moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

REKLAMA

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

Rząd za kluczowymi zmianami
Jastrzębie w Albacete
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Ratownicy – zawsze na służbie
Na macie z mistrzem
Plut. Włodzimierz Wysocki
Kpr. Jakub Tynka
Sierż. Janusz Raczy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Pole by choice
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Minister zaprasza w szeregi armii
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Optoelektronika dla Leopardów
Premier symbolicznie rozpoczął budowę Muzeum Historii Polski
Polska Casa nad Irakiem
Nowy inspektor sił powietrznych
Warto być żołnierzem
Zmiany w dodatkach służbowych
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Stalowa nowoczesność
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Afgańska zmiana gotowa do misji
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Nothing Can Stop Our Tanks
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Zmiany w ustawie o weteranach
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Drużyna Biało-Czerwonych już w Sydney!
Reach for More
Drugie życie BWR-ów
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Wyślij paczkę do PKW
„Patrol” walczy ze skażeniami
Plut. Krzysztof Polusik
Kpr. Mariusz Mańczak
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
St. chor. sztab. Marek Stosio
Broń nie tylko dla mundurowych
Sierż. Andrzej Skrajny
„Bolko” na wodzie
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Our efforts passed muster
The United States of America Have It Their Way
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Kawalerzyści na górskich trasach
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Razem dla bezpieczeństwa
Prezydent Duda w Białym Domu
JTAC wie najwięcej
St. szer. Łukasz Wojciechowski
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Więcej pieniędzy dla armii!

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO