moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
 
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Rusza cyberkomponent WOT-u
Poprady w Gołdapi
Nowe plecaki dla żołnierzy
Rydwany dżihadu
Terytorialsi oddają krew
Likwidacja komendanta Junka
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Obrady Rady Unii Europejskiej
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Polski wkład w operację „Overlord”
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Stulecie wojskowej Akademii
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
Jihadist Mill
Fleet of the Future
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Zmiany w przepisach mundurowych
A Half-Open Gate to Hell
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Kierunek: Afganistan
Gumowy czołg, realny front
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Kolejna szabla AFN zdobyta
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
„Dragon” na Wiśle
F-16 wracają do Polski
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Flota przyszłości
Tu się zadań nie wybiera
Działalność firm na rzecz obronności
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Następcy Herculesów
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Trudny sojusz partyzantów
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Miroslawiec Up
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Jak zginął „Ponury”
„Ślązak” przeszedł kolejny test
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Logistycy na poligonie w Drawsku
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Medale dla uczestników walk w Karbali

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO