moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie stacjonuje już dziesięć nowoczesnych samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Kolejne dwa wylądują tu do końca roku. Nowe Bieliki muszą przejść teraz weryfikację, a następnie zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych. Za kilka tygodni za sterami nowych samolotów usiądą instruktorzy z 41 Bazy oraz podchorążowie Szkoły Orląt.

– Kolejne nowoczesne samoloty szkoleniowe M-346 Bielik trafiają do sił powietrznych – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. – Na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądował Bielik o numerze bocznym 7710. Kilka dni temu witaliśmy numer 7709. Polscy piloci dysponują już dziesięcioma takimi maszynami – dodał szef MON.

W 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie stacjonowało dotychczas osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Zgodnie z umową z marca 2018 roku, jaką Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn – włoską firmą Leonardo, jesienią 2020 roku w Polsce miały wylądować cztery samoloty szkolne. Dwa już są, kolejne dwa przylecą za kilka tygodni. – Mamy już dziesięć samolotów zakupionych na potrzeby szkolenia przyszłych pilotów samolotów odrzutowych, prowadzonego w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 SLSz.

To nie wszystko. Ministerstwo skorzystało w grudniu 2018 roku z tzw. prawa opcji do kontraktu, czyli zakupu kolejnych czterech maszyn. Zgodnie z tą umową następne cztery Bieliki przylecą do Polski za dwa lata. Oznacza to, że flota M-346 z biało-czerwoną szachownicą w 2022 roku powiększy się do 16 maszyn.

Zanim jednak nowe samoloty zostaną wykorzystane do szkolenia lotników, muszą przejść proces zdawczo-odbiorczy. Jak wyjaśnia por. Złotnicka, polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności samolotu określonych w umowie. – Jednym z najistotniejszych elementów tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni. Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia – wyjaśnia rzecznik 4 Skrzydła. Poza tym zostanie sprawdzone wyposażenie lotniskowo-hangarowe oraz dokumentacja eksploatacyjna.

Testy Bielików potrwają kilkanaście dni. Jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, maszyny zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych oraz – podobnie jak poprzednie egzemplarze Bielików – będą eksploatowane w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Dowództwo 4 Skrzydła zakłada, że jeszcze w tym roku za sterami nowych Bielików usiądą piloci instruktorzy oraz wojskowi studenci Szkoły Orląt.

Przetarg na system szkolenia (Advancet Jet Trainer – AJT) oraz osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla Wojska Polskiego Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił w 2013 roku w lutym. Rok później Polska zdecydowała się na zakup odrzutowców szkolnych M-346 produkowanych przez włoski koncern Leonardo. Pierwsze dwa Mastery przyleciały do Dęblina w listopadzie 2016 roku. Początkowo, podczas weryfikacji zgodności wyposażenia samolotu z wymaganiami ujętymi w kontrakcie, wskazano braki. Strona włoska musiała je uzupełnić. Chodziło o elementy systemu symulacji uzbrojenia. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym 2018 roku. Początkowo treningi na M-346, które zostały ochrzczone Bielikami, przechodzili piloci wyszkoleni we Włoszech, potem instruktorzy z dęblińskiej jednostki. Pierwszy lot podchorążego samolotem Bielik odbył się wiosną 2019 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Polski „Wiking” dla Danii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kircholm 1605
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pomnik nieznanych bohaterów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sportowcy na poligonie
Koniec dzieciństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
„JUR” dla terytorialsów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Husarze bliżej Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Edukacja z bezpieczeństwa
W wojsku orientują się najlepiej
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Wyrównać szanse
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MID w nowej odsłonie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
Pamięć łączy pokolenia
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Operacja NATO u brzegów Estonii
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Bóbr na drodze Hannibala
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO