moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Motoryzacyjne zakupy armii

Wojsko chce kupić 120 motocykli, 200 quadów oraz 191 samochodów małej ładowności. Przetargi w tej sprawie ogłosiła 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa. Sprzęt ma trafić do jednostek operacyjnych, kompanii regulacji ruchu, poddziałów rozpoznawczych oraz wojsk obrony terytorialnej. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.


Polska armia korzysta z quadów i motocykli zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych misji. Pojazdów tego rodzaju używają kompanie regulacji ruchu, pododdziały rozpoznawcze (np. z 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej) oraz jednostki specjalne. Obecnie wojsko dysponuje kilkoma rodzajami quadów. Są to m.in. Hondy TRX-300 FW, Arctic Cat 400, Polaris Sportsan X2 800 EF czy Bombardier Outlander 650. Jeśli chodzi o motocykle, to poza maszynami terenowymi (enduro) jak Yamaha XT 660 R, żandarmeria wojskowa korzysta z motocykli typu cruiser (szosowymi) – Kawasaki VN 900 Classic.

Co kilka lat wojsko musi jednak wymienić najstarsze maszyny na nowe konstrukcje. W lutym 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na 40 quadów oraz 80 motocykli enduro. Wojsko zastrzegło, że zamówienie może zostać poszerzone o kolejnych 80 quadów oraz 120 motocykli. Ale to nie wszystkie zakupy motoryzacyjne. Osobne postępowanie dotyczy kupna 87 samochodów małej ładowności (do 3,5 tony). Z opcją pozyskania dodatkowych 104 aut.

Jakie wymagania mają spełniać poszukiwane maszyny? Motocykle powinny mieć jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą, o pojemności minimum 450 cm3 i mocy co najmniej 35 kW. Skrzynia biegów musi mieć przynajmniej 5 przełożeń. Pojazd ma ważyć mniej niż 160 kilogramów. Z kolei quady mają być zasilane silnikiem dwucylindrowym, czterosuwowym, o pojemności minimum 800 cm3. Wojsku zależy na konstrukcjach o napędzie zmiennym 4x2/4x4, z automatyczną skrzynią biegów oraz z wyciągarką elektryczną o uciągu minimum 1300 kilogramów. Waga quadów – do 400 kilogramów.

W przypadku samochodów o małej ładowności (do przewozu maksymalnie 1100 kilogramów ładunku) wojsku chodzi o pojazdy napędzane wysokoprężnym silnikiem o mocy minimum 90 kW, z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 5 przełożeniach. Maszyny muszą mieć układ jezdny w systemie 4x2, a w kabinie miejsce dla pięciu pasażerów (dwa rzędy po trzy miejsca). Przedział bagażowy ma mieć pojemność minimum 4m3, tak aby zmieściła się tam jedna paleta typu EUR, czyli o wymiarach podstawy 800 × 1200 mm i wysokości do 1000 mm.

Skąd tak duże zakupy? – Pojazdy, które chcemy kupić, są przeznaczone nie tylko dla kompanii regulacji ruchu i jednostek operacyjnych, lecz także dla wojsk obrony terytorialnej – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać oferty do 26 marca. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Polscy weterani już częścią rodziny Invictus Games
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Nowe stare śmigłowce dla US Army
Świętowanie i szkolenie
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Saperskie Dni Dobrosąsiedztwa
Święto Wojska Polskiego z warszawiakami
Szkoła Orląt będzie Akademią
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Armia Krajowa na pomoc płonącej Warszawie
Serbskie Homary i Kryle
Terytorialsi w urzędach
Pierwszy lot pamiętam stale…
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Armia dostała kolejną partię nowych mundurów
Burza wokół rocznicowych uroczystości na Westerplatte
PKW „Sophia” zaczyna II zmianę
Treningowy zamach
Praktyczny wymiar Legii Akademickiej
Konkurs dla pasjonatów wojska
16–31 sierpnia 1918 – Pierwsze sukcesy ofensywy stu dni
Military Doctor 2018
Armia Ochotnicza ostatniej szansy
Fantastyczny finisz kaprala Lewandowskiego
Razem w życiu, razem na ringu
Gwardziści z USA w Krzesinach
Jastrzębie w walce radioelektronicznej
Pokazy Air Show coraz bliżej
Strzały z Procy
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Himarsy na polskim poligonie
Cisi bohaterowie
Lisowczycy – jeźdźcy apokalipsy ze wschodu
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Cywile z szansą na kaprala
Szef MON odwiedził polskie kontyngenty
Żołnierze na podium mistrzostw Europy
Misja na południowej flance NATO
Mustang po raz trzeci
Robert Korzeniowski: kocham sport, jest on treścią mojego życia
Francuski żołnierz przyszłości 2.0
Wojsko pamięta o lotnikach
Życzenia Polaków dla Ojczyzny
Zakochany w mundurze
Wielka Defilada Niepodległości
Spadochroniarze ćwiczą skoki na wodę
Wirtualny lot M-346
Powietrzne szkolenie zwiadowców
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Pogrom w błocie
Homar od nowa
Obchody 1 września na Westerplatte jednak z udziałem wojska
Menak spiskuje, czyli manewry na Morzu Czarnym
Na Bałtyku tonął jacht. Z pomocą ruszyli żołnierze

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO