moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czternasta akcja ratownicza

W sobotę po południu do pełniącej dyżur SAR załogi śmigłowca ratownictwa morskiego W-3WARM Anakonda z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego nadeszło wezwanie z promu Stena Spirit. Pomocy medycznej potrzebował jeden z pasażerów.

W sobotę, 8 września, o godzinie 16.43 załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, pełniąca dyżur ratowniczy w Gdyni Babich Dołach postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym "pomoc medyczna". Z przekazanej informacji wynikało, że pomocy medycznej potrzebuje jeden z pasażerów promu STENA SPIRIT znajdującego się ok. 11 km na północ od miejscowości Chałupy na Półwyspie Helskim.

Załoga śmigłowca, dowodzonego przez kpt. pil. Marka Wawrzyniaka, osiągnęła gotowość do startu o godzinie 16.51. Sześć minut później Anakonda wykonała start i skierowała się w kierunku promu, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą oraz z załogą promu. Po dolocie do rejonu akcji na pokład promu opuszczono ratownika, a następnie w jego asyście podjęto poszkodowanego na pokład śmigłowca. Drogą radiową otrzymano informację z promu o podanych poszkodowanemu lekach. O godzinie 17.18 Anakonda opuściła rejon akcji i wykonała lot powrotny do lotniska w Babich Dołach, gdzie na poszkodowanego oczekiwała już karetka pogotowia.

* * *

Była to czternasta akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej udzielono pomocy 336 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim", pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Źródło: BLMW

red. PZ

autor zdjęć: Mieczysław Orwat

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, epilog
 
Sprawa katyńska à la española
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO na północnym szlaku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Na straży wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Metoda małych kroków
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zmiany w dodatkach stażowych
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Kolejne FlyEye dla wojska
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Gunner, nie runner
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kadisz za bohaterów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
W obronie wschodniej flanki NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Szybki marsz, trudny odwrót
Zachować właściwą kolejność działań
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Pierwsi na oceanie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Pytania o europejską tarczę
SOR w Legionowie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO on Northern Track
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Rekordziści z WAT
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, część druga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO