moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Motoryzacyjne zakupy armii

Wojsko chce kupić 120 motocykli, 200 quadów oraz 191 samochodów małej ładowności. Przetargi w tej sprawie ogłosiła 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa. Sprzęt ma trafić do jednostek operacyjnych, kompanii regulacji ruchu, poddziałów rozpoznawczych oraz wojsk obrony terytorialnej. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.


Polska armia korzysta z quadów i motocykli zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych misji. Pojazdów tego rodzaju używają kompanie regulacji ruchu, pododdziały rozpoznawcze (np. z 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej) oraz jednostki specjalne. Obecnie wojsko dysponuje kilkoma rodzajami quadów. Są to m.in. Hondy TRX-300 FW, Arctic Cat 400, Polaris Sportsan X2 800 EF czy Bombardier Outlander 650. Jeśli chodzi o motocykle, to poza maszynami terenowymi (enduro) jak Yamaha XT 660 R, żandarmeria wojskowa korzysta z motocykli typu cruiser (szosowymi) – Kawasaki VN 900 Classic.

Co kilka lat wojsko musi jednak wymienić najstarsze maszyny na nowe konstrukcje. W lutym 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na 40 quadów oraz 80 motocykli enduro. Wojsko zastrzegło, że zamówienie może zostać poszerzone o kolejnych 80 quadów oraz 120 motocykli. Ale to nie wszystkie zakupy motoryzacyjne. Osobne postępowanie dotyczy kupna 87 samochodów małej ładowności (do 3,5 tony). Z opcją pozyskania dodatkowych 104 aut.

Jakie wymagania mają spełniać poszukiwane maszyny? Motocykle powinny mieć jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą, o pojemności minimum 450 cm3 i mocy co najmniej 35 kW. Skrzynia biegów musi mieć przynajmniej 5 przełożeń. Pojazd ma ważyć mniej niż 160 kilogramów. Z kolei quady mają być zasilane silnikiem dwucylindrowym, czterosuwowym, o pojemności minimum 800 cm3. Wojsku zależy na konstrukcjach o napędzie zmiennym 4x2/4x4, z automatyczną skrzynią biegów oraz z wyciągarką elektryczną o uciągu minimum 1300 kilogramów. Waga quadów – do 400 kilogramów.

W przypadku samochodów o małej ładowności (do przewozu maksymalnie 1100 kilogramów ładunku) wojsku chodzi o pojazdy napędzane wysokoprężnym silnikiem o mocy minimum 90 kW, z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 5 przełożeniach. Maszyny muszą mieć układ jezdny w systemie 4x2, a w kabinie miejsce dla pięciu pasażerów (dwa rzędy po trzy miejsca). Przedział bagażowy ma mieć pojemność minimum 4m3, tak aby zmieściła się tam jedna paleta typu EUR, czyli o wymiarach podstawy 800 × 1200 mm i wysokości do 1000 mm.

Skąd tak duże zakupy? – Pojazdy, które chcemy kupić, są przeznaczone nie tylko dla kompanii regulacji ruchu i jednostek operacyjnych, lecz także dla wojsk obrony terytorialnej – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać oferty do 26 marca. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Święto specjalsów
Ich zadanie – zdobyć informację
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Modernizacja floty powietrznej
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Czarna taktyka Agatu
Obrady Rady Unii Europejskiej
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
„Baltic Protector”
Nowy batalion podhalańczyków
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Szef NATO w Warszawie
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Region Without a Key
Medale dla uczestników walk w Karbali
Modernizacja bombowców
Konkurs „Zoom” rozstrzygnięty
Żołnierze pomagają powodzianom
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Tu się zadań nie wybiera
Follow Me
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
F-16 wracają do Polski
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Targi Air Fair 2019
Zdążyć przed deszczem
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Kierunek: Afganistan
Victory Fly Past Memorial ku czci polskich pilotów
15 lat JFTC
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Nano-drony dla specjalsów
Dołącz do zawodowców
Zmiany w przepisach mundurowych
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Fabryka dżihadystów
Jelcze dla Wisły
Sprawdzian dla WOT-u
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Jihadist Mill
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Uchylone wrota piekieł
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Pomóżmy bliskim żołnierza
Wywiad AK w służbie aliantów
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Kampania wyborcza poza armią
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO