moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

REKLAMA

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

Tygrysy nad Poznaniem
Wzajemne wsparcie
Francja inwestuje w obronność
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
ORP „Piorun” w pogoni za „Bismarckiem”
Szkolimy następców
Afgańska misja z nowymi siłami
„Kabul VIII” – gotowi do misji
NATO i USA – dwa filary bezpieczeństwa Polski
W Sejmie międzynarodowa debata o bezpieczeństwie
Większa flota Szkoły Orląt
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Cadet Camp w wojskowej uczelni
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Bliski Wschód – definicja chaosu
Kolejna zmiana żołnierzy leci do Afganistanu
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Wojska specjalne świętują
Pedro ze Stalowej Woli
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Szef MON przed Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO
Zgromadzenie Parlamentarne NATO podsumowało projekt eFP
Udana misja tygrysów
Na jakich zasadach powrót do armii?
1-15 czerwca 1918 – 1 Pułk Strzelców Polskich na pierwszej linii frontu
Terror na Majorce
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Operacja „Ku wolności”, czyli Abwehra kręci w Polsce film
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Huta celuje w miliard
Weterani na macie
Gala konkursu o żołnierzach wyklętych
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Centralne obchody Dnia Weterana
Powinność państwa
Argentyńska zagadka
Dziewczyny na medal
Warszawa miejscem debaty o przyszłości NATO
Nowy polski samolot
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Jak kupować skutecznie i szybko
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
40 lat misji UNIFIL
Europejska Harpia?
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Atak terrorystyczny w Radomiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO