moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO: Wirtualne latanie V generacji

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego obfituje w atrakcje dla miłośników lotnictwa. Amerykański koncern Lockheed Martin pokazał na przykład symulator swojego najnowszego myśliwca piątej generacji – F-35 Lightning II. Dzięki temu urządzeniu można wcielić się w rolę pilota samolotu wartego ponad osiemdziesiąt milionów dolarów.


Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29. Dwa ostatnie typy maszyn ze względu na zużycie i wiek niebawem będą musiały zostać wycofane ze służby. Przedstawiciele resortu obrony już dziś zastanawiają się jak zapełnić tę lukę.

Rozważane są dwie opcje. Pierwszą jest zakup eskadry maszyn IV generacji. Do tego typu samolotów zaliczają się amerykańskie F-16, francuskie Dassault Rafale, skandynawskie Gripeny, czy włosko-brytyjskie Eurofightery. Drugą opcją jest kupno maszyn piątej generacji.


Jeśli w resorcie poważnie będzie brana pod uwagę druga opcja, wybór zostanie mocno ograniczony. Powód? Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku) oraz F-35 Lightning II (produkowany od 2006 roku).


Film: WCEO i WIW

Minusem maszyn piątej generacji jest ich wysoka cena. Jeden myśliwiec F-35 kosztuje ponad osiemdziesiąt milionów dolarów, czyli prawie dwa razy więcej niż podstawowa wersja samolotów IV generacji. Należy jednak pamiętać, iż cena pierwszych egzemplarzy F-35A – dla US Army – wynosiła 200 milionów dolarów!

Ministerstwo obrony nie podjęło dotąd decyzji, czy którymi maszynami – IV czy V generacji – jest zainteresowane. Na tegorocznych targach w Kielcach bardzo mocno promuje się producent tych ostatnich, czyli amerykański gigant zbrojeniowy Lockheed Martin.



Poza makietami swoich produktów i broszurami informacyjnymi przemysłowcy zza oceanu przygotowali dla zwiedzających prawdziwą gratkę – symulator samolotu F-35. Choć jest to mocno uproszczone urządzenie, w której nie znajdziemy większości z realnie występujących przełączników, urządzeń i systemów (są one wyświetlane na niewielkich ekranach), to dla miłośników awiacji i tak będzie to niepowtarzalna okazja, aby „wczuć” się w rolę pilota F-35. To co dzieje się „poza” kabiną, jest wyświetlane na dziesięciu ogromnych ekranach i jest to tak wysokiej jakości obraz, że łatwo zapomnieć, iż to tylko wirtualna rzeczywistość.

Przedstawiciele Lockheeda podkreślają, że symulator nie jest przeznaczony do szkolenia żołnierzy. – To urządzenie pomaga nam uświadomić zainteresowanym tematem lotnictwa osobom, jakie możliwości bojowe daje pilotom samolot piątej generacji, jakim jest F-35 – podkreślał Mark Johnson, z biura prasowego Lockheed Martina.

Zainteresowanie „lotem” F-35 na kieleckim MSPO jest ogromne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~leniviec
1441248540
Ludzie!! Kto u Was pisze takie publikacje??? "Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29" Su-22 jest myśliwcem??? Od kiedy? Może istnieje jakaś nieznana ogólowi modyfikacja, któa robi z tej muzealnej maszyny szturmowej myśliwiec. "Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku)" Gdyby sz. p. redaktor poświęcił choćby 5 minut na poszukanie źróeł, to by wiedział, że F-22 Raptor BYŁ produkowany od 1997 roku DO ROKU 2011. Obecnie nie jest produkowany ze względu na horrendalny koszt i nie ma żadnych oficjalnych informacji na temat ewentualnego wznowienia ich produkcji.
C0-8D-F0-DE

Maratońskie święto w Warszawie
Speczespół wybierze „Orkę”
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Przedwczesny triumf
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Człowiek w pętli
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Krótka droga na Gotlandię
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Polskie wojsko na Gotlandii
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
„Road Runner” w Libanie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Europa ma być zdolna do obrony
Soboty z wojskiem
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Polski „Wiking” dla Danii
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Pięciobojowe duety na medal
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Medale na ściance i na torze regatowym
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Rekompensaty na nowych zasadach
W poszukiwaniu majora Serafina
Zawiszacy mają „Zjawę”
Na tropie Bursztynowej Komnaty
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Cichociemni w oczach swoich następców
Dwie agresje, dwie okupacje
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Orlik na Alfę
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nurkowie kontra dywersanci
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Jednym głosem w sprawie obronności
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Cios w plecy
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Koniec dzieciństwa
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Podniebny sprawdzian
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Bohaterowie, których etos trwa
W obronie gazoportu
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kircholm 1605
Kawaleria pancerna spod znaku 11

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO