moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kajmany na gąsienicach

Powinny być przystosowane do naprawy czołgów i dział samobieżnych oraz ich ewakuacji. Wojsko planuje kupić nowe wozy zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman. Firmy, które chciałyby złożyć armii ofertę, mogą się zgłaszać do Inspektoratu Uzbrojenia MON do końca sierpnia. Nowe pojazdy trafią do jednostek posiadających czołgi Leopard 2 i armatohaubice Krab.


WZT-3, pojazdy obecnie wykorzystywane przez Wojsko Polskie.

Pod koniec czerwca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy, które chciałyby dostarczyć armii nowe wozy zabezpieczenia technicznego na podwoziu gąsienicowym. Siły zbrojne chcą kupić 29 takich pojazdów i ewentualnie zwiększyć zamówienie jeszcze o 37 sztuk. Firmy zainteresowane udziałem w procedurze wyboru mogą składać oferty do 31 sierpnia.

Nowy opancerzony wóz o kryptonimie Kajman ma służyć do naprawiania oraz ewakuacji pojazdów o masie co najmniej 63 tony, takich jak czołgi Leopard i samobieżne armatohaubice Krab. Dlatego poza dwiema wyciągarkami (główną i pomocniczą) musi mieć także lemiesz i obrotowe urządzenie dźwigowe, a oprócz tego m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, system obrony przed bronią masowego rażenia czy rozbudowany system łączności. Kajman ma być również tak wyposażony, aby można było z niego korzystać przy udzielaniu pierwszej pomocy rannym. Głównym kryterium wyboru dostawcy będzie cena.

Obecnie na rynku istnieje kilka pojazdów, które mogą spełniać wymagania polskich wojsk lądowych. Dwa z nich pochodzą z Niemiec. To produkowany przez Rheinmetall Defence Bergepanzer 3 Büffel oraz Bergepanzer Wisent 2 firmy Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG). Oba te wozy powstały na podwoziu czołgu Leopard 2. Z kolei OBRUM i Zakłady Mechaniczne „Bumar Łabędy S.A” już kilka lat temu przedstawiły WZT-5 na bazie ARV 3 Buffalo (to eksportowa nazwa Bergepanzera 3). Natomiast BAE Systems ma w swej ofercie M88 Hercules, wóz oparty na podwoziu czołgu Abrams. Z kolei południowokoreańska firma Hyundai Rotem opracowała pojazd K1 ARV na bazie czołgu K1.

Nowe pojazdy mają zastąpić przynajmniej część używanych przez wojsko WZT-2 i WZT-3 (skonstruowanych na platformie czołgów T-55 i T-72). Natomiast Bergepanzer 2, armia ma 28 tych wozów, będzie modernizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na realizację zamówienia zwycięzca będzie miał czas aż do 30 listopada 2035 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Drony w natarciu
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Dziki na Legwanach
Kopuła nad bewupem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Para ratowników i pies w kopalni złota
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
„Road Runner” w Libanie
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Speczespół wybierze „Orkę”
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Pływali jak morscy komandosi
W obronie gazoportu
Maratońskie święto w Warszawie
Wyzwaniem – czas
Kircholm 1605
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Przedwczesny triumf
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Weterani pamiętają
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medycyna na trudne czasy
Rekompensaty na nowych zasadach
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Nowe horyzonty medyków
Polski „Wiking” dla Danii
W poszukiwaniu majora Serafina
Owad z drukarki
Baltexpo ‘25 wystartowały
Koniec pewnej epoki
Okiełznać Borsuka
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Apache i Chinook a sprawa polska
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Abolicja dla ochotników
Koniec dzieciństwa
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
W wojsku orientują się najlepiej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Historia jest po to, by z niej czerpać
Europa ma być zdolna do obrony
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Jednym głosem w sprawie obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO