moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Śmigłowiec do zadań specjalnych

Solo to największy bezzałogowy śmigłowiec w Europie. Maszyna została stworzona do wykonywania misji rozpoznawczych, poszukiwawczych i ratowniczych. – Solo jest wielofunkcyjny. Może bowiem latać jako statek załogowy lub bezzałogowiec – wyjaśnia pil. Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik. Firma należąca do koncernu Leonardo zaprezentowała śmigłowiec podczas MSPO.

Najnowszy Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny (Rotary Unmanned Air System – RUAS) to efekt pracy inżynierów PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters. Konstrukcja maszyny opiera się na lekkim śmigłowcu SW-4, którego wojskowa wersja od lat służy w polskiej armii.

– Prace trwały kilka lat, ponieważ chodziło nie tylko o stworzenie bezzałogowca, lecz także zamontowanie na jego pokładzie różnego rodzaju sensorów, np. głowic obserwacyjnych i radarów. Musieliśmy też opracować sposoby przesyłania danych ze śmigłowca do stacji sterującej – mówi Grzegorz Lenart, pilot doświadczalny PZL-Świdnik. – SW-4 Solo składa się zatem z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to nośnik, czyli śmigłowiec, druga to cały osprzęt elektroniczny, w który jest on wyposażony – dodaje pilot.

To co odróżnia SW-4 Solo od klasycznego śmigłowca SW-4, to przede wszystkim zdolność do wykonywania autonomicznych misji powietrznych. Nowym śmigłowcem może sterować znajdujący się na pokładzie pilot, ale w dowolnym momencie można zmienić ustawienia lotu i włączyć tryb autonomiczny. Wówczas maszyna będzie sterowana z ziemi przez operatora, który zdecyduje o trasie lotu i jego parametrach, np. wysokości i prędkości. Solo działa całkowicie samodzielnie: od uruchomienia silnika, poprzez start, lot, aż po lądowanie i wyłączenie silnika.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Do jakich zadań może być wykorzystany? – Śmigłowiec z powodzeniem nadaje się do prowadzenia misji z zakresu nadzoru, obserwacji i interwencji, jak również zadań wywiadowczych czy przewozu ładunków – mówił Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Solo sprawdzi się również w misjach poszukiwawczo-ratowniczych, rozpoznawczych oraz do patrolowania, monitoringu infrastruktury krytycznej, zwalczania pożarów i niesienia pomocy podczas klęsk żywiołowych.

Wyposażenie zamontowane na pokładzie SW-4 Solo pozwala na przedstawienie i rejestrowanie obrazu oraz wykonywanie zdjęć w dzień i w nocy. – Bezzałogowiec sprawdzi się w misjach wysokiego ryzyka, kiedy do rozpoznania powietrznego wysyła się sam sprzęt, nie ryzykując przy tym zdrowia i życia pilotów – dodaje Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik.

Solo jest największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie. Waży 1800 kg, a w powietrzu może spędzić do 6 godzin, jego maksymalny zasięg zaś to 940 km. Może przewozić ładunek o wadze nieprzekraczającej 470 kg.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego przedstawiciele firmy PZL-Świdnik poinformowali o możliwościach rozwoju śmigłowca SW-4 Solo. Jest on bowiem częścią programu OCEAN 2020, najważniejszego projektu związanego z inicjatywą Europejskiego Funduszu Obronnego (dotyczy on rozbudowy potencjału bezzałogowych platform powietrznych, nawodnych oraz podwodnych w prowadzeniu rozpoznania i nadzoru akwenów Unii Europejskiej) oraz projektu HELIMARIS, mającego na celu modyfikację opcjonalnie pilotowanego śmigłowca do wykonywania misji morskich. Ten drugi projekt jest prowadzony w PZL-Świdnik we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz wyższymi uczelniami.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Cel – bezpieczna Europa
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Szef NATO w Warszawie
Sukcesy biegających żołnierzy
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Leopardy w pułapce
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Tryumf w cieniu Jałty
Błękitna Armia przybywa do Polski
Żołnierzem możesz się stać, nie musisz się nim urodzić!
Żandarmeria współpracuje z Muzeum Katyńskim
Wojna w świętym mieście, epilog
Leopards in a Trap
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Silni w sojuszach – 3 maja defilada w Warszawie
Bliski Wschód. Region bez klucza
Ducha nie wolno tracić
Więcej wojska w Łomży
Święto stołecznego garnizonu
Panie bez taryfy ulgowej
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Zwiadowcy wkroczyli do miast
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Karbala – ikona polskich misji zagranicznych
Wilno w polskich rękach
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Alarm dla Jastrzębi
Wodowanie „Artemisa”
Życie zaklęte w gablotach
Kampania wyborcza poza armią
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Remont „Piasta” na finiszu
„Strzelnica w powiecie” – MON czeka na wnioski o dotacje
Świadczyli o zbrodni Sowietów
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Katyńskie pamiątki
Irackie zapiski gen. Bieńka
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Kolejka dostawców niszczycieli
Tarcza przeciwko agresji
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Sportowcy podsumowali 2018 rok i czekają na igrzyska w Chinach
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
„Sophia” z nową zmianą
NATO i kosowska łamigłówka
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Life Enchanted in Museum Display Case
Odliczanie do majowej defilady
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO