moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Poszukiwana Harpia

Wojsko Polskie musi w ciągu kilku lat kupić przynajmniej sześćdziesiąt myśliwców, bo właśnie tyle Su-22 i MiG-ów-29 trzeba będzie wycofać ze służby. Do wyścigu o wielomiliardowy kontrakt na dostawę samolotów wielozadaniowych staną wszyscy zachodni producenci – Lockheed Martin z F-35 i F-16V, Boeing z F-15 i F-18, Saab z Gripenem oraz Leonardo z Eurofighterem Typhoonem.

Pod koniec listopada Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że szef resortu Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego WP przyspieszyć realizację programu zakupu samolotu myśliwskiego nowej generacji o kryptonimie Harpia. Dotychczasowe plany zakupowe Sił Zbrojnych RP zakładały, że samoloty, które mają zastąpić samoloty wsparcia pola walki Su-22 i myśliwce MiG-29, zostaną zakupione po 2026 roku. Teraz, zgodnie z wolą kierownictwa MON, mają być pozyskane w najbliższych latach.

Dlaczego polska armia musi poszukiwać następców trzydziestu Su-22 i podobnej liczby MiG-ów? W przypadku tych pierwszych sprawa jest oczywista. To konstrukcja pochodząca z lat sześćdziesiątych, a więc już zdecydowanie nie spełnia wymagań współczesnego pola walki. Nie może m.in. przenosić pełnej palety nowoczesnego uzbrojenia, jakim dysponuje nasza armia, jak chociażby pocisków rakietowych dalekiego zasięgu JASSM (umożliwiają rażenie celów oddalonych o około 370 km) oraz wydłużonego zasięgu JASSM ER (około 900 km zasięgu).

MiG-29 to maszyna, z której polscy piloci są bardzo zadowoleni, chwalą jej wyjątkowe właściwości lotne. Samoloty te zostały w ostatnich latach zmodernizowane i wyposażone w nowoczesną awionikę, komputery misji oraz natowskie systemy łączności. Problemem w ich przypadku jest dostępność części zamiennych. MiG-i-29 są napędzane przez nieprodukowane już silniki RD-33 drugiej serii (trzecia seria znacząco różni się konstrukcyjnie od poprzedniej, co uniemożliwia zamianę). Ponieważ wiele armii na świecie używa samolotów z tymi silnikami, coraz trudniej jest je kupić, nawet takie po generalnym remoncie.

Obecnie najnowocześniejszym samolotem bojowym Wojska Polskiego są amerykańskie wielozadaniowe maszyny F-16 Jastrząb. Mamy ich czterdzieści osiem. Trzydzieści sześć jednomiejscowych F-16C Block 52+ oraz dwanaście dwumiejscowych F-16D Block 52+. Polskie F-16 są uzbrojone w broń do zwalczania wrogich statków powietrznych – czyli m.in. w pociski powietrze–powietrze: średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM) i bliskiego zasięgu AIM-9X Super Sidewinder oraz do atakowania celów naziemnych, np. rakiety powietrze–ziemia AGM-65G2 Maverick, bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition) oraz wspomniane już kierowane pociski dalekiego zasięgu AGM-158 JASSM i AGM-158B JASSM ER.

Choć na razie nie jest znany termin ogłoszenia przetargu na dostawę Harpii, to już wstępnie wiadomo, jakie konstrukcje będą przedmiotem oceny. Na przełomie 2017 i 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia przeprowadził bowiem analizę rynku, w ramach której zebrano informacje od firm na temat oferowanych przez nie produktów oraz możliwości ich dostaw w najbliższych latach, a także dostępnych pakietów szkoleniowych i logistycznych.

Wstępny akces do przetargu zgłosili dwaj najwięksi amerykańscy producenci: Lockheed Martin (oferujący dwa typy samolotów: wielozadaniową maszynę piątej generacji F-35 i najnowszą wersję Jastrzębi, oznaczoną jako F-16V) oraz Boeing (oferujący również dwa typy samolotów: ciężki myśliwiec przewagi powietrznej F-15 Eagle i wielozadaniowy myśliwiec F/A-18 Hornet). Poza reprezentacją zza oceanu o polskie zamówienie prawdopodobnie rywalizować będzie także europejski koncern Saab, oferujący lekki myśliwiec wielozadaniowy JAS 39 Gripen, oraz włoski holding Leonardo, oferujący opracowany wspólnie przez Brytyjczyków, Włochów, Niemców i Hiszpanów samolot Eurofighter Typhoon.

Z wymienionych maszyn tylko amerykański F-35 to samolot tzw. piątej generacji, czyli taki który jest nie tylko wysokomanewrowy i wielozadaniowy, lecz także ma znacznie obniżoną wykrywalność przez radary i osiąga prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy. Reszta maszyn to konstrukcje tzw. 4+, czyli charakteryzujące się tylko  niektórymi z wymienionych parametrów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, eurofighter.com, af.mil, Lockheed Martin photo by Angel Delcueto, Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1546861140
Może wytłumaczę kto zalicza się do potentatów z tej grupy. Po przychodach z wiki LM - 45 mld $ (2014) ; Saab Group -24,01 mld SEK = 12 mld złotych = 3 mld $ ; Boeing Company - 90 mld $ $ ( 2014).
EC-B4-95-43

Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Lekcja zimowego przetrwania
Widzimy się na macie
„Sophia” do końca marca
Centrum w zawieszeniu
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Czarter samolotów dla VIP-ów
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Powrót lekkich czołgów w US Army
Technologiczne inwestycje HSW
Bal na rzecz weteranów
13 Desperadoes
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Proobronna „Anakonda”
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Więcej pieniędzy dla kombatantów
„Snipy” to oczy...
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Antoś, symbol Lwowa
Granice są po to, by je przekraczać
Militaria z morskiego dna
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Klątwa czarnego złota
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Playing the World
W Brukseli o bezpieczeństwie
Polscy generałowie w strukturach NATO
Curse of the Black Gold
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Cybernetyczna foka lustruje dno
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Poszukiwana Harpia
Pilot z precyzją chirurga
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Panie bez taryfy ulgowej
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Polskie święta na misjach
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Morze niezgody
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
ORP „Drużno” po nowemu
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Album na urodziny „Łuka”
Testament geopolityczny prezydenta
Zrobiłem to, co do mnie należało
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Cel – bezpieczna Europa
See You On The Mat
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO