moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO: Wirtualne latanie V generacji

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego obfituje w atrakcje dla miłośników lotnictwa. Amerykański koncern Lockheed Martin pokazał na przykład symulator swojego najnowszego myśliwca piątej generacji – F-35 Lightning II. Dzięki temu urządzeniu można wcielić się w rolę pilota samolotu wartego ponad osiemdziesiąt milionów dolarów.


Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29. Dwa ostatnie typy maszyn ze względu na zużycie i wiek niebawem będą musiały zostać wycofane ze służby. Przedstawiciele resortu obrony już dziś zastanawiają się jak zapełnić tę lukę.

Rozważane są dwie opcje. Pierwszą jest zakup eskadry maszyn IV generacji. Do tego typu samolotów zaliczają się amerykańskie F-16, francuskie Dassault Rafale, skandynawskie Gripeny, czy włosko-brytyjskie Eurofightery. Drugą opcją jest kupno maszyn piątej generacji.


Jeśli w resorcie poważnie będzie brana pod uwagę druga opcja, wybór zostanie mocno ograniczony. Powód? Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku) oraz F-35 Lightning II (produkowany od 2006 roku).


Film: WCEO i WIW

Minusem maszyn piątej generacji jest ich wysoka cena. Jeden myśliwiec F-35 kosztuje ponad osiemdziesiąt milionów dolarów, czyli prawie dwa razy więcej niż podstawowa wersja samolotów IV generacji. Należy jednak pamiętać, iż cena pierwszych egzemplarzy F-35A – dla US Army – wynosiła 200 milionów dolarów!

Ministerstwo obrony nie podjęło dotąd decyzji, czy którymi maszynami – IV czy V generacji – jest zainteresowane. Na tegorocznych targach w Kielcach bardzo mocno promuje się producent tych ostatnich, czyli amerykański gigant zbrojeniowy Lockheed Martin.



Poza makietami swoich produktów i broszurami informacyjnymi przemysłowcy zza oceanu przygotowali dla zwiedzających prawdziwą gratkę – symulator samolotu F-35. Choć jest to mocno uproszczone urządzenie, w której nie znajdziemy większości z realnie występujących przełączników, urządzeń i systemów (są one wyświetlane na niewielkich ekranach), to dla miłośników awiacji i tak będzie to niepowtarzalna okazja, aby „wczuć” się w rolę pilota F-35. To co dzieje się „poza” kabiną, jest wyświetlane na dziesięciu ogromnych ekranach i jest to tak wysokiej jakości obraz, że łatwo zapomnieć, iż to tylko wirtualna rzeczywistość.

Przedstawiciele Lockheeda podkreślają, że symulator nie jest przeznaczony do szkolenia żołnierzy. – To urządzenie pomaga nam uświadomić zainteresowanym tematem lotnictwa osobom, jakie możliwości bojowe daje pilotom samolot piątej generacji, jakim jest F-35 – podkreślał Mark Johnson, z biura prasowego Lockheed Martina.

Zainteresowanie „lotem” F-35 na kieleckim MSPO jest ogromne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~leniviec
1441248540
Ludzie!! Kto u Was pisze takie publikacje??? "Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29" Su-22 jest myśliwcem??? Od kiedy? Może istnieje jakaś nieznana ogólowi modyfikacja, któa robi z tej muzealnej maszyny szturmowej myśliwiec. "Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku)" Gdyby sz. p. redaktor poświęcił choćby 5 minut na poszukanie źróeł, to by wiedział, że F-22 Raptor BYŁ produkowany od 1997 roku DO ROKU 2011. Obecnie nie jest produkowany ze względu na horrendalny koszt i nie ma żadnych oficjalnych informacji na temat ewentualnego wznowienia ich produkcji.
C0-8D-F0-DE

Drony w natarciu
Europa ma być zdolna do obrony
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W poszukiwaniu majora Serafina
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Owad z drukarki
15 lat pomocy i pamięci
Rekompensaty na nowych zasadach
Jednym głosem w sprawie obronności
Para ratowników i pies w kopalni złota
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Logistycy świętują
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pływali jak morscy komandosi
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Kircholm 1605
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Apache i Chinook a sprawa polska
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Historia jest po to, by z niej czerpać
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Baltexpo ‘25 wystartowały
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Cios w plecy
Koniec pewnej epoki
W obronie gazoportu
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Przedwczesny triumf
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Nowe horyzonty medyków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Abolicja dla ochotników
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Medycyna na trudne czasy
Maratońskie święto w Warszawie
Speczespół wybierze „Orkę”
Wyzwaniem – czas
Świadczenia mieszkaniowe w górę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO