moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie stacjonuje już dziesięć nowoczesnych samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Kolejne dwa wylądują tu do końca roku. Nowe Bieliki muszą przejść teraz weryfikację, a następnie zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych. Za kilka tygodni za sterami nowych samolotów usiądą instruktorzy z 41 Bazy oraz podchorążowie Szkoły Orląt.

– Kolejne nowoczesne samoloty szkoleniowe M-346 Bielik trafiają do sił powietrznych – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. – Na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądował Bielik o numerze bocznym 7710. Kilka dni temu witaliśmy numer 7709. Polscy piloci dysponują już dziesięcioma takimi maszynami – dodał szef MON.

W 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie stacjonowało dotychczas osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Zgodnie z umową z marca 2018 roku, jaką Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn – włoską firmą Leonardo, jesienią 2020 roku w Polsce miały wylądować cztery samoloty szkolne. Dwa już są, kolejne dwa przylecą za kilka tygodni. – Mamy już dziesięć samolotów zakupionych na potrzeby szkolenia przyszłych pilotów samolotów odrzutowych, prowadzonego w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 SLSz.

To nie wszystko. Ministerstwo skorzystało w grudniu 2018 roku z tzw. prawa opcji do kontraktu, czyli zakupu kolejnych czterech maszyn. Zgodnie z tą umową następne cztery Bieliki przylecą do Polski za dwa lata. Oznacza to, że flota M-346 z biało-czerwoną szachownicą w 2022 roku powiększy się do 16 maszyn.

Zanim jednak nowe samoloty zostaną wykorzystane do szkolenia lotników, muszą przejść proces zdawczo-odbiorczy. Jak wyjaśnia por. Złotnicka, polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności samolotu określonych w umowie. – Jednym z najistotniejszych elementów tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni. Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia – wyjaśnia rzecznik 4 Skrzydła. Poza tym zostanie sprawdzone wyposażenie lotniskowo-hangarowe oraz dokumentacja eksploatacyjna.

Testy Bielików potrwają kilkanaście dni. Jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, maszyny zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych oraz – podobnie jak poprzednie egzemplarze Bielików – będą eksploatowane w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Dowództwo 4 Skrzydła zakłada, że jeszcze w tym roku za sterami nowych Bielików usiądą piloci instruktorzy oraz wojskowi studenci Szkoły Orląt.

Przetarg na system szkolenia (Advancet Jet Trainer – AJT) oraz osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla Wojska Polskiego Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił w 2013 roku w lutym. Rok później Polska zdecydowała się na zakup odrzutowców szkolnych M-346 produkowanych przez włoski koncern Leonardo. Pierwsze dwa Mastery przyleciały do Dęblina w listopadzie 2016 roku. Początkowo, podczas weryfikacji zgodności wyposażenia samolotu z wymaganiami ujętymi w kontrakcie, wskazano braki. Strona włoska musiała je uzupełnić. Chodziło o elementy systemu symulacji uzbrojenia. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym 2018 roku. Początkowo treningi na M-346, które zostały ochrzczone Bielikami, przechodzili piloci wyszkoleni we Włoszech, potem instruktorzy z dęblińskiej jednostki. Pierwszy lot podchorążego samolotem Bielik odbył się wiosną 2019 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


OPW budują świadomość obronną
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Zamek” pozostał bezpieczny
Standardy NATO w Siedlcach
Im ciemniej, tym lepiej
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ułani szturmowali okopy
Sportowcy na poligonie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mity i manipulacje
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse w dniu narodowego święta
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gdy ucichnie artyleria
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Torpeda w celu
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Czy to już wojna?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Kosmiczna wystawa
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mundurowi z benefitami
Zasiać strach w szeregach wroga
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Starcie pancerniaków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Grecka walka z sabotażem
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Arteterapia dla weteranów
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kaman – domknięcie historii
Jesteśmy dziećmi wolności
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ku wiecznej pamięci
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO