moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO: Wirtualne latanie V generacji

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego obfituje w atrakcje dla miłośników lotnictwa. Amerykański koncern Lockheed Martin pokazał na przykład symulator swojego najnowszego myśliwca piątej generacji – F-35 Lightning II. Dzięki temu urządzeniu można wcielić się w rolę pilota samolotu wartego ponad osiemdziesiąt milionów dolarów.


Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29. Dwa ostatnie typy maszyn ze względu na zużycie i wiek niebawem będą musiały zostać wycofane ze służby. Przedstawiciele resortu obrony już dziś zastanawiają się jak zapełnić tę lukę.

Rozważane są dwie opcje. Pierwszą jest zakup eskadry maszyn IV generacji. Do tego typu samolotów zaliczają się amerykańskie F-16, francuskie Dassault Rafale, skandynawskie Gripeny, czy włosko-brytyjskie Eurofightery. Drugą opcją jest kupno maszyn piątej generacji.


Jeśli w resorcie poważnie będzie brana pod uwagę druga opcja, wybór zostanie mocno ograniczony. Powód? Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku) oraz F-35 Lightning II (produkowany od 2006 roku).


Film: WCEO i WIW

Minusem maszyn piątej generacji jest ich wysoka cena. Jeden myśliwiec F-35 kosztuje ponad osiemdziesiąt milionów dolarów, czyli prawie dwa razy więcej niż podstawowa wersja samolotów IV generacji. Należy jednak pamiętać, iż cena pierwszych egzemplarzy F-35A – dla US Army – wynosiła 200 milionów dolarów!

Ministerstwo obrony nie podjęło dotąd decyzji, czy którymi maszynami – IV czy V generacji – jest zainteresowane. Na tegorocznych targach w Kielcach bardzo mocno promuje się producent tych ostatnich, czyli amerykański gigant zbrojeniowy Lockheed Martin.



Poza makietami swoich produktów i broszurami informacyjnymi przemysłowcy zza oceanu przygotowali dla zwiedzających prawdziwą gratkę – symulator samolotu F-35. Choć jest to mocno uproszczone urządzenie, w której nie znajdziemy większości z realnie występujących przełączników, urządzeń i systemów (są one wyświetlane na niewielkich ekranach), to dla miłośników awiacji i tak będzie to niepowtarzalna okazja, aby „wczuć” się w rolę pilota F-35. To co dzieje się „poza” kabiną, jest wyświetlane na dziesięciu ogromnych ekranach i jest to tak wysokiej jakości obraz, że łatwo zapomnieć, iż to tylko wirtualna rzeczywistość.

Przedstawiciele Lockheeda podkreślają, że symulator nie jest przeznaczony do szkolenia żołnierzy. – To urządzenie pomaga nam uświadomić zainteresowanym tematem lotnictwa osobom, jakie możliwości bojowe daje pilotom samolot piątej generacji, jakim jest F-35 – podkreślał Mark Johnson, z biura prasowego Lockheed Martina.

Zainteresowanie „lotem” F-35 na kieleckim MSPO jest ogromne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~leniviec
1441248540
Ludzie!! Kto u Was pisze takie publikacje??? "Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29" Su-22 jest myśliwcem??? Od kiedy? Może istnieje jakaś nieznana ogólowi modyfikacja, któa robi z tej muzealnej maszyny szturmowej myśliwiec. "Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku)" Gdyby sz. p. redaktor poświęcił choćby 5 minut na poszukanie źróeł, to by wiedział, że F-22 Raptor BYŁ produkowany od 1997 roku DO ROKU 2011. Obecnie nie jest produkowany ze względu na horrendalny koszt i nie ma żadnych oficjalnych informacji na temat ewentualnego wznowienia ich produkcji.
C0-8D-F0-DE

Pomnik nieznanych bohaterów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Starcie pancerniaków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niespokojny poranek pilotów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Sukces Polaka w biegu z marines
Koniec dzieciństwa
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Kircholm 1605
Sportowcy na poligonie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zasiać strach w szeregach wroga
Nie daj się zhakować
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kolejny kontrakt Dezametu
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Husarze bliżej Polski
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Brytyjczycy na wschodniej straży
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wellington „Zosia” znad Bremy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
Męska sprawa: profilaktyka
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Marynarze mają nowe motorówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Odznaczenia za wzorową służbę
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Szansa na nowe życie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO