moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Most pontonowy ponownie stanął na Wiśle

Fala wezbraniowa na Wiśle przeszła i ustabilizował się poziom wody, mogliśmy więc na nowo spiąć most pontonowy – mówi płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego RSZ. Dziś przed południem żołnierze skończyli budowę tymczasowej przeprawy, po której zostanie poprowadzona rura z nieczystościami. Konstrukcja mierzy 249 metrów i ma utrzymać ważący 500 ton awaryjny rurociąg.

W ostatnich tygodniach to druga już taka operacja saperów. Na początku września żołnierze postawili 245-metrowy most pontonowy na Wiśle. Konstrukcja stała się platformą nośną dla awaryjnego rurociągu, którym były tłoczone nieczystości do oczyszczalni ścieków „Czajka”. Niestety, w połowie października, ze względu na złe warunki atmosferyczne i wysoki poziom wody w rzece, zapadła decyzja o rozpięciu mostu i zdemontowaniu rurociągu. – Zagrożeniem dla trwałości konstrukcji nie był jedynie wysoki stan rzeki, lecz przede wszystkim zmienność jej poziomu. Jeżeli wody w Wiśle przybywa lub ubywa, musimy reagować i dokładać lub odejmować elementy konstrukcji. Nie da się tego zrobić, gdy obciążenie liniowe mostu pontonowego wynosi 500 ton – wyjaśnia płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego RSZ. – Ale fala wezbraniowa na Wiśle już przeszła. Poziom wody w miejscu przeprawy ma mniej niż 190 centymetrów, a prędkość nurtu spadła poniżej 2 m/s. To optymalne warunki do połączenia mostu – dodaje oficer.

Dziś rano żołnierze 2 Pułku Inżynieryjnego rozpoczęli więc operację ponownego spięcia mostu. Saperzy połączyli zakotwiczone przy brzegu Wisły elementy i ustawili most w osi rzeki. Prace zajęły im nieco ponad dwie godziny. Jak informuje ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego, teraz konstrukcja ma 249 metrów.

Jeszcze dziś na moście zostanie ustawiony awaryjny rurociąg. Zgodnie z umową wojsko będzie utrzymywać most pontonowy do końca listopada. Stan przeprawy monitorować będzie codziennie do 50 żołnierzy. Sprawdzą m.in. poziom wody w rzece, prędkość nurtu oraz to, czy wszystkie elementy konstrukcji są odpowiednio spięte lub czy nie zostały uszkodzone.

Decyzja o budowie mostu pontonowego zapadła po tym, jak 29 sierpnia doszło do awarii Oczyszczalni Ścieków „Czajka” z powodu rozszczelnienia układu przesyłowego. Do Wisły wpływały nieczystości, dlatego też prezydent stolicy Rafał Trzaskowski zwrócił się do wojska z prośbą o pomoc. Most z wykorzystaniem sześciu zakotwiczonych części parku pontonowego PP-64 zbudowało 200 żołnierzy z 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu i 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Dowództwo Generalne

dodaj komentarz

komentarze


Polski „Wiking” dla Danii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
Merops wdrażany natychmiast
Dywersja na kolei. Są dowody
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowy bus do szczęścia
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Horyzont” przeciw dywersji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sukces Polaka w biegu z marines
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Standardy NATO w Siedlcach
Im ciemniej, tym lepiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Mundurowi z benefitami
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Is It Already War?
Dostawa Homarów-K
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
My, jedna armia
Marynarze podjęli wyzwanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ułani szturmowali okopy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Studenci ewakuowali szpital
Militarne Schengen
Kosmiczna wystawa
Torpeda w celu
Dodatkowe zapory
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Awanse w dniu narodowego święta
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO