moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kajmany na gąsienicach

Powinny być przystosowane do naprawy czołgów i dział samobieżnych oraz ich ewakuacji. Wojsko planuje kupić nowe wozy zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman. Firmy, które chciałyby złożyć armii ofertę, mogą się zgłaszać do Inspektoratu Uzbrojenia MON do końca sierpnia. Nowe pojazdy trafią do jednostek posiadających czołgi Leopard 2 i armatohaubice Krab.


WZT-3, pojazdy obecnie wykorzystywane przez Wojsko Polskie.

Pod koniec czerwca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy, które chciałyby dostarczyć armii nowe wozy zabezpieczenia technicznego na podwoziu gąsienicowym. Siły zbrojne chcą kupić 29 takich pojazdów i ewentualnie zwiększyć zamówienie jeszcze o 37 sztuk. Firmy zainteresowane udziałem w procedurze wyboru mogą składać oferty do 31 sierpnia.

Nowy opancerzony wóz o kryptonimie Kajman ma służyć do naprawiania oraz ewakuacji pojazdów o masie co najmniej 63 tony, takich jak czołgi Leopard i samobieżne armatohaubice Krab. Dlatego poza dwiema wyciągarkami (główną i pomocniczą) musi mieć także lemiesz i obrotowe urządzenie dźwigowe, a oprócz tego m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, system obrony przed bronią masowego rażenia czy rozbudowany system łączności. Kajman ma być również tak wyposażony, aby można było z niego korzystać przy udzielaniu pierwszej pomocy rannym. Głównym kryterium wyboru dostawcy będzie cena.

REKLAMA

Obecnie na rynku istnieje kilka pojazdów, które mogą spełniać wymagania polskich wojsk lądowych. Dwa z nich pochodzą z Niemiec. To produkowany przez Rheinmetall Defence Bergepanzer 3 Büffel oraz Bergepanzer Wisent 2 firmy Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG). Oba te wozy powstały na podwoziu czołgu Leopard 2. Z kolei OBRUM i Zakłady Mechaniczne „Bumar Łabędy S.A” już kilka lat temu przedstawiły WZT-5 na bazie ARV 3 Buffalo (to eksportowa nazwa Bergepanzera 3). Natomiast BAE Systems ma w swej ofercie M88 Hercules, wóz oparty na podwoziu czołgu Abrams. Z kolei południowokoreańska firma Hyundai Rotem opracowała pojazd K1 ARV na bazie czołgu K1.

Nowe pojazdy mają zastąpić przynajmniej część używanych przez wojsko WZT-2 i WZT-3 (skonstruowanych na platformie czołgów T-55 i T-72). Natomiast Bergepanzer 2, armia ma 28 tych wozów, będzie modernizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na realizację zamówienia zwycięzca będzie miał czas aż do 30 listopada 2035 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
 
Emisariusz heroiczny
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Wojsko przeciw wirusowi
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Prezydent Duda jedzie do USA
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Strzelnice dla terytorialsów
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Ochotnicy na ratunek
Laserowa artyleria US Army
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Więcej celowników z PCO dla wojska
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Weterani znów staną na macie
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Na misjach święta inne niż zwykle
Czarna taktyka w kawalerii powietrznej
Operator GROM, czyli żołnierz do zadań specjalnych
„Defender” – pracowity poligon saperów
Mały Katyń pod Augustowem
Polskie porty bardziej otwarte
Amerykanie odmładzają F-16
Dogrywka „Defendera”
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
PGZ będzie obecna na MSPO
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Kolejne Groty dla wojska
Więcej osób będzie mogło wstąpić do wojska
Kraby w Bolesławcu
Online z mistrzami sportu
F-16 kończą misję w Estonii
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Ułańska szarża
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Żołnierze w sztafecie pomocy
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Andrzej Duda ponownie wybrany prezydentem RP
Rakiety z Mesko w F-35
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Krwawy Wołyń
Oficer jak biała karta...
Minister Błaszczak dziękuje medykom
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
Szkolenie wodne podhalańczyków
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Odznaka dla ratowników pola walki
Powstaje Szkoła Podoficerska Logistyki
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Wojsko ma ofertę dla cywili

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO