moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Nowe” silniki do MiG-ów-29

W ciągu trzech lat armia ma kupić dziewięć silników do samolotów MiG-29. Wyda na to kilkanaście milionów euro. Ale zakup będzie wyzwaniem nie tylko z powodów finansowych. Poszukiwany typ urządzenia, czyli RD-33 drugiej serii, nie jest już produkowany. Dlatego wojskowi liczą, że kupią albo wyremontowane, albo pochodzące z zapasów innych armii, nieużywane silniki.


Przetarg w sprawie kupna dziesięciu silników RD-33 drugiej serii używanych w MiG-ach-29 ogłosiła kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna. Wojsko chce, by pierwsze trzy egzemplarze zostały dostarczone w 2016 roku, ostatnie w 2018 roku. – Każdego roku powinniśmy otrzymywać po 3 silniki – mówi ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Chociaż silniki RD-33 drugiej serii nie są już produkowane (obecnie robiona jest seria trzecia, znacząco różniąca się od poprzedniej), być może uda się kupić nowe egzemplarze. To dlatego, że niektóre armie mają tego rodzaju silniki nieużywane, w zapasach.

Wojsko nie wyklucza jednak kupna silników po generalnym remoncie, muszą mieć jednak resurs międzyremontowy pozwalający na 350 godzin nalotu oraz resurs techniczny na poziomie 700 godzin. Armia oczekuje również, iż ich dostawca zapewni gwarancję na bezawaryjną pracę napędu na poziomie 200 godzin nalotu lub na 24 miesiące.

Ci, którzy chcą wziąć udział w przetargu, mają czas do 15 stycznia 2016 roku na złożenie oferty. Wartość kontraktu to kilkanaście milionów euro. Cena wysoka, bo na rynku jest coraz mniej wyremontowanych silników, a chętnych na nie wciąż jest sporo. Polskie wojsko każdego roku zdobywa po kilka RD-33 v2. – W 2012 kupiliśmy 6 sztuk, w 2013 i 2014 po dwie sztuki, a w tym roku 4 sztuki – mówi ppłk Marek Chmiel.

Siły powietrzne mają ponad trzydzieści myśliwców MiG-29. Postsowieckie myśliwce dzięki opracowanemu przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy pakietowi ulepszeń, m.in. nowej awionice, spokojnie mogą stawać w szranki z dużo nowocześniejszymi konstrukcjami. To właśnie na myśliwcach MiG-29 polscy piloci pełnią misję NATO nad państwami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią. MiG-i są także używane do szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1450982220
dziewięć silników przez trzy lata. Nasze potężne siły powietrzne. SZAŁ
85-64-85-DE

F-35 wylądowały w Powidzu
 
Brytyjska „pamiątka”
Raki dla zawiszaków
Działalność firm na rzecz obronności
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
Moja „bazówka”
The Chariots of Jihad
Stawiamy na rozwój
Od konfliktu do zgody
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Sojusze na fali
Obrady Rady Unii Europejskiej
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Obława pełna białych plam
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Ankona – samodzielna polska operacja
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Dni Huty Pieniackiej były policzone
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Tak umierał Wołyń
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Formowanie 19 Brygady
Sport nie dzieli, sport łączy
Zmiany w przepisach mundurowych
Zgarnęli złoto w Dolinie Krzemowej!
Kolejna szabla AFN zdobyta
Rozdarty subkontynent
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Kierunek: Afganistan
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Kolejne drony dla WOT-u
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Rivalry on Closed Sea
Nowe nakolanniki
Wkręceni w skoki
Gotowi na F-35?
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Nowi szturmani w JW Agat
Desant na czeskich spadochronach
Polsko-francuska szkoła uczuć
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
Rozpoczynamy nową erę
NATO silniejsze z rezerwistami
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
„Pułaski” wrócił do kraju
Polscy żołnierze wracają do Libanu
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”
„Dragon’19” od kuchni
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO