moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

PGZ zacieśnia współpracę z Bellem

Polska Grupa Zbrojeniowa i amerykańska spółka Bell Helicopter zamierzają współpracować przy budowie śmigłowców wielozadaniowych i uderzeniowych dla polskiej armii. Obie firmy podpisały dziś w tej sprawie porozumienie. Amerykanie chcą dostarczyć wojsku wielozadaniowe maszyny UH-1Y Venom oraz śmigłowce uderzeniowe AH-1Z Viper.



Amerykański Bell Helicopter, należący do holdingu Textron, jest jednym z czołowych producentów śmigłowców na świecie. Inżynierowie tej firmy zaprojektowali m.in. słynną maszynę wielozadaniową UH-1 Iroquois, na bazie której utworzono w czasie wojny w Wietnamie amerykańską kawalerię powietrzną. To również specjaliści z Bella stworzyli pierwszy na świecie śmigłowiec uderzeniowy – AH-1 Cobra. Firma z USA jest zainteresowana udziałem w polskim programie śmigłowcowym, szczególnie programem Kruk, który zakłada kupno nowych śmigłowców bojowych w miejsce maszyn Mi-24 produkcji radzieckiej. Pod koniec ubiegłego roku Bell podpisał porozumienie z Polską Grupą Zbrojeniową. W dokumencie znalazł się zapis, że jeśli wojsko w programie Kruk wybierze maszyny uderzeniowe AH-1Z Viper, to ich produkcja będzie się w dużej części odbywała w naszym kraju. Dodajmy, że ten rodzaj śmigłowców jest obecnie używany przez Korpus Piechoty Morskiej USA.

Dziś doszło do podpisania kolejnego porozumienia między krajową firmą a amerykańskim koncernem. Przewiduje ono, że PGZ i Bell zaoferują polskim siłom zbrojnym również produkowaną w Stanach Zjednoczonych maszynę wielozadaniową UH-1Y Venom. Richard Harris, wiceprezes Bell Helicopter, odpowiedzialny za rozwój programów wojskowych wyjaśniał, że śmigłowce AH-1Z i UH-1Y mają 85 procent wspólnych elementów, co w sposób znaczący może przy zakupie obu typów maszyn obniżyć koszty ich codziennej eksploatacji, nie mówiąc już o prostszym systemie dostaw ich na pole walki. Prezes PGZ Błażej Wojnicz dodał, że współprodukcja Viperów i Venomów w Polsce będzie korzystna i dla Grupy, i dla krajowej gospodarki. – Stwarza możliwość implementacji światowej klasy technologii śmigłowcowych w naszych zakładach przemysłowych – komentował.

AH-1Z Viper waży nieco ponad 5,5 tony i jest napędzany przez dwa silniki turbowałowe General Electric T700-GE-401C, o mocy przelotowej 1340 kW każdy. Maszyna osiąga prędkość maksymalną 370 kilometrów na godzinę, może się wznieść na wysokość ponad 6 tysięcy metrów. Podstawowym uzbrojeniem śmigłowca jest trzylufowe działko M197 o kalibrze 20 milimetrów. Ponadto na wysięgnikach można zamontować kierowane i niekierowane rakiety do zwalczania celów lądowych, morskich i powietrznych.

UH-1Y Venom waży nieco ponad 5,3 tony i jest napędzany przez dwa silniki turbowałowe General Electric T700-GE-401C, które umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej 366 kilometrów na godzinę. Śmigłowiec może zabrać na pokład ponad 3 tony ładunku.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze

~Hmmm
1500389820
Kontynuując, polscy pancerniacy dostaną w najbliższych latach zmontowanego w Polsce M4 shermana, a lotnicy Lockheed P-38 Lightninga. Gratulacje dla polskiego przemysłu zbrojeniowego.
6E-78-A3-C3

Jubileusz Śląska Wrocław
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Wsparcie dla misji Air Policing
Patrioty o krok bliżej
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Islamski feniks
Raki potrafią mocno szczypać
Technologiczna niezależność
Żołnierze kruczego pióra
Tragedia SS „Wigry”
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
MON pomaga spełniać marzenia dzieci
InSec, czyli debaty o bezpieczeństwie kraju
Żołnierze akcji „Antyk” kontra komuniści
Świętowali na sportowo
Dni Radiolokacji
Umowy na IFF i Jarzębinę-S
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Powstanie Memoriał im. gen. Maczka
Drugie życie Challengerów
Jak pokonać przeciwnika w mieście
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Polskie F-16 na manewrach „Blue Flag”
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Nowa współpraca wojskowa UE
Patrioty coraz bliżej
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Raki atakują
Samoobrona Kobiet – runda druga
Więcej pieniędzy na obronność
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Nie lekceważymy żadnego problemu
Jeszcze mobilniejsze NATO
Bandera nad „Kormoranem”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Twierdze nie do zdobycia
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Twórcy SPO odznaczeni
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Błękitna Armia na ekranie
Konkurs na projekt muralu
Polskie myśliwce nad Bułgarią
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Język współpracy
PGZ deklaruje: Mamy BMS

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO