moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

REKLAMA

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
„Patrol” walczy ze skażeniami
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Nothing Can Stop Our Tanks
Zmiany w ustawie o weteranach
Chętni na dostawę Mustanga
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Prezydent Duda w Białym Domu
Rozbudowa bydgoskiego szpitala wojskowego
Polska Casa nad Irakiem
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Our efforts passed muster
Zmiany w dodatkach służbowych
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Kawalerzyści na górskich trasach
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Ratownicy – zawsze na służbie
Razem dla bezpieczeństwa
Minister zaprasza w szeregi armii
Krwiodawcy nie tylko w mundurach
Drugie życie BWR-ów
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Na macie z mistrzem
The United States of America Have It Their Way
Kpr. Mariusz Mańczak
Nowy inspektor sił powietrznych
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Stalowa nowoczesność
Wyślij paczkę do PKW
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Kpr. Jakub Tynka
Więcej pieniędzy dla armii!
Poznaj stuletnie dzieje Sztabu Generalnego
St. chor. sztab. Marek Stosio
Broń nie tylko dla mundurowych
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Rząd za kluczowymi zmianami
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Plut. Krzysztof Polusik
Żołnierze na podium Pucharu Świata w kolarstwie torowym
Jastrzębie w Albacete
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Operacja Tannenberg
Afgańska zmiana gotowa do misji
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Reach for More

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO