moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoski samolot zastąpi Iskry

Firma Alenia Aermacchi wygrała przetarg na dostarczenie zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (AJT) dla lotnictwa wojskowego. Umowa na dostawę między innymi ośmiu lekkich odrzutowców szkolnych M-346 Master ma zostać podpisana do końca marca. Kontrakt wart jest ponad miliard złotych.


W ostatnim tygodniu w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie włoski odrzutowiec szkolny M-346 Master przechodził weryfikację. Było to drugi i ostatni etap oceny oferty, który miał zdecydować o zakupie maszyny stanowiącej element zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT).

Włoską maszynę testowali nasi najlepsi piloci. Sprawdzali m.in. parametry krytyczne oferowanego samolotu, w tym np. prędkość lotu czy wznoszenia, pułap praktyczny, zakres przeciążeń oraz ukompletowanie systemu zobrazowania informacji w kabinie samolotu. – Sprawdzenie dokonywane było przy udziale komisji powołanej do przeprowadzenia postępowania i grupy sprawdzenia weryfikacyjnego – informuje ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON.

Praktyczne, trzydniowe testy potwierdziły, że samolot spełnia wszystkie wymagania. Dziś Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o wyborze oferty włoskiej firmy Alenia Aermacchi. – To oferta, która po zsumowaniu punktacji poszczególnych kryteriów uzyskała łącznie najwyższą liczbę punktów i pozytywny wynik z przeprowadzonego sprawdzenia weryfikacyjnego – uzasadnia w ogłoszeniu o wyborze gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, szef IU.

Umowa ma zostać podpisana do końca marca 2014 roku. W ramach kontraktu firma musi dostarczyć 8 samolotów M-346 Master (z możliwością dokupienia kolejnych czterech) wraz z infrastrukturą techniczną i kompleksowym systemem szkolenia. W jego skład mają wejść m.in. symulatory: pilotażowy, procedur awaryjnych i lotu (FMS) oraz komputerowy system wspomagania szkolenia. Pierwsze samoloty mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą z nich korzystać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

*****

Przetarg na system AJT Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. Po weryfikacji wniosków o udział w postępowaniu do złożenia ofert wstępnych zaproszono cztery firmy: BAE Systems, Lockheed Martin UK Limited, Alenia Aermacchi S.p.A. oraz Aero Vodochody z Czech. Ci ostatni ostatecznie wycofali się z postępowania. Do końca września 2013 trwały negocjacje techniczne. Miesiąc później do składana ofert ostatecznych resort obrony zaprosił trzy firmy. Następnie komisja przetargowa przystąpiła do badania i oceny ofert. 23 grudnia 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia zakończył prace. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez włoską firmę Alenia Aermacchi. Była też ona najtańsza – jej wartość wynosiła 1 167 754 500 zł. Oferty dwóch pozostałych firm: BAE Systems (1 754 006 167 zł) oraz Lockheed Martin UK (1 802 757 431 zł) zostały odrzucone z powodu ich niezgodności z wymaganiami zamawiającego.

M-346 Master jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego treningu lotniczego. Korzystają z niego m.in. siły powietrzne Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

PG

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392553140
spice 250 .... https://www.youtube.com/watch?v=xrT2KtSzMd0
39-FF-C3-6D
~scooby
1392551100
900 km/h do obrony 1/3 terytorium Polski wystarcza aż nadto .. i paliwa mniej...
39-FF-C3-6D
~scooby
1392550980
wstawić w M-346 zasobniki https://www.youtube.com/watch?v=8c8YJodvn1g . zintegrować do przenoszenia The ADM-160 MALD, skonfigurować jako nośnik AIM-120 AMRAAM -po wystrzeleniu rakiety z M-346 tz podręczny latający magazyn dla F-16 nawigacje jej przejmuje towarzyszący F-16 block 52+, wszelaki montaż autonomicznego uzbrojenia podwieszanego , którym zajmować się moze osoba z tyłu tz: bd-110 , celownik snajper( pantera) , systemy walki elektronicznej ..... . .
39-FF-C3-6D
~scooby
1392550380
Zintegrować NSM z M-346 . Malować M-346 farbą w Bydgoszczy.
39-FF-C3-6D
~scooby
1392402060
doposażyć do LIFT'a i wysłać do Świdwina..0
39-FF-C3-6D
~scooby
1392331560
~okapoka -podobnie jak TV, FAX, ..
39-FF-C3-6D
~okapoka
1392238020
Nie ma to jak zamienić pół setki samolotów na ...... osiem sztuk. To jest żenada. Nic więcej do dodania.
A4-F5-7C-9C
~mi;ro
1392084600
Tu trzeba jeszcze dodac ze jest to samolot ktory powstal w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa,czyli Jak-130,,,,bo m-346 i jak-130 to jeden i ten sam samolot ktory powstal w koperacji Rosyjsko-Wloskiej,,a rozni sie tylko elektronika,,bo rosjanie wstawiaja swoja a wlosi zachodnia,,no i oczywiscie cena jest zachodnia,,
05-5D-FB-4A
~mi;ro
1392080400
Gratulacie to jest bardzo dobry wybor,,,jeszcze raz gratulacie
3A-9D-5E-29
~scooby
1392063540
wiemy , że sam samolot to 50 % . Należy zintensyfikować system szkoleń. 1. NATO - tu mamy tylko Włochy, 2. Izrael - tu mamy dużo do konfrontacji, 3. Singapur -tylko dla wzorowych. Dęblin musi wraz samolotem nawiązać kontakty z innymi użytkownikami , bo inaczej program zostanie wykorzystany w 50 %. p.s Co z FR i Як-130 jeszcze nie mam koncepcji ale jestem lekko na "za" .
DB-A6-73-01
~miro
1392054480
po co nam takie drogie zabawki ... taniej byłoby prowadzić zaawansowane szkolenie za granicą ... albo na leasingowanym sprzęcie do momentu produkcji takich szkolniaków w Polsce
CD-C5-B8-6B
~ja
1392049320
I znów bez OFFSETu dla kraju. Jak robić interesy to tylko z Polakami.
B6-43-40-61

Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rusza program „wGotowości”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kolejny kontrakt Dezametu
Koniec dzieciństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Odznaczenia za wzorową służbę
Zasiać strach w szeregach wroga
Pomnik nieznanych bohaterów
Sportowcy na poligonie
Mity i manipulacje
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Arteterapia dla weteranów
Inwestycja w bezpieczeństwo
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niespokojny poranek pilotów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Marynarze mają nowe motorówki
Kaman – domknięcie historii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Abolicja dla ochotników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Mundurowi z benefitami
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szansa na nowe życie
Męska sprawa: profilaktyka
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Starcie pancerniaków
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Nie daj się zhakować
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wellington „Zosia” znad Bremy
„Road Runner” w Libanie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO