moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Kormoran” przebadany

Na Bałtyku prowadzono strzelania i poszukiwano min. Eksperci sprawdzali też działanie silników oraz sprawność systemów na głównym stanowisku dowodzenia – państwowe badania kwalifikacyjne ORP „Kormoran” dobiegły dziś końca. Wkrótce jednostka trafi do marynarki wojennej.


ORP „Kormoran” wyszedł na morze w poniedziałek. Pod okiem ekspertów z komisji powołanej przez MON, przedstawicieli firm, które dostarczyły sprzęt do wyposażenia okrętu, a także samych marynarzy, jednostka przeszła ostatnie testy. – Wiązały się one z detekcją i klasyfikacją obiektów minopodobnych – mówi Bartłomiej Pomierski, wiceprezes gdańskiej Stoczni Remontowa Shipbuilding, która zbudowała „Kormorana”. Innymi słowy: jednostka prowadziła kolejne poszukiwania min ćwiczebnych. – Do wody ponownie opuszczony został pojazd Double Eagle Mk III. Przypomina on sonar podkilowy, tyle że z okrętem łączy go światłowód. Może schodzić pod wodę nawet na głębokość 500 m. Załodze daje to ogromną swobodę działania – wyjaśnia kmdr por. Piotr Sikora, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którego skład wejdzie „Kormoran”. Do portu jednostka wróciła dziś rano. – Wojsku możemy ją przekazać w każdej chwili – deklaruje wiceprezes Pomierski. Zanim to jednak nastąpi, członkowie komisji muszą potwierdzić sprawność wszystkich urządzeń. – Wkrótce rozpoczną przygotowywanie protokołu, w którym zawarta zostanie ocena funkcjonowania poszczególnych elementów. Jeśli będzie ona pozytywna, okręt zostanie przekazany marynarce wojennej – tłumaczy ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia.

Niewykluczone, że w połowie przyszłego miesiąca „Kormoran” opuści nabrzeże gdańskiej stoczni i uda się do portu wojennego w Gdyni, gdzie stacjonuje 13 Dywizjon. Do służby oficjalnie wejdzie po podniesieniu bandery. Może nastąpić to już pod koniec listopada, przy okazji święta Marynarki Wojennej RP. Najbliższy czas okręt spędzi jednak w porcie. – Załoga musi najpierw zaliczyć zadanie programowe O1, czyli zdać egzamin potwierdzający gotowość do wyjścia okrętu na morze i walki – przypomina kmdr por. Sikora. – Przygotowania to mozolny proces, ponieważ mamy do czynienia z jednostką prototypową. Wiele rzeczy stanowi dla marynarzy nowość, okręt został na przykład wyposażony w elektryczny silnik oraz system łączności satelitarnej – tłumaczy. Przedstawiciele załogi co prawda na bieżąco śledzili budowę jednostki, brali udział w próbach morskich, a teraz przechodzą kolejne specjalistyczne kursy zarówno w kraju, jak i za granicą, ale i tak znaczącą część pracy będą mogli wykonać dopiero, gdy „Kormoran” zostanie oddany do ich dyspozycji. – Po zdaniu egzaminu O1, nastąpi kolejny krok, czyli zadanie programowe O2. Potwierdza ono gotowość okrętu i jego załogi do samodzielnego operowania na morzu – wyjaśnia dowódca 13 Dywizjonu Trałowców. Dopiero, kiedy ten egzamin zakończy się pomyślnie, nowy niszczyciel min będzie mógł brać udział w ćwiczeniach, czy operacjach przeciwminowych.

Badania kwalifikacyjne rozpoczęły się w połowie czerwca od fazy portowej. Potem ORP „Kormoran” zaczął sukcesywnie wychodzić na Bałtyk. Komisja sprawdzała między innymi sprawność systemów na głównym stanowisku dowodzenia, działanie silników spalinowych i elektrycznego, pędników, systemów łączności wewnętrznej i zewnętrznej. Okręt poszukiwał min, wziął też udział w operacji tankowania na morzu. Testowane były pojazdy podwodne, armata, wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz systemy obrony przed atakiem chemicznym.

Historia „Kormorana” sięga 2013 roku. Wówczas to resort obrony podpisał umowę na budowę trzech nowoczesnych niszczycieli min. Budowa pierwszej, prototypowej jednostki ruszyła wkrótce w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna). Zajmowało się nią konsorcjum, w skład którego wchodził między innymi Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Nowe okręty mają sukcesywnie zastępować niszczyciele min projektu 206FM. Jednym z ich zadań będzie reprezentowanie Polski w stałych zespołach sił przeciwminowych NATO.

REKLAMA

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Dinozaur
1508403780
Tryton 35mm ma być na pierwszym Kormoranie zainstalowany dopiero po wybudowaniu i wyposażeniu w Trytony następnych dwóch niszczycieli min projektu 258 Kormoran II. Jednak nie to mnie martwi. Uzbrojenie tego okrętu można porównać obecne do jakieś motorówki piratów somalijskich. Obrona p.lot to ręczne wyrzutnie Grom. Dodatkowo 2xKM 12,7mm i to wszystko. Przy obecnych środkach rażenia rosyjskiej, czy jakiejkolwiek marynarki wojennej to zatopią nam Kormoranka nawet nie pokazując mu się na oczy. :(
12-4A-F4-9C
~ja
1508242320
A kiedy zamiana armaty 2x23mm WRÓBEL na TRYTONa 35mm?
F1-C6-E9-70

Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
Poszukiwana Harpia
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
II Rzeczpospolita była Polską z wizji Dmowskiego
ORP „Drużno” po nowemu
Bal na rzecz weteranów
Między młotem a sierpem 12 stycznia 1944 roku
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Granice są po to, by je przekraczać
Pilot z precyzją chirurga
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Proobronna „Anakonda”
Widzimy się na macie
Panie bez taryfy ulgowej
Klątwa czarnego złota
Centrum w zawieszeniu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Testament geopolityczny prezydenta
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Morze niezgody
Węzły dla wojska
Antoś, symbol Lwowa
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
JFTC rośnie w siłę
W Brukseli o bezpieczeństwie
See You On The Mat
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Playing the World
Powrót lekkich czołgów w US Army
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Polscy generałowie w strukturach NATO
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Polskie święta na misjach
„Snipy” to oczy...
Cel – bezpieczna Europa
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Curse of the Black Gold
Cybernetyczna foka lustruje dno
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
13 Desperadoes
Na jednej narcie po nagrodę fair play
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
Technologiczne inwestycje HSW
Lekcja zimowego przetrwania
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Kapelan na misji
„Sophia” do końca marca

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO