moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Czy będą kolejne Mastery?

Osiem samolotów M-346 już niebawem rozpocznie loty szkoleniowe. Ale być może flota włoskich maszyn z biało-czerwoną szachownicą będzie większa. Inspektorat Uzbrojenia zaprosił koncern Leonardo do  rozmów o zakupie kolejnych Bielików. – Kontrakt zawierał opcję dokupienia dodatkowych czterech odrzutowców – przypomina ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wszystkie osiem odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master, które kupiła polska armia są już w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Maszyny mają już za sobą testy w powietrzu i na ziemi, niebawem rozpoczną pierwsze loty. Być może do ośmiu Masterów niebawem dołączą kolejne. Kontrakt, jaki Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn, włoską formą Leonardo, przewidywał bowiem, że w przyszłości będziemy mogli dokupić kolejne cztery egzemplarze.

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia MON, pierwsze decyzje w tym kierunku zostały właśnie podjęte. – 10 stycznia wysłaliśmy koncernowi zaproszenie do udziału w negocjacjachw sprawie zakupu kolejnych czterech odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master. O szczegółach, w tym terminach i zakresie rozmów, na tym etapie nie możemy jeszcze mówić – przyznaje ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

REKLAMA

Trudno na razie przesądzać, jakie będą ostateczne efekty podjętej decyzji. Jeśli jednak zakup doszedłby do skutku, flota Bielików będących na wyposażeniu polskich sił powietrznych zwiększyłaby się do 12 sztuk. Nowo zakupione maszyny stacjonowałyby, podobnie jak osiem M-346, w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Przetarg na system szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) i osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla polskiego wojska Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. Do przetargu stanęły firmy BAE Systems, Lockheed Martin UK oraz koncern Leonardo (wtedy firma Alenia Aermacchi). W lutym 2014 roku Polska wybrała zaoferowany przez Włochów odrzutowiec szkolny M-346. W pakiecie znalazł się także kompletny system szkoleniowy, w tym symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny.

Pierwsze dwie maszyny wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Niestety podczas weryfikacji samolotów i oceny zgodności wyposażenia z wymogami kontaktu, okazało się, że dwa samoloty mają braki w systemie symulacji uzbrojenia. Firma Leonardo została zobowiązana do ich uzupełnienia. Ostatecznie Włosi wypełnili zapisy kontraktu. Pozostałe sześć maszyn, które przyleciały do Polski, było już zgodne z zamówieniem.

Mastery to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkoleniowych na świecie. Na włoskich odrzutowcach w Polsce będą się szkolić przede wszystkim kandydaci na pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.

Paulina Glińska

autor zdjęć: ppłk pil. Marek Kejna

dodaj komentarz

komentarze


Sukces polskich pływaków w Brazylii
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Ojciec dronów
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Michał Dworczyk szefem KPRM
Pomnik dowódców, którzy kierowali obroną Wybrzeża
Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
Czy będą kolejne Mastery?
To co robicie wzmacnia bezpieczeństwo Polski
PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”
Noc Biologów
Zwiadowcy otworzyli ogień
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Rekordowy rok JFTC
Pancerniacy szkolą uczniów
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Lekcja historii w leśnej kwaterze legionistów
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Dzień pamięci o poległych na misjach
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
W Sejmie podsumowano rok funkcjonowania WOT
Jeszcze mobilniejsze NATO
Polska wigilia w Rumunii
Zapraszamy do lektury „Polski Zbrojnej”
Mniej na mundury od 2019 roku
Podporucznik Garsztka – pilot w monoklu
Jak zniknąć w mieście?
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels
Argentyńska zagadka
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Odnaleziono mogiłę żołnierzy z 1920 roku
Nowa współpraca wojskowa UE
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Nowy szef podkomisji smoleńskiej
Dyżury trzymają całą dobę
Kapitał wiedzy i doświadczenia
W przeddzień niepodległości
Wigilia u stóp Hindukuszu
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Ojcowie polskiej armii
Wojska NATO na polskich drogach
Rusza II edycja programu dla klas mundurowych
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Więcej pieniędzy na obronność
Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Mariusz Błaszczak szefem MON
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Mariusz Błaszczak na czele resortu obrony
„Orzeł” nadal w linii
Podstawy dla kawalerzystów
Buzdygan Internautów – głosowanie!

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO