moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Most pontonowy ponownie stanął na Wiśle

Fala wezbraniowa na Wiśle przeszła i ustabilizował się poziom wody, mogliśmy więc na nowo spiąć most pontonowy – mówi płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego RSZ. Dziś przed południem żołnierze skończyli budowę tymczasowej przeprawy, po której zostanie poprowadzona rura z nieczystościami. Konstrukcja mierzy 249 metrów i ma utrzymać ważący 500 ton awaryjny rurociąg.

W ostatnich tygodniach to druga już taka operacja saperów. Na początku września żołnierze postawili 245-metrowy most pontonowy na Wiśle. Konstrukcja stała się platformą nośną dla awaryjnego rurociągu, którym były tłoczone nieczystości do oczyszczalni ścieków „Czajka”. Niestety, w połowie października, ze względu na złe warunki atmosferyczne i wysoki poziom wody w rzece, zapadła decyzja o rozpięciu mostu i zdemontowaniu rurociągu. – Zagrożeniem dla trwałości konstrukcji nie był jedynie wysoki stan rzeki, lecz przede wszystkim zmienność jej poziomu. Jeżeli wody w Wiśle przybywa lub ubywa, musimy reagować i dokładać lub odejmować elementy konstrukcji. Nie da się tego zrobić, gdy obciążenie liniowe mostu pontonowego wynosi 500 ton – wyjaśnia płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego RSZ. – Ale fala wezbraniowa na Wiśle już przeszła. Poziom wody w miejscu przeprawy ma mniej niż 190 centymetrów, a prędkość nurtu spadła poniżej 2 m/s. To optymalne warunki do połączenia mostu – dodaje oficer.

Dziś rano żołnierze 2 Pułku Inżynieryjnego rozpoczęli więc operację ponownego spięcia mostu. Saperzy połączyli zakotwiczone przy brzegu Wisły elementy i ustawili most w osi rzeki. Prace zajęły im nieco ponad dwie godziny. Jak informuje ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego, teraz konstrukcja ma 249 metrów.

Jeszcze dziś na moście zostanie ustawiony awaryjny rurociąg. Zgodnie z umową wojsko będzie utrzymywać most pontonowy do końca listopada. Stan przeprawy monitorować będzie codziennie do 50 żołnierzy. Sprawdzą m.in. poziom wody w rzece, prędkość nurtu oraz to, czy wszystkie elementy konstrukcji są odpowiednio spięte lub czy nie zostały uszkodzone.

Decyzja o budowie mostu pontonowego zapadła po tym, jak 29 sierpnia doszło do awarii Oczyszczalni Ścieków „Czajka” z powodu rozszczelnienia układu przesyłowego. Do Wisły wpływały nieczystości, dlatego też prezydent stolicy Rafał Trzaskowski zwrócił się do wojska z prośbą o pomoc. Most z wykorzystaniem sześciu zakotwiczonych części parku pontonowego PP-64 zbudowało 200 żołnierzy z 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu i 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Dowództwo Generalne

dodaj komentarz

komentarze


Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
The Darker, the Better
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Zwrot na Bałtyk
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
Po co wojsku satelity?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niebo pod osłoną
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Dzień wart stu lat
Uczelnie łączą siły
Gdy ucichnie artyleria
Razem na ratunek
Polski „Wiking” dla Danii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojsko przetestuje nowe technologie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Plan na WAM
Noc Dnia Podchorążego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Pancerniacy jadą na misję
W krainie Świętego Mikołaja
Pociski rakietowe dla Husarzy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Wojsko na Horyzoncie
Skytrucki dla Niemiec
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Czwarta dostawa Abramsów
Z Su-22 dronów nie będzie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Więcej Herculesów dla Abramsów
Najdłuższa noc
wGotowości do reakcji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
AW149 made in Poland
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojskowy bus do szczęścia
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojsko ma swojego satelitę!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Militarne Schengen
Nowe Kraby w Sulechowie
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO