moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

Czy to już wojna?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sukces Polaka w biegu z marines
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
„Road Runner” w Libanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kaman – domknięcie historii
Marynarze podjęli wyzwanie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mundurowi z benefitami
Torpeda w celu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Ułani szturmowali okopy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
Plan na WAM
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Gdy ucichnie artyleria
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dzień wart stu lat
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
„Zamek” pozostał bezpieczny
Polski „Wiking” dla Danii
My, jedna armia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowy bus do szczęścia
Is It Already War?
Kosmiczna wystawa
Im ciemniej, tym lepiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO