moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Śmigłowiec do zadań specjalnych

Solo to największy bezzałogowy śmigłowiec w Europie. Maszyna została stworzona do wykonywania misji rozpoznawczych, poszukiwawczych i ratowniczych. – Solo jest wielofunkcyjny. Może bowiem latać jako statek załogowy lub bezzałogowiec – wyjaśnia pil. Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik. Firma należąca do koncernu Leonardo zaprezentowała śmigłowiec podczas MSPO.

Najnowszy Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny (Rotary Unmanned Air System – RUAS) to efekt pracy inżynierów PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters. Konstrukcja maszyny opiera się na lekkim śmigłowcu SW-4, którego wojskowa wersja od lat służy w polskiej armii.

– Prace trwały kilka lat, ponieważ chodziło nie tylko o stworzenie bezzałogowca, lecz także zamontowanie na jego pokładzie różnego rodzaju sensorów, np. głowic obserwacyjnych i radarów. Musieliśmy też opracować sposoby przesyłania danych ze śmigłowca do stacji sterującej – mówi Grzegorz Lenart, pilot doświadczalny PZL-Świdnik. – SW-4 Solo składa się zatem z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to nośnik, czyli śmigłowiec, druga to cały osprzęt elektroniczny, w który jest on wyposażony – dodaje pilot.

REKLAMA

To co odróżnia SW-4 Solo od klasycznego śmigłowca SW-4, to przede wszystkim zdolność do wykonywania autonomicznych misji powietrznych. Nowym śmigłowcem może sterować znajdujący się na pokładzie pilot, ale w dowolnym momencie można zmienić ustawienia lotu i włączyć tryb autonomiczny. Wówczas maszyna będzie sterowana z ziemi przez operatora, który zdecyduje o trasie lotu i jego parametrach, np. wysokości i prędkości. Solo działa całkowicie samodzielnie: od uruchomienia silnika, poprzez start, lot, aż po lądowanie i wyłączenie silnika.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Do jakich zadań może być wykorzystany? – Śmigłowiec z powodzeniem nadaje się do prowadzenia misji z zakresu nadzoru, obserwacji i interwencji, jak również zadań wywiadowczych czy przewozu ładunków – mówił Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Solo sprawdzi się również w misjach poszukiwawczo-ratowniczych, rozpoznawczych oraz do patrolowania, monitoringu infrastruktury krytycznej, zwalczania pożarów i niesienia pomocy podczas klęsk żywiołowych.

Wyposażenie zamontowane na pokładzie SW-4 Solo pozwala na przedstawienie i rejestrowanie obrazu oraz wykonywanie zdjęć w dzień i w nocy. – Bezzałogowiec sprawdzi się w misjach wysokiego ryzyka, kiedy do rozpoznania powietrznego wysyła się sam sprzęt, nie ryzykując przy tym zdrowia i życia pilotów – dodaje Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik.

Solo jest największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie. Waży 1800 kg, a w powietrzu może spędzić do 6 godzin, jego maksymalny zasięg zaś to 940 km. Może przewozić ładunek o wadze nieprzekraczającej 470 kg.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego przedstawiciele firmy PZL-Świdnik poinformowali o możliwościach rozwoju śmigłowca SW-4 Solo. Jest on bowiem częścią programu OCEAN 2020, najważniejszego projektu związanego z inicjatywą Europejskiego Funduszu Obronnego (dotyczy on rozbudowy potencjału bezzałogowych platform powietrznych, nawodnych oraz podwodnych w prowadzeniu rozpoznania i nadzoru akwenów Unii Europejskiej) oraz projektu HELIMARIS, mającego na celu modyfikację opcjonalnie pilotowanego śmigłowca do wykonywania misji morskich. Ten drugi projekt jest prowadzony w PZL-Świdnik we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz wyższymi uczelniami.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


II Rzeczpospolita była Polską z wizji Dmowskiego
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
See You On The Mat
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Testament geopolityczny prezydenta
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Morze niezgody
Antoś, symbol Lwowa
Cel – bezpieczna Europa
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
ORP „Drużno” po nowemu
We Are Warriors
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Polscy generałowie w strukturach NATO
Poszukiwana Harpia
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
W Brukseli o bezpieczeństwie
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Technologiczne inwestycje HSW
Między młotem a sierpem 12 stycznia 1944 roku
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Proobronna „Anakonda”
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Powrót lekkich czołgów w US Army
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Cybernetyczna foka lustruje dno
Curse of the Black Gold
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Na jednej narcie po nagrodę fair play
Pilot z precyzją chirurga
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Panie bez taryfy ulgowej
Klątwa czarnego złota
Kapelan na misji
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Centrum w zawieszeniu
JFTC rośnie w siłę
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Granice są po to, by je przekraczać
„Sophia” do końca marca
Polskie święta na misjach
Lekcja zimowego przetrwania
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Węzły dla wojska
13 Desperadoes
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
„Snipy” to oczy...
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Playing the World
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Widzimy się na macie
Bal na rzecz weteranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO