moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Włoski samolot zastąpi Iskry

Firma Alenia Aermacchi wygrała przetarg na dostarczenie zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (AJT) dla lotnictwa wojskowego. Umowa na dostawę między innymi ośmiu lekkich odrzutowców szkolnych M-346 Master ma zostać podpisana do końca marca. Kontrakt wart jest ponad miliard złotych.


W ostatnim tygodniu w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie włoski odrzutowiec szkolny M-346 Master przechodził weryfikację. Było to drugi i ostatni etap oceny oferty, który miał zdecydować o zakupie maszyny stanowiącej element zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT).

Włoską maszynę testowali nasi najlepsi piloci. Sprawdzali m.in. parametry krytyczne oferowanego samolotu, w tym np. prędkość lotu czy wznoszenia, pułap praktyczny, zakres przeciążeń oraz ukompletowanie systemu zobrazowania informacji w kabinie samolotu. – Sprawdzenie dokonywane było przy udziale komisji powołanej do przeprowadzenia postępowania i grupy sprawdzenia weryfikacyjnego – informuje ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON.

Praktyczne, trzydniowe testy potwierdziły, że samolot spełnia wszystkie wymagania. Dziś Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o wyborze oferty włoskiej firmy Alenia Aermacchi. – To oferta, która po zsumowaniu punktacji poszczególnych kryteriów uzyskała łącznie najwyższą liczbę punktów i pozytywny wynik z przeprowadzonego sprawdzenia weryfikacyjnego – uzasadnia w ogłoszeniu o wyborze gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, szef IU.

Umowa ma zostać podpisana do końca marca 2014 roku. W ramach kontraktu firma musi dostarczyć 8 samolotów M-346 Master (z możliwością dokupienia kolejnych czterech) wraz z infrastrukturą techniczną i kompleksowym systemem szkolenia. W jego skład mają wejść m.in. symulatory: pilotażowy, procedur awaryjnych i lotu (FMS) oraz komputerowy system wspomagania szkolenia. Pierwsze samoloty mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą z nich korzystać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

*****

Przetarg na system AJT Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. Po weryfikacji wniosków o udział w postępowaniu do złożenia ofert wstępnych zaproszono cztery firmy: BAE Systems, Lockheed Martin UK Limited, Alenia Aermacchi S.p.A. oraz Aero Vodochody z Czech. Ci ostatni ostatecznie wycofali się z postępowania. Do końca września 2013 trwały negocjacje techniczne. Miesiąc później do składana ofert ostatecznych resort obrony zaprosił trzy firmy. Następnie komisja przetargowa przystąpiła do badania i oceny ofert. 23 grudnia 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia zakończył prace. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez włoską firmę Alenia Aermacchi. Była też ona najtańsza – jej wartość wynosiła 1 167 754 500 zł. Oferty dwóch pozostałych firm: BAE Systems (1 754 006 167 zł) oraz Lockheed Martin UK (1 802 757 431 zł) zostały odrzucone z powodu ich niezgodności z wymaganiami zamawiającego.

M-346 Master jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego treningu lotniczego. Korzystają z niego m.in. siły powietrzne Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

PG

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392553140
spice 250 .... https://www.youtube.com/watch?v=xrT2KtSzMd0
39-FF-C3-6D
~scooby
1392551100
900 km/h do obrony 1/3 terytorium Polski wystarcza aż nadto .. i paliwa mniej...
39-FF-C3-6D
~scooby
1392550980
wstawić w M-346 zasobniki https://www.youtube.com/watch?v=8c8YJodvn1g . zintegrować do przenoszenia The ADM-160 MALD, skonfigurować jako nośnik AIM-120 AMRAAM -po wystrzeleniu rakiety z M-346 tz podręczny latający magazyn dla F-16 nawigacje jej przejmuje towarzyszący F-16 block 52+, wszelaki montaż autonomicznego uzbrojenia podwieszanego , którym zajmować się moze osoba z tyłu tz: bd-110 , celownik snajper( pantera) , systemy walki elektronicznej ..... . .
39-FF-C3-6D
~scooby
1392550380
Zintegrować NSM z M-346 . Malować M-346 farbą w Bydgoszczy.
39-FF-C3-6D
~scooby
1392402060
doposażyć do LIFT'a i wysłać do Świdwina..0
39-FF-C3-6D
~scooby
1392331560
~okapoka -podobnie jak TV, FAX, ..
39-FF-C3-6D
~okapoka
1392238020
Nie ma to jak zamienić pół setki samolotów na ...... osiem sztuk. To jest żenada. Nic więcej do dodania.
A4-F5-7C-9C
~mi;ro
1392084600
Tu trzeba jeszcze dodac ze jest to samolot ktory powstal w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa,czyli Jak-130,,,,bo m-346 i jak-130 to jeden i ten sam samolot ktory powstal w koperacji Rosyjsko-Wloskiej,,a rozni sie tylko elektronika,,bo rosjanie wstawiaja swoja a wlosi zachodnia,,no i oczywiscie cena jest zachodnia,,
05-5D-FB-4A
~mi;ro
1392080400
Gratulacie to jest bardzo dobry wybor,,,jeszcze raz gratulacie
3A-9D-5E-29
~scooby
1392063540
wiemy , że sam samolot to 50 % . Należy zintensyfikować system szkoleń. 1. NATO - tu mamy tylko Włochy, 2. Izrael - tu mamy dużo do konfrontacji, 3. Singapur -tylko dla wzorowych. Dęblin musi wraz samolotem nawiązać kontakty z innymi użytkownikami , bo inaczej program zostanie wykorzystany w 50 %. p.s Co z FR i Як-130 jeszcze nie mam koncepcji ale jestem lekko na "za" .
DB-A6-73-01
~miro
1392054480
po co nam takie drogie zabawki ... taniej byłoby prowadzić zaawansowane szkolenie za granicą ... albo na leasingowanym sprzęcie do momentu produkcji takich szkolniaków w Polsce
CD-C5-B8-6B
~ja
1392049320
I znów bez OFFSETu dla kraju. Jak robić interesy to tylko z Polakami.
B6-43-40-61

Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Argentyńska zagadka
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Wyjątkowa fotografia
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Tygrysy nad Poznaniem
Atak terrorystyczny w Radomiu
Pedro ze Stalowej Woli
Kryzys na wodzie
Hiszpanie spod znaku tygrysa
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Podchorążowie WAT w przestworzach
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Nocne zwiedzanie
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Projekt Wojownik
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Multilifty dla armii
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Kevlar w polskiej armii
Huta celuje w miliard
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Polska – przegrani zwycięzcy
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Afgańska misja z nowymi siłami
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Na jakich zasadach powrót do armii?
Tygrysy w Polsce
Terror na Majorce
Bliski Wschód – definicja chaosu
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
40 lat misji UNIFIL
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Sztafeta na stulecie
Puchar szefa MON-u w badmintonie
NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Europejska Harpia?
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Dziewczyny na medal
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
„Ślązak” do końca roku
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Siedmiotonowy polski w boju
Francja inwestuje w obronność
Pamiętamy o Monte Cassino

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO