktyczne stanowisko dowodzenia koordynowało przemarsz i przekazywało dowódcy informacje na temat postępów kolumn, to znaczy kiedy dotarły do punktów kontrolnych oraz punktu odpoczynku. Po polskiej stronie przemieszczanie zabezpieczały komendy transportu, które wyznaczały trasy. Po przekroczeniu granicy zadanie to przejęła żandarmeria litewska – mówi kpt. Michał Szloser.

Oficer logistyki zaznacza, że przerzut był realizowany na terytorium państwa należącego do strefy Schengen. – Plan przerzutu przesłaliśmy do Centrum Kontroli Przemieszczeń Armii Litewskiej (Movement Control Centre of the Lithuanian Armed Forces), gdzie został przeanalizowany i zatwierdzony. Oczywiście procedury przerzutu wojsk mamy przygotowane dla każdego kierunku naszej odpowiedzialności – podkreśla kpt. Szloser.

Jednocześnie na litewski poligon zmierzały pododdziały hiszpańskie oraz brytyjskie wchodzące w skład tzw. szpicy NATO. Przerzut drogą powietrzną oraz morską nadzorowały sojusznicze sekcje logistyczne.

Analiza zagrożenia

Realizacja tak dużego przedsięwzięcia była możliwa nie tylko dzięki zaangażowaniu logistyków, lecz także ich ścisłej współpracy z żołnierzami rozpoznania. – Podczas operacji musimy analizować realne zagrożenia, które mogą przeszkodzić w transporcie wojsk. Jednym z nich jest pogoda – tłumaczy por. Tycjan Wagner, oficer z brygady VJTF. Dodaje, że podczas ćwiczeń „Brilliant Jump” pogoda sprzyjała wykonaniu zadania.

Żołnierze rozpoznania muszą być jednak gotowi na każdy scenariusz. Także taki, kiedy podczas transportu dochodzi do kontaktu z przeciwnikiem. – Wtedy musimy wiedzieć, jakie siły i środki ma przeciwnik oraz w jakim rejonie działa. Informacje te zbiera grupa ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance, czyli rozpoznanie, obserwacja, wskazywanie obiektów uderzeń i rozpoznanie pola walki), będąca oczami i uszami dowódcy. Mamy również sekcje, które wspierają nas w prowadzeniu analiz geograficznych – opisuje por. Wagner. Oficer dodaje, że sojusznicy, którzy wraz z Podhalańczykami pełnią dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO, dysponują własnymi pododdziałami rozpoznawczymi. Mogą one zostać użyte na każdym etapie zbierania informacji.

„Brilliant Jump 2020” dobiegł końca wraz z przejęciem w podporządkowanie pododdziałów brytyjskich oraz hiszpańskich. Na tym jednak nie zakończyły się prowadzone na Litwie manewry SON. W poniedziałek 9 listopada rozpoczęły się międzynarodowe ćwiczenia „Iron Wolf 2020”, w ramach których tzw. szpica NATO ma doskonalić umiejętności obrony wschodniej flanki Sojuszu. Potrwa ono do 17 listopada. 

Michał Zieliński

autor zdjęć: st. szer. Arkadiusz Czernicki, ppor. Angelika Korkosz, ppor. Bartosz Różański

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1605514560
Nie jestem tak do końca pewien, czy ten cały "przerzut" w pełni odzwierciedla możliwości 21 BSP w tym zakresie. Na Litwę przemieszczone zostały siły i środki będące na poligonie w Orzyszu, czyli praktycznie "rzut beretem" do granicy polsko - litewskiej. Na co dzień bataliony 21 BSP stacjonują w miejscowościach południowej Polski. Ja rozumiem, że konflikt zbrojny nie wybucha znienacka i w sytuacji wystąpienia zagrożenia czyni się odpowiednie przygotowania do takiej operacji. Gdyby już nastąpiła konieczność przerzutu, to nikt nie będzie się patrzył na rozkład jazdy pociągów itp. utrudnienia, bo już wszystko byłoby ustalone i droga dla "eszelonów" byłaby wolna. Ale zachwycać się szybkim, trzydniowym terminem realizacji przerzutu wojsk na tak niewielką odległość, to chyba przesada. Ponadto, jak znam życie, zanim do przerzutu doszło, to sprawa wymagała wielu, wielu dni przygotowań, chociażby w postaci stosownych uzgodnień z PLK i PKP, o zarządcach dróg nie wspomnę...
5F-32-D4-15

Wojskowy bus do szczęścia
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Kapral Bartnik mistrzem świata
My, jedna armia
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Merops wdrażany natychmiast
Elementy Wisły testowane w USA
Mundurowi z benefitami
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Niebo pod osłoną
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Studenci ewakuowali szpital
Polski „Wiking” dla Danii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Razem na ratunek
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dodatkowe zapory
Nieoceniona siła edukacji
Sukces Polaka w biegu z marines
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojsko na Horyzoncie
Militarne Schengen
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dostawa Homarów-K
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Dywersja na kolei. Są dowody
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
W gotowości, czyli cywile na poligony
„Road Runner” w Libanie
Pilica w linii
Is It Already War?
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Drony w szkołach
Marynarze podjęli wyzwanie
„Horyzont” przeciw dywersji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO