moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów

Najpierw poszukiwania na Bałtyku ćwiczebnych min, później testowe strzelania  z armaty i wielkokalibrowych karabinów maszynowych. To kolejne etapy państwowych badań kwalifikacyjnych, które przechodzi ORP „Kormoran”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowoczesny niszczyciel min zostanie przekazany marynarce wojennej, a potem wprowadzony do służby.

Budowany w polskiej stoczni ORP „Kormoran” ma już za sobą próby stoczniowe i morskie. – Okręt okazał się w pełni sprawny. W każdej chwili możemy go przekazać marynarce – deklarował w połowie kwietnia Bartłomiej Pomierski, obecny wiceprezes Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Zanim to jednak nastąpi, jednostka musi przejść państwowe badania kwalifikacyjne. Innymi słowy: egzamin pod okiem delegowanych przez armię ekspertów. – W skład komisji kwalifikacyjnych wchodzą specjaliści reprezentujący gestorów poszczególnych systemów okrętowych, czyli sprzętu wojskowego, w który został wyposażony okręt. Wywodzą się oni z wielu instytucji i komórek organizacyjnych MON – informuje ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia.

Badania rozpoczęły się 19 czerwca od etapu portowego. Niedawno ORP „Kormoran” zaczął wychodzić na morze. Za pracę okrętu odpowiadają fachowcy wyznaczeni przez stocznię i producentów poszczególnych urządzeń. Coraz częściej jednak są oni wspomagani przez przedstawicieli marynarki wojennej. Bez nich nie można by przeprowadzić stawiania min, czy strzelań. A przecież te testy mają raz jeszcze dać odpowiedź na pytanie, czy wszystkie systemy okrętowe działają prawidłowo. – W tej chwili koncentrujemy się na sprawdzeniu systemów broni podwodnej – mówi kmdr por. Piotr Sikora, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym będzie służył ORP „Kormoran”. To właśnie ta jednostka skierowała kilku marynarzy do składu komisji. Poza tym „trzynasty” aktywnie wspomaga badania. – Na morze wysyłamy nasze okręty, które ściśle współpracują z „Kormoranem”. Do tej pory były to niszczyciel min ORP „Mewa” oraz trałowiec ORP „Śniardwy”. Opracowujemy scenariusze, które mają pokazać możliwości nowej jednostki – wyjaśnia kmdr por. Sikora.

Jak to wygląda w praktyce? – Najpierw na morzu zostały postawione miny, a nasi marynarze dokładnie określili ich pozycje. Wszystko po to, by potem porównać te dane ze wskazaniami systemów na „Kormoranie” – tłumaczy kmdr por. Sikora.

Testowany okręt prowadził poszukiwania za pomocą stacji podkilowej, pojazdu Double Eagle Mk III (przypomina sonar główny, tyle że porusza się przed jednostką albo obok niej; z pokładem łączy go światłowód, może schodzić na głębokość nawet 500 m), a także bezprzewodowego pojazdu Hugin (porusza się po wyznaczonej wcześniej trasie i rejestruje znajdujące się na dnie obiekty). Procedura została powtórzona kilkakrotnie. Ale to zaledwie jeden z elementów sprawdzianu. „Kormoran” nie tylko poszukiwał min, ale też sam pobierał je w punkcie bazowania na Helu, a potem stawiał na morzu – informuje kmdr por. Sikora.

Komisja weryfikuje też sprawność systemów na głównym stanowisku dowodzenia, działanie silników spalinowych i elektrycznego, pędniki (w tym celu między innymi rozpędza się okręt do maksymalnej prędkości), systemy łączności zewnętrznej i wewnętrznej. – Wkrótce zostaną przeprowadzone strzelania z armaty i wielkokalibrowych karabinów maszynowych, a także uzupełnianie zapasów paliwa na morzu – zapowiada kmdr por. Sikora. Przy drugim z testów „Kormoran” najpewniej będzie współpracował z okrętem dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”, który niedawno wrócił z misji na morzach Śródziemnym i Czarnym. Potem przyjdzie czas na holowanie przez inną jednostkę i sprawdzenie systemów obrony przed atakiem chemicznym. Słowem: lista jest bardzo długa. – Przewidujemy, że badania potrwają około dwóch miesięcy. Ale czas ten ze względu na warunki hydrometeorologiczne może ulec wydłużeniu – przyznaje ppłk Wincencik. Po pomyślnym przejściu testów, „Kormoran” zostanie przekazany armii. Później odbędzie się jeszcze uroczyste podniesienie bandery i okręt rozpocznie służbę.

Historia ORP „Kormoran” sięga 2013 roku. Wówczas to resort obrony podpisał umowę na budowę trzech nowoczesnych niszczycieli min. Projekt realizuje konsorcjum, na którego czele stoi gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. „Kormoran” to jednostka prototypowa. Okręt ma długość 58,5 m, szerokość przekraczającą 10 m i wyporność 830 t. Jego uzbrojenie stanowi 23-milimetrowa armata Wróbel II, która później zostanie zastąpiona przez armatę kalibru 35 mm, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz trzy wyrzutnie rakiet GROM. Jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M. Do walki z minami posłużą sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Mark III, Kongsberg Hugin, Morświn oraz Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej i bojowej. Pojazdy pierwszego typu służą do identyfikacji niebezpiecznych znalezisk, drugiego zaś w razie potrzeby mogą się same zdetonować, unieszkodliwiając minę.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~marek
1500960840
wydechy są na linii wodnej , farba szara zaraz była by okopcona .
AE-4E-73-AA
~eliot
1500832980
Może mi ktoś z szanownych Internautów powiedzieć, dlaczego część rufowa tego okrętu jest pomalowana na czarno? Widziałem ostatnio, że okręty Federacji Ros. są tak samo malowane, to jakaś pozostałość "technologiczna" po czasach sowieckich?
FB-1F-1E-41

Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
 
Droga do zespołu bojowego GROM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Nowe cele obronne NATO
Ewakuacja Polaków z Izraela
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
Specjalsi opanowali amerykański okręt
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Wieczór pełen koszykarskich emocji
„Baltops” także na lądzie
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nie żyje żołnierz PKW Irak
DNA GROM-u
Apache’e z szachownicą
Trzy okręty, jeden zespół
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Letni wypoczynek z MON-em
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Nasi czołgiści najlepsi
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Film o Feniksie i terytorialsach
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmagania sześcioosobowych armii
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
PGZ na nowo
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowy rozdział w historii Mesko
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Lekcje na poligonie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Podróż w ciemność
100 lat historii Szkoły Orląt
Ogniem i tarczą
Wyzwanie, które integruje
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od chaosu do wiktorii
Apache. Zabójczy dla czołgów
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Śmierć gorsza niż wszystkie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO