moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kajmany na gąsienicach

Powinny być przystosowane do naprawy czołgów i dział samobieżnych oraz ich ewakuacji. Wojsko planuje kupić nowe wozy zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman. Firmy, które chciałyby złożyć armii ofertę, mogą się zgłaszać do Inspektoratu Uzbrojenia MON do końca sierpnia. Nowe pojazdy trafią do jednostek posiadających czołgi Leopard 2 i armatohaubice Krab.


WZT-3, pojazdy obecnie wykorzystywane przez Wojsko Polskie.

Pod koniec czerwca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy, które chciałyby dostarczyć armii nowe wozy zabezpieczenia technicznego na podwoziu gąsienicowym. Siły zbrojne chcą kupić 29 takich pojazdów i ewentualnie zwiększyć zamówienie jeszcze o 37 sztuk. Firmy zainteresowane udziałem w procedurze wyboru mogą składać oferty do 31 sierpnia.

Nowy opancerzony wóz o kryptonimie Kajman ma służyć do naprawiania oraz ewakuacji pojazdów o masie co najmniej 63 tony, takich jak czołgi Leopard i samobieżne armatohaubice Krab. Dlatego poza dwiema wyciągarkami (główną i pomocniczą) musi mieć także lemiesz i obrotowe urządzenie dźwigowe, a oprócz tego m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, system obrony przed bronią masowego rażenia czy rozbudowany system łączności. Kajman ma być również tak wyposażony, aby można było z niego korzystać przy udzielaniu pierwszej pomocy rannym. Głównym kryterium wyboru dostawcy będzie cena.

Obecnie na rynku istnieje kilka pojazdów, które mogą spełniać wymagania polskich wojsk lądowych. Dwa z nich pochodzą z Niemiec. To produkowany przez Rheinmetall Defence Bergepanzer 3 Büffel oraz Bergepanzer Wisent 2 firmy Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG). Oba te wozy powstały na podwoziu czołgu Leopard 2. Z kolei OBRUM i Zakłady Mechaniczne „Bumar Łabędy S.A” już kilka lat temu przedstawiły WZT-5 na bazie ARV 3 Buffalo (to eksportowa nazwa Bergepanzera 3). Natomiast BAE Systems ma w swej ofercie M88 Hercules, wóz oparty na podwoziu czołgu Abrams. Z kolei południowokoreańska firma Hyundai Rotem opracowała pojazd K1 ARV na bazie czołgu K1.

Nowe pojazdy mają zastąpić przynajmniej część używanych przez wojsko WZT-2 i WZT-3 (skonstruowanych na platformie czołgów T-55 i T-72). Natomiast Bergepanzer 2, armia ma 28 tych wozów, będzie modernizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na realizację zamówienia zwycięzca będzie miał czas aż do 30 listopada 2035 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Rekompensaty na nowych zasadach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
W poszukiwaniu majora Serafina
Krok ku niezależności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
17 września 1939. Nigdy więcej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wojskowi szachiści z medalem NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kurs dla najlepszych w SERE
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Debiut polskich Patriotów
Największy transport Abramsów w tym roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cios w plecy
NATO – jesteśmy z Polską
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Road Runner” w Libanie
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Czołgiści w ogniu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Pożegnanie z Columbią
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Hekatomba na Woli
Dwie agresje, dwie okupacje
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Husarz z polskim instruktorem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Defendery skompletowane
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Święto Wojsk Lądowych
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO