moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

PGZ zacieśnia współpracę z Bellem

Polska Grupa Zbrojeniowa i amerykańska spółka Bell Helicopter zamierzają współpracować przy budowie śmigłowców wielozadaniowych i uderzeniowych dla polskiej armii. Obie firmy podpisały dziś w tej sprawie porozumienie. Amerykanie chcą dostarczyć wojsku wielozadaniowe maszyny UH-1Y Venom oraz śmigłowce uderzeniowe AH-1Z Viper.



Amerykański Bell Helicopter, należący do holdingu Textron, jest jednym z czołowych producentów śmigłowców na świecie. Inżynierowie tej firmy zaprojektowali m.in. słynną maszynę wielozadaniową UH-1 Iroquois, na bazie której utworzono w czasie wojny w Wietnamie amerykańską kawalerię powietrzną. To również specjaliści z Bella stworzyli pierwszy na świecie śmigłowiec uderzeniowy – AH-1 Cobra. Firma z USA jest zainteresowana udziałem w polskim programie śmigłowcowym, szczególnie programem Kruk, który zakłada kupno nowych śmigłowców bojowych w miejsce maszyn Mi-24 produkcji radzieckiej. Pod koniec ubiegłego roku Bell podpisał porozumienie z Polską Grupą Zbrojeniową. W dokumencie znalazł się zapis, że jeśli wojsko w programie Kruk wybierze maszyny uderzeniowe AH-1Z Viper, to ich produkcja będzie się w dużej części odbywała w naszym kraju. Dodajmy, że ten rodzaj śmigłowców jest obecnie używany przez Korpus Piechoty Morskiej USA.

Dziś doszło do podpisania kolejnego porozumienia między krajową firmą a amerykańskim koncernem. Przewiduje ono, że PGZ i Bell zaoferują polskim siłom zbrojnym również produkowaną w Stanach Zjednoczonych maszynę wielozadaniową UH-1Y Venom. Richard Harris, wiceprezes Bell Helicopter, odpowiedzialny za rozwój programów wojskowych wyjaśniał, że śmigłowce AH-1Z i UH-1Y mają 85 procent wspólnych elementów, co w sposób znaczący może przy zakupie obu typów maszyn obniżyć koszty ich codziennej eksploatacji, nie mówiąc już o prostszym systemie dostaw ich na pole walki. Prezes PGZ Błażej Wojnicz dodał, że współprodukcja Viperów i Venomów w Polsce będzie korzystna i dla Grupy, i dla krajowej gospodarki. – Stwarza możliwość implementacji światowej klasy technologii śmigłowcowych w naszych zakładach przemysłowych – komentował.

AH-1Z Viper waży nieco ponad 5,5 tony i jest napędzany przez dwa silniki turbowałowe General Electric T700-GE-401C, o mocy przelotowej 1340 kW każdy. Maszyna osiąga prędkość maksymalną 370 kilometrów na godzinę, może się wznieść na wysokość ponad 6 tysięcy metrów. Podstawowym uzbrojeniem śmigłowca jest trzylufowe działko M197 o kalibrze 20 milimetrów. Ponadto na wysięgnikach można zamontować kierowane i niekierowane rakiety do zwalczania celów lądowych, morskich i powietrznych.

UH-1Y Venom waży nieco ponad 5,3 tony i jest napędzany przez dwa silniki turbowałowe General Electric T700-GE-401C, które umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej 366 kilometrów na godzinę. Śmigłowiec może zabrać na pokład ponad 3 tony ładunku.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze

~Hmmm
1500389820
Kontynuując, polscy pancerniacy dostaną w najbliższych latach zmontowanego w Polsce M4 shermana, a lotnicy Lockheed P-38 Lightninga. Gratulacje dla polskiego przemysłu zbrojeniowego.
6E-78-A3-C3

Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Podstawy dla kawalerzystów
Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wojska NATO na polskich drogach
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Premier powołał szefa SKW
Dzień pamięci o poległych na misjach
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels
Przetarg na pojazdy dla desantu
Rusza II edycja programu dla klas mundurowych
Polska wigilia w Rumunii
Zwiadowcy otworzyli ogień
Nowa współpraca wojskowa UE
Dyżury trzymają całą dobę
Pomnik dowódców, którzy kierowali obroną Wybrzeża
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Sukces polskich pływaków w Brazylii
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Napisz kartkę do żołnierza
Zwiedzaj nocą fortyfikacje i schrony
Mniej na mundury od 2019 roku
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
Argentyńska zagadka
Odnaleziono mogiłę żołnierzy z 1920 roku
Wojsko kupuje Pająki
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Kapitał wiedzy i doświadczenia
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Rekordowy rok JFTC
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Styczniowy zwiad w Nowej Dębie
Minister Błaszczak w Waszyngtonie
Witamy w domu
Jeszcze mobilniejsze NATO
Groty dla strzelców wyborowych
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Ojcowie polskiej armii
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Mistrzyni narciarska i kurier z konspiracji
Jak zniknąć w mieście?
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Zapraszamy do lektury „Polski Zbrojnej”
PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”
Pancerniacy szkolą uczniów
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Buzdygan Internautów – głosowanie!
Wigilia u stóp Hindukuszu
Bałtycka tragedia
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Więcej pieniędzy na obronność
Armia wzywa na kwalifikację
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Amerykanie w Zamościu
Nowy szef podkomisji smoleńskiej
Zimowe szkolenie pod Klimczokiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO