moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

REKLAMA

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

Polska wigilia w Rumunii
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Nurkowie muszą zachować zimną krew
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Polscy lotnicy kontra ISIS
Morskie drony z PGZ
Argentyńska zagadka
Ministrowie obrony w Brukseli
16-28 lutego 1918 – Polacy protestują przeciwko traktatowi z Ukrainą
Strażacy na medal
W czasie II wojny nie było polskich obozów zagłady
Walka o Zamojszczyznę
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
ORP „Drużno” po nowemu
Żołnierze na skoczniach narciarskich
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
W Elblągu powstał pułk wsparcia dowodzenia
Terytorialsi przysięgali we Włodawie
Nowy prezes PGZ
Licytacja na rzecz weteranów
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Witamy w domu
Cywile chcą zostać kapralami WOT
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Nowi wiceministrowie obrony
Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Groty już w służbie
Nowa kolekcja warszawskiego muzeum
Wisła – szybciej i taniej
Motoryzacyjne zakupy armii
Lucyna, zuch dziewczyna
Posłowie debatowali o modernizacji
Trotyl pod zabytkowym mostem
PGZ zmodernizuje Bergepanzery
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Jeszcze mobilniejsze NATO
Nowe drony kamikadze
Artylerzyści ćwiczyli przed „Błyskiem”
Proces w Marmaros-Sziget, czyli ostatnia batalia II Brygady
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Mastery nad Dęblinem
Mobilna strzelnica dla terytorialsów z Lublina
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Kadra dowódcza powstania styczniowego
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Górska taktyka piechoty
Saperzy pod wodą
Prawie 80 dni z ORP „Wodnik”
„Sophia” z polskim akcentem
Pierwszy zrzut cichociemnych
„Tatusiu, kiedy wrócisz?”
Sprawdź swoją kondycję na AWL
Nowa współpraca wojskowa UE
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO