moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Motoryzacyjne zakupy armii

Wojsko chce kupić 120 motocykli, 200 quadów oraz 191 samochodów małej ładowności. Przetargi w tej sprawie ogłosiła 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa. Sprzęt ma trafić do jednostek operacyjnych, kompanii regulacji ruchu, poddziałów rozpoznawczych oraz wojsk obrony terytorialnej. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.


Polska armia korzysta z quadów i motocykli zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych misji. Pojazdów tego rodzaju używają kompanie regulacji ruchu, pododdziały rozpoznawcze (np. z 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej) oraz jednostki specjalne. Obecnie wojsko dysponuje kilkoma rodzajami quadów. Są to m.in. Hondy TRX-300 FW, Arctic Cat 400, Polaris Sportsan X2 800 EF czy Bombardier Outlander 650. Jeśli chodzi o motocykle, to poza maszynami terenowymi (enduro) jak Yamaha XT 660 R, żandarmeria wojskowa korzysta z motocykli typu cruiser (szosowymi) – Kawasaki VN 900 Classic.

Co kilka lat wojsko musi jednak wymienić najstarsze maszyny na nowe konstrukcje. W lutym 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na 40 quadów oraz 80 motocykli enduro. Wojsko zastrzegło, że zamówienie może zostać poszerzone o kolejnych 80 quadów oraz 120 motocykli. Ale to nie wszystkie zakupy motoryzacyjne. Osobne postępowanie dotyczy kupna 87 samochodów małej ładowności (do 3,5 tony). Z opcją pozyskania dodatkowych 104 aut.

Jakie wymagania mają spełniać poszukiwane maszyny? Motocykle powinny mieć jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą, o pojemności minimum 450 cm3 i mocy co najmniej 35 kW. Skrzynia biegów musi mieć przynajmniej 5 przełożeń. Pojazd ma ważyć mniej niż 160 kilogramów. Z kolei quady mają być zasilane silnikiem dwucylindrowym, czterosuwowym, o pojemności minimum 800 cm3. Wojsku zależy na konstrukcjach o napędzie zmiennym 4x2/4x4, z automatyczną skrzynią biegów oraz z wyciągarką elektryczną o uciągu minimum 1300 kilogramów. Waga quadów – do 400 kilogramów.

W przypadku samochodów o małej ładowności (do przewozu maksymalnie 1100 kilogramów ładunku) wojsku chodzi o pojazdy napędzane wysokoprężnym silnikiem o mocy minimum 90 kW, z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 5 przełożeniach. Maszyny muszą mieć układ jezdny w systemie 4x2, a w kabinie miejsce dla pięciu pasażerów (dwa rzędy po trzy miejsca). Przedział bagażowy ma mieć pojemność minimum 4m3, tak aby zmieściła się tam jedna paleta typu EUR, czyli o wymiarach podstawy 800 × 1200 mm i wysokości do 1000 mm.

Skąd tak duże zakupy? – Pojazdy, które chcemy kupić, są przeznaczone nie tylko dla kompanii regulacji ruchu i jednostek operacyjnych, lecz także dla wojsk obrony terytorialnej – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać oferty do 26 marca. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Minister zaprasza w szeregi armii
Żołnierze na podium Pucharu Świata w kolarstwie torowym
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Krwiodawcy nie tylko w mundurach
The United States of America Have It Their Way
Reach for More
Polska Casa nad Irakiem
Razem dla bezpieczeństwa
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Drugie życie BWR-ów
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Stalowa nowoczesność
Nowy inspektor sił powietrznych
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
„Patrol” walczy ze skażeniami
Kawalerzyści na górskich trasach
Nothing Can Stop Our Tanks
Poznaj stuletnie dzieje Sztabu Generalnego
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Broń nie tylko dla mundurowych
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Plut. Krzysztof Polusik
Wyślij paczkę do PKW
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Kleszcze zamiast BRDM-ów
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Posłowie z komisji obrony o planowaniu w armii
Afgańska zmiana gotowa do misji
Zmiany w ustawie o weteranach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
St. chor. sztab. Marek Stosio
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Rozbudowa bydgoskiego szpitala wojskowego
Chętni na dostawę Mustanga
Jastrzębie w Albacete
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Ratownicy – zawsze na służbie
Kpr. Mariusz Mańczak
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Our efforts passed muster
Operacja Tannenberg
Polacy zajęli czwarte miejsce w siatkówce na siedząco
Prezydent Duda w Białym Domu
Więcej pieniędzy dla armii!
Na macie z mistrzem
Rząd za kluczowymi zmianami
Zmiany w dodatkach służbowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO