moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ottokar-Brzoza będzie kołowy?

Pięć podmiotów chce zaproponować armii niszczyciela czołgów na podwoziu kołowym. Rozmowy o warunkach technicznych sprzętu rozpoczną się wiosną. To już drugi dialog techniczny ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON w sprawie niszczycieli czołgów uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane. Do tej pory wojsko brało pod uwagę tylko konstrukcję na podwoziu gąsienicowym.


Propozycja PGZ

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić do służby nowe niszczyciele czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Wozy mają zastąpić w 14 Pułku Przeciwpancernym z Suwałk pojazdy BRDM-2 uzbrojone w przestarzałe przeciwpancerne pociski kierowane 9P133 Malutka. To jedyne niszczyciele czołgów, jakimi dziś dysponuje nasza armia (jest ich ok. 30).

Zgodnie z wymogami technicznymi przedstawionymi w ubiegłym roku, poszukiwana jest konstrukcja, która przy użyciu nowoczesnych rakiet może niszczyć czołgi podstawowe wyposażone w systemy obrony aktywnej. Zarówno czołgi klasy „soft kill”, czyli zakłócające i obezwładniające układy naprowadzania pocisków, jak i te klasy „hard kill”, które niszczą rakiety przeciwpancerne, np. ładunkami wybuchowymi lub miniaturowymi pociskami.

Do ogłoszonego w tej sprawie w lutym ubiegłego roku dialogu technicznego, zgłosiło się trzynaście podmiotów. Siedem z zagranicy: Lockheed Martin, BAE Systems USA Combat Vehicles, Rheinmetall Defense, MBDA UK, BAE Systems Sweden AB, Milrem A.S. oraz konsorcjum IMI Systems – Elbit Systems Ltd. A także pięć polskich: Polska Grupa Zbrojeniowa, OBRUM Sp. z o.o., H. Cegielski-Poznań S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz WB Electronics S.A.

Inspektorat Uzbrojenia MON chce wiosną tego roku przeprowadzić jednak kolejny dialog techniczny w sprawie Ottokarów. Dlaczego? Ponieważ w ubiegłym roku poszukiwana była konstrukcja na podwoziu gąsienicowym i firmy zbrojeniowe prezentowały takie właśnie uzbrojenie. Teraz MON bierze pod uwagę także podwozie kołowe i aby zebrać niezbędne dane o dostępnej na rynku ofercie, konieczne są kolejne spotkania z przedstawicielami przemysłu.

Dialogi techniczny ogłoszono więc w grudniu 2019 roku, zgłosiło się do niego pięć podmiotów. – Lockheed Martin Global Inc., Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o., MBDA UK., a także AMZ-Kutno S.A. i Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. reprezentująca spółki grupy kapitałowej: Rosomak S.A., OBRUM Sp. z o.o., Huta Stalowa Wola S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. oraz Jelcz Sp. z o.o. – informuje major Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w połowie marca i potrwają do 30 kwietnia. Która z konstrukcji – na podwoziu gąsienicowym czy kołowym – zostanie wybrana, może okazać się najwcześniej za kilka miesięcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Pilica w linii
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Studenci ewakuowali szpital
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Militarne Schengen
Dywersja na kolei. Są dowody
Warto być wGotowości
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dostawa Homarów-K
Plan na WAM
Niebo pod osłoną
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Wojskowy bus do szczęścia
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Drony w szkołach
Sukces Polaka w biegu z marines
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Razem na ratunek
Dzień wart stu lat
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Dodatkowe zapory
W gotowości, czyli cywile na poligony
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko na Horyzoncie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kapral Bartnik mistrzem świata
„Road Runner” w Libanie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Elementy Wisły testowane w USA
Nieoceniona siła edukacji
Is It Already War?
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mundurowi z benefitami
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Horyzont” przeciw dywersji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ogień z Leopardów na Łotwie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Merops wdrażany natychmiast
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
My, jedna armia
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO