moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce

Gdy rozlega się alarm „Alpha Scramble”, polskie F-16 wzbijają się w powietrze. Stacjonujące na Litwie myśliwce przechwyciły od stycznia około dziesięciu rosyjskich samolotów, które niebezpiecznie zbliżyły się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Pilotom Jastrzębi z Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik” wkrótce wsparcia udzielą portugalskie załogi F-16.

Żołnierze z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego są na Litwie od 2 stycznia, tworząc VIII zmianę PKW Orlik. Ich zadaniem jest ochrona przestrzeni powietrznej nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. – W ciągu ponad miesiąca mieliśmy około dziesięciu tzw. Alpha Scrambles, czyli sytuacji alarmowych. Pary dyżurne F-16 podrywały się, gdy w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, w bezpośredniej bliskości przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, pojawiały się samoloty bez włączonego transpondera. Takie urządzenie identyfikujące znajduje się w każdej cywilnej i wojskowej maszynie – mówi ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. Wszystkie naruszające zasady samoloty były rosyjskie. – To Su-27, Su-24, Ił-20, An-26 czy Ił-78. Operacje przechwycenia wykonały polskie załogi myśliwców we współpracy z polskimi i litewskimi nawigatorami – mówi dowódca.

Jak wygląda przechwycenie samolotu? Szczegóły takich misji nie są podawane do informacji publicznej, wiadomo jednak, że rozkaz do wylotu pary polskich myśliwców wydaje Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik. – Polscy piloci wykonują misję rozpoznawczą. Oznacza to, że muszą sprawdzić na przykład, czy lot ma charakter rozpoznania radioelektronicznego. Robią zdjęcia, a następnie „odprowadzają” samolot do granicy państwa, w tym przypadku Federacji Rosyjskiej. Następnie F-16 wracają do miejsca dyslokacji. Tego typu operacja może trwać kilka albo kilkanaście minut – wyjaśnia ppłk pil. Adam Kalinowski. 

Oprócz zadań bojowych Polacy wykonują też loty treningowe. Do tej pory odbyło się ich około 40. – Staramy się trenować przechwycenia wspólnie z litewskimi załogami samolotów L-39 Albatros, ale to maszyna szkoleniowa i nie w każdych warunkach atmosferycznych może wystartować. Jeśli pogoda nie pozwala Litwinom latać, treningi przeprowadzamy sami. Zwykle takie loty odbywają się raz albo dwa razy dziennie – wyjaśnia płk pil. Kalinowski.

Misję Baltic Air Policing, w ramach której służy polski kontyngent, wesprą wkrótce portugalskie siły powietrzne. – Ich myśliwce F-16 od 1 marca będą stacjonować w Malborku – mówi ppłk Adam Kalinowski.

Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – które nie posiadają własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy dołączyli do misji dwa lata później. Jako pierwsi polecieli na Litwę piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany Polskiego Kontyngentu „Orlik” nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły już F-16 z Krzesin, ale w styczniu znów nad Bałtyk miały wrócić MiG-i.  Jednak ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą ponownie załogi F-16 z Krzesin. Piloci wrócą do kraju w maju tego roku.

REKLAMA

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Generała Andersa akces do NATO
PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
Kampania wyborcza poza armią
Wnioski z „Anakondy ‘18”
MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Gra o tron – sezon II: Polacy na Kremlu
Szef NATO w Warszawie
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
75 lat od wielkiej ucieczki
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
Step ahead in a different world
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Będą testy pocisków zakazanych traktatem INF
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Herculesem dookoła świata
Kpr. Jakub Tynka uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
Premier odwiedził GROM
201 maratonów w 201 krajach
Urodziny „Zo”– napisz scenariusz o życiu generał Zawackiej
Panie bez taryfy ulgowej
Wizja marszałka prysła w Rydze
Brunssum, or welcome to the Netherlands
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych
100 km w podziękowaniu za uratowanie wzroku
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Rok intensywnych ćwiczeń
Podwyżki dla pracowników wojska
Błękitna Brygada na misji ONZ w Libanie
Pogromcy czołgów poszukiwani
Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
Pancerna walka w mieście
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
To był realny plan odbudowy Polski
Kraby na służbie w Sulechowie
Drugie życie Wilczego Szańca
General Anders Joins NATO
Jastrzębie widzą w ciemności
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Chemicy z Polski i USA przygotowują się do wspólnych ćwiczeń
US Army od kuchni
Spędź sobotę w WAT
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
Podniebny trening transportowców
Cel – bezpieczna Europa
„Zoom na proobronność”
Dodatkowe szkolenie pilotów Gulfstreamów
Trening na wieżowcu i nad wodą
A Biting and Tracking Commando
Trzecia Setka Komandosa
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO