moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Nowe” silniki do MiG-ów-29

W ciągu trzech lat armia ma kupić dziewięć silników do samolotów MiG-29. Wyda na to kilkanaście milionów euro. Ale zakup będzie wyzwaniem nie tylko z powodów finansowych. Poszukiwany typ urządzenia, czyli RD-33 drugiej serii, nie jest już produkowany. Dlatego wojskowi liczą, że kupią albo wyremontowane, albo pochodzące z zapasów innych armii, nieużywane silniki.


Przetarg w sprawie kupna dziesięciu silników RD-33 drugiej serii używanych w MiG-ach-29 ogłosiła kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna. Wojsko chce, by pierwsze trzy egzemplarze zostały dostarczone w 2016 roku, ostatnie w 2018 roku. – Każdego roku powinniśmy otrzymywać po 3 silniki – mówi ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Chociaż silniki RD-33 drugiej serii nie są już produkowane (obecnie robiona jest seria trzecia, znacząco różniąca się od poprzedniej), być może uda się kupić nowe egzemplarze. To dlatego, że niektóre armie mają tego rodzaju silniki nieużywane, w zapasach.

Wojsko nie wyklucza jednak kupna silników po generalnym remoncie, muszą mieć jednak resurs międzyremontowy pozwalający na 350 godzin nalotu oraz resurs techniczny na poziomie 700 godzin. Armia oczekuje również, iż ich dostawca zapewni gwarancję na bezawaryjną pracę napędu na poziomie 200 godzin nalotu lub na 24 miesiące.

Ci, którzy chcą wziąć udział w przetargu, mają czas do 15 stycznia 2016 roku na złożenie oferty. Wartość kontraktu to kilkanaście milionów euro. Cena wysoka, bo na rynku jest coraz mniej wyremontowanych silników, a chętnych na nie wciąż jest sporo. Polskie wojsko każdego roku zdobywa po kilka RD-33 v2. – W 2012 kupiliśmy 6 sztuk, w 2013 i 2014 po dwie sztuki, a w tym roku 4 sztuki – mówi ppłk Marek Chmiel.

Siły powietrzne mają ponad trzydzieści myśliwców MiG-29. Postsowieckie myśliwce dzięki opracowanemu przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy pakietowi ulepszeń, m.in. nowej awionice, spokojnie mogą stawać w szranki z dużo nowocześniejszymi konstrukcjami. To właśnie na myśliwcach MiG-29 polscy piloci pełnią misję NATO nad państwami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią. MiG-i są także używane do szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1450982220
dziewięć silników przez trzy lata. Nasze potężne siły powietrzne. SZAŁ
85-64-85-DE

Trudna droga
 
Unwanted Treaty
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Głosuj na wojskowego sportowca roku
The Army Enters the Frame
Minister Błaszczak u polskich żołnierzy w Libanie
Sojusznicy przy wigilijnym stole
Wojsko na święta
Kto zostawia ślady w sieci
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Gotowi na misję
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Razem się szkolą, razem walczą
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Ostre strzelanie artylerzystów
Terytorialsi za oceanem
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Defense Without Politics
Z archiwum „Szarego”
Klasy wojskowe po nowemu
Polska pod kontrolą armii
„Paszporty Ładosia” ratowały życie
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Pierwszy poległy pilot Września ’39
Gorące obrady NATO w Londynie
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Los Polski naszym losem
Wybory do gremiów przedstawicielskich
Nowe laboratorium WAT
Trzy filary wojny minowej
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Artyleryjska interoperacyjność
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Leopardy na Podkarpaciu
AMW poleca się na święta
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Błyskawiczna reakcja
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Przyznano nagrody im. Rejewskiego
Paczki dla kresowiaków
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Klucz do dobrych relacji
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Amunicja i miny dla armii
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Szwedzki baypass przed „Orką”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO