moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Płaszczka z lotniskowca

Eksperci branży lotniczej często powtarzają, że ostatni pilot samolotu bojowego już się urodził i w perspektywie kolejnych kilku dekad lotnictwo wojskowe zostanie zdominowane przez drony. Pierwszym operacyjnie rozmieszczonym na lotniskowcach bezzałogowcem ma szansę stać się amerykański MQ- Stingray (Płaszczka), który – przynajmniej początkowo –będzie głównie pełnił rolę powietrznego tankowca.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych US Navy zaczęła poszukiwać maszyny bezzałogowej zdolnej do pełnienia misji uderzeniowych. Parę lat później powstały prototypy dwóch maszyn: X-45 Boeinga i X-47 Northropa Grummana. Ten ostatni był pierwszym dronem, który wystartował z pokładu lotniskowca. Miało to miejsce w maju 2013 roku na pokładzie USS George H.W. Bush. W tym samym roku cztery firmy – Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin oraz General Atomic Aeronautical System – otrzymały od US Navy po 15 mln USD na wstępną analizę projektu maszyny rozpoznawczo-bojowej (projekt UCLASS, Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Konstrukcja miała mieć właściwości stealth i możliwość przenoszenia uzbrojenia o masie 454 kg. Jednak w 2016 roku zrezygnowano z funkcji uderzeniowej oraz rozpoznawczej. Zdecydowano, że pierwszy typ drona, jaki trafi do służby na lotniskowcach, będzie pełnił funkcję powietrznego tankowca. Pod koniec sierpnia tego roku konkurs na jego opracowanie wygrał Boeing. Harmonogram prac zakłada, iż pierwsze MQ-25 Stingray uzyskają gotowość operacyjną w 2024 roku. I mimo że nie będzie pełnił misji uderzeniowych, ani nawet rozpoznawczych, może znacząco podnieść potencjał bojowy skrzydła lotniczego.

Po wycofaniu ze służby KA-6D, a następnie S-3 Viking, amerykańska marynarka wojenna straciła maszyny pełniące rolę powietrznego tankowca. Ich zadania przejęły F/A-18 E/F Super Hornet. Wymusiło to pewne zmiany koncepcji użycia tych maszyn, a także przełożyło się na zdecydowanie szybsze wyczerpywanie resursów. Szacuje się, że 20–30 procent misji Super Hornetów polega na powietrznej dostawie paliwa. Dzielą się one na tzw. misje odzyskania i przedłużenia zasięgu. W pierwszym przypadku tankowany jest samolot powracający na lotniskowiec już po wykonaniu misji, w drugim wciąż ją wykonujący. Skoro część Super Hornetów zmuszona jest pełnić funkcję logistyczną na korzyść pozostałych, nie może uczestniczyć w misjach uderzeniowych bądź wiążących się z zapewnieniem parasola lotniczego dla lotniskowca i jego grupy bojowej.

Wprowadzenie do służby bezzałogowca pozwoli na zmniejszenie nalotu maszyn załogowych, a zatem również obniżenie kosztów eksploatacji. Zostanie też znacząco zwiększony zasięg realizowanych misji i liczby płatowców biorących w nich udział. W dodatku dzięki właściwościom stealth możliwe będzie uzupełnianie paliwa również w obrębie strefy obrony powietrznej potencjalnego adwersarza.

Zgodnie z wymogami marynarki Stingray ma być zdolny do przekazania niemal 7 t paliwa w odległości ok. 900 km od okrętu. To pozwoli na wydłużenie promienia działania lotnictwa pokładowego o 550–740 km (dziś promień ten wynosi ok. 830 km). Pojedynczy Stringray będzie mógł przekazać paliwo dla 4–6 samolotów.

Boeing wyprodukował do tej pory jeden prototyp MQ-25. Jednak do 2024 roku wstępną gotowość operacyjną mają osiągnąć cztery drony. Pierwszymi lotniskowcami, które zostaną przystosowane do współpracy z nimi będą USS G.H. Bush oraz USS D.D. Eisenhower.

Marynarka planuje zamówić 72 Stingraye, które trafią na wyposażenie poszczególnych skrzydeł.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsi na oceanie
 
Gunner, nie runner
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
NATO na północnym szlaku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rekordziści z WAT
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
SOR w Legionowie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Metoda małych kroków
W obronie wschodniej flanki NATO
Pytania o europejską tarczę
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Na straży wschodniej flanki NATO
Szybki marsz, trudny odwrót
Święto stołecznego garnizonu
Daglezje poszukiwane
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO on Northern Track
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ameryka daje wsparcie
Sandhurst: końcowe odliczanie
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Sprawa katyńska à la española
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wytropić zagrożenie
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, epilog
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Zachować właściwą kolejność działań
Zmiany w dodatkach stażowych
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pod skrzydłami Kormoranów
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO