moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ottokar-Brzoza będzie kołowy?

Pięć podmiotów chce zaproponować armii niszczyciela czołgów na podwoziu kołowym. Rozmowy o warunkach technicznych sprzętu rozpoczną się wiosną. To już drugi dialog techniczny ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON w sprawie niszczycieli czołgów uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane. Do tej pory wojsko brało pod uwagę tylko konstrukcję na podwoziu gąsienicowym.


Propozycja PGZ

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić do służby nowe niszczyciele czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Wozy mają zastąpić w 14 Pułku Przeciwpancernym z Suwałk pojazdy BRDM-2 uzbrojone w przestarzałe przeciwpancerne pociski kierowane 9P133 Malutka. To jedyne niszczyciele czołgów, jakimi dziś dysponuje nasza armia (jest ich ok. 30).

Zgodnie z wymogami technicznymi przedstawionymi w ubiegłym roku, poszukiwana jest konstrukcja, która przy użyciu nowoczesnych rakiet może niszczyć czołgi podstawowe wyposażone w systemy obrony aktywnej. Zarówno czołgi klasy „soft kill”, czyli zakłócające i obezwładniające układy naprowadzania pocisków, jak i te klasy „hard kill”, które niszczą rakiety przeciwpancerne, np. ładunkami wybuchowymi lub miniaturowymi pociskami.

Do ogłoszonego w tej sprawie w lutym ubiegłego roku dialogu technicznego, zgłosiło się trzynaście podmiotów. Siedem z zagranicy: Lockheed Martin, BAE Systems USA Combat Vehicles, Rheinmetall Defense, MBDA UK, BAE Systems Sweden AB, Milrem A.S. oraz konsorcjum IMI Systems – Elbit Systems Ltd. A także pięć polskich: Polska Grupa Zbrojeniowa, OBRUM Sp. z o.o., H. Cegielski-Poznań S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz WB Electronics S.A.

Inspektorat Uzbrojenia MON chce wiosną tego roku przeprowadzić jednak kolejny dialog techniczny w sprawie Ottokarów. Dlaczego? Ponieważ w ubiegłym roku poszukiwana była konstrukcja na podwoziu gąsienicowym i firmy zbrojeniowe prezentowały takie właśnie uzbrojenie. Teraz MON bierze pod uwagę także podwozie kołowe i aby zebrać niezbędne dane o dostępnej na rynku ofercie, konieczne są kolejne spotkania z przedstawicielami przemysłu.

Dialogi techniczny ogłoszono więc w grudniu 2019 roku, zgłosiło się do niego pięć podmiotów. – Lockheed Martin Global Inc., Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o., MBDA UK., a także AMZ-Kutno S.A. i Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. reprezentująca spółki grupy kapitałowej: Rosomak S.A., OBRUM Sp. z o.o., Huta Stalowa Wola S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. oraz Jelcz Sp. z o.o. – informuje major Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w połowie marca i potrwają do 30 kwietnia. Która z konstrukcji – na podwoziu gąsienicowym czy kołowym – zostanie wybrana, może okazać się najwcześniej za kilka miesięcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Trałowce do remontu
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niemieckie wsparcie z powietrza
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Niebo pod osłoną
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kontrakt na ratowanie życia
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Amunicja od Grupy WB
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Nowe K9 w Węgorzewie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Mundurowi z benefitami
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Panczeniści na podium w Hamar
Kalorie to nie wszystko
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat
Gala Boksu na Bemowie
Obywatele chcą być wGotowości
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Sportowcy podsumowali 2025 rok
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
Smak służby
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Combat 56 u terytorialsów
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Wojsko ma swojego satelitę!
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Plan na WAM
Służba w kadrze
Święto sportowców w mundurach
Aby granica była bezpieczna
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Niemcy dla Tarczy Wschód
Śnieżnik gotowy na Groty
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
W ochronie granicy
Holenderska misja na polskim niebie
Szwedzi w pętli
Gdy ucichnie artyleria
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Najdłuższa noc
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szukali zaginionych w skażonej strefie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO