moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Wypływamy na prostą
Panie bez taryfy ulgowej
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
W Brukseli o bezpieczeństwie
Deputowani z USA murem za NATO
Ramię w ramię z pogranicznikami
Płk Molenda: Mamy cyberplan dla polskiej armii!
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Neptuny wchodzą do służby
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
Zwiadowcy w głębokim śniegu
Zadbają o groby polskich żołnierzy na Wschodzie
IPN zidentyfikował ofiary UPA
O honor Polski walczącej
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Patagonia Does not Forgive Mistakes
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
77 lat temu powstała Armia Krajowa
Diabły po Żelaznych Koniach
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
„Bull Run” po raz ósmy
Prezydenckie odznaczenia da pracowników WIM
Więcej miejsc dla przyszłych cyberżołnierzy
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Rozbiegany podporucznik z Krakowa
W Normandii upamiętnią polskich pilotów
Cel – bezpieczna Europa
Zwiad w miejskiej dżungli
Czerwone łuny na Wileńszczyźnie
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Pokonać strach przed ogniem
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Bałtyk. Okno na świat
Macedonia Północna w drodze do NATO
Obrady NATO w Brukseli
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Peaceful Pretexts of Putin
Zgrupowanie bojowe pancerniaków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
Najlepsi z najlepszych
Podchorążowie na zimowym survivalu
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
Zimowe szkolenie spadochroniarzy
Boeing walczy o Harpię
Interoperacyjność Jaśmina
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Podwójne zamrożenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO