moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

REKLAMA

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Centrum w zawieszeniu
Jakie zmiany w kształceniu podoficerów?
Opłatek u kombatantów
Stępka pod „Albatrosa”
Klątwa czarnego złota
W Brukseli o bezpieczeństwie
Kawalerzyści na górskich trasach
Not Without My Sister
Bojowe wyzwania dla lotników
Wojna zaczyna się w czwartek
Nowe Bieliki dla polskich pilotów
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Curse of the Black Gold
Lekkie moździerze dla wojska
Our efforts passed muster
Powstańcy warszawscy dostali ponad 290 tys. kartek z życzeniami
Vis 100 nowy pistolet dla żołnierzy
Droga do WOT-u przez Internet
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Wyjątkowy Vis
WOT szuka zaginionego
Ważka. Drugie podejście
Testament geopolityczny prezydenta
Rząd za kluczowymi zmianami
Świąteczna paczka dla powstańca
Zmiany w ustawie o weteranach
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Srebro Moniki Hojnisz w Pucharze Świata
War Starts on Thursday
Centrum Szkolenia WOT stawia na mobilność
„Projekt Wojownik”: przystanek Kraków
Projekt Afgan w Zabrzu
Tułacza droga Franciszka Ślusarza
Cel – bezpieczna Europa
Okręty NATO w polskich portach
Przetrwać na wrogim terenie
Pływacy z 12 Dywizji Zmechanizowanej na medal
„Remontowcy” wrócili do szczecińskiej dywizji
Głosujcie na sportowców w mundurach!
Pancerniacy na symulowanym polu walki
Nothing Can Stop Our Tanks
Ocalejemy tylko razem
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Polska Casa nad Irakiem
Ekspresowa przeprawa przez Wisłę
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Rosjanie zaatakowali ukraińskie okręty wojenne
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Polska zaangażuje się w misję ONZ w Libanie
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Judocy z 16 Dywizji zdobyli Puchar Wojska Polskiego
Playing the World
Wyślij paczkę do PKW
Betar, Hagana i Irgun w polskiej szkole
Żołnierze najlepsi w sportach walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO