moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ottokar-Brzoza będzie kołowy?

Pięć podmiotów chce zaproponować armii niszczyciela czołgów na podwoziu kołowym. Rozmowy o warunkach technicznych sprzętu rozpoczną się wiosną. To już drugi dialog techniczny ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON w sprawie niszczycieli czołgów uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane. Do tej pory wojsko brało pod uwagę tylko konstrukcję na podwoziu gąsienicowym.


Propozycja PGZ

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić do służby nowe niszczyciele czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Wozy mają zastąpić w 14 Pułku Przeciwpancernym z Suwałk pojazdy BRDM-2 uzbrojone w przestarzałe przeciwpancerne pociski kierowane 9P133 Malutka. To jedyne niszczyciele czołgów, jakimi dziś dysponuje nasza armia (jest ich ok. 30).

Zgodnie z wymogami technicznymi przedstawionymi w ubiegłym roku, poszukiwana jest konstrukcja, która przy użyciu nowoczesnych rakiet może niszczyć czołgi podstawowe wyposażone w systemy obrony aktywnej. Zarówno czołgi klasy „soft kill”, czyli zakłócające i obezwładniające układy naprowadzania pocisków, jak i te klasy „hard kill”, które niszczą rakiety przeciwpancerne, np. ładunkami wybuchowymi lub miniaturowymi pociskami.

Do ogłoszonego w tej sprawie w lutym ubiegłego roku dialogu technicznego, zgłosiło się trzynaście podmiotów. Siedem z zagranicy: Lockheed Martin, BAE Systems USA Combat Vehicles, Rheinmetall Defense, MBDA UK, BAE Systems Sweden AB, Milrem A.S. oraz konsorcjum IMI Systems – Elbit Systems Ltd. A także pięć polskich: Polska Grupa Zbrojeniowa, OBRUM Sp. z o.o., H. Cegielski-Poznań S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz WB Electronics S.A.

Inspektorat Uzbrojenia MON chce wiosną tego roku przeprowadzić jednak kolejny dialog techniczny w sprawie Ottokarów. Dlaczego? Ponieważ w ubiegłym roku poszukiwana była konstrukcja na podwoziu gąsienicowym i firmy zbrojeniowe prezentowały takie właśnie uzbrojenie. Teraz MON bierze pod uwagę także podwozie kołowe i aby zebrać niezbędne dane o dostępnej na rynku ofercie, konieczne są kolejne spotkania z przedstawicielami przemysłu.

Dialogi techniczny ogłoszono więc w grudniu 2019 roku, zgłosiło się do niego pięć podmiotów. – Lockheed Martin Global Inc., Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o., MBDA UK., a także AMZ-Kutno S.A. i Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. reprezentująca spółki grupy kapitałowej: Rosomak S.A., OBRUM Sp. z o.o., Huta Stalowa Wola S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. oraz Jelcz Sp. z o.o. – informuje major Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w połowie marca i potrwają do 30 kwietnia. Która z konstrukcji – na podwoziu gąsienicowym czy kołowym – zostanie wybrana, może okazać się najwcześniej za kilka miesięcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Piątka z czwartego wozu
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Paczka dla bohatera już w drodze!
Kto zostanie Asem Sportu?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najdłuższa noc
Wojsko ma swojego satelitę!
Odpalili K9 Thunder
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Przełomowy czas dla WZL-2
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Panczeniści na podium w Hamar
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
MON przejmuje Hutę Częstochowa
W hołdzie poległym
Wisła dopłynęła
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Noc na „pasku”
Snowboardzistka i pływacy na medal
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
Mundurowi z benefitami
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Kolejne AW149 nadlatują
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
The Taste of Military Service
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
„Burza” nabiera kształtów
Plan na WAM
Historyczna „Wisła”
Combat 56 u terytorialsów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Polski Rosomak dalej w produkcji
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Astronauta w Szkole Orląt
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO