moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
MSPO: Wirtualne latanie V generacji

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego obfituje w atrakcje dla miłośników lotnictwa. Amerykański koncern Lockheed Martin pokazał na przykład symulator swojego najnowszego myśliwca piątej generacji – F-35 Lightning II. Dzięki temu urządzeniu można wcielić się w rolę pilota samolotu wartego ponad osiemdziesiąt milionów dolarów.


Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29. Dwa ostatnie typy maszyn ze względu na zużycie i wiek niebawem będą musiały zostać wycofane ze służby. Przedstawiciele resortu obrony już dziś zastanawiają się jak zapełnić tę lukę.

Rozważane są dwie opcje. Pierwszą jest zakup eskadry maszyn IV generacji. Do tego typu samolotów zaliczają się amerykańskie F-16, francuskie Dassault Rafale, skandynawskie Gripeny, czy włosko-brytyjskie Eurofightery. Drugą opcją jest kupno maszyn piątej generacji.


Jeśli w resorcie poważnie będzie brana pod uwagę druga opcja, wybór zostanie mocno ograniczony. Powód? Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku) oraz F-35 Lightning II (produkowany od 2006 roku).


Film: WCEO i WIW

Minusem maszyn piątej generacji jest ich wysoka cena. Jeden myśliwiec F-35 kosztuje ponad osiemdziesiąt milionów dolarów, czyli prawie dwa razy więcej niż podstawowa wersja samolotów IV generacji. Należy jednak pamiętać, iż cena pierwszych egzemplarzy F-35A – dla US Army – wynosiła 200 milionów dolarów!

Ministerstwo obrony nie podjęło dotąd decyzji, czy którymi maszynami – IV czy V generacji – jest zainteresowane. Na tegorocznych targach w Kielcach bardzo mocno promuje się producent tych ostatnich, czyli amerykański gigant zbrojeniowy Lockheed Martin.



Poza makietami swoich produktów i broszurami informacyjnymi przemysłowcy zza oceanu przygotowali dla zwiedzających prawdziwą gratkę – symulator samolotu F-35. Choć jest to mocno uproszczone urządzenie, w której nie znajdziemy większości z realnie występujących przełączników, urządzeń i systemów (są one wyświetlane na niewielkich ekranach), to dla miłośników awiacji i tak będzie to niepowtarzalna okazja, aby „wczuć” się w rolę pilota F-35. To co dzieje się „poza” kabiną, jest wyświetlane na dziesięciu ogromnych ekranach i jest to tak wysokiej jakości obraz, że łatwo zapomnieć, iż to tylko wirtualna rzeczywistość.

Przedstawiciele Lockheeda podkreślają, że symulator nie jest przeznaczony do szkolenia żołnierzy. – To urządzenie pomaga nam uświadomić zainteresowanym tematem lotnictwa osobom, jakie możliwości bojowe daje pilotom samolot piątej generacji, jakim jest F-35 – podkreślał Mark Johnson, z biura prasowego Lockheed Martina.

Zainteresowanie „lotem” F-35 na kieleckim MSPO jest ogromne.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~leniviec
1441248540
Ludzie!! Kto u Was pisze takie publikacje??? "Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29" Su-22 jest myśliwcem??? Od kiedy? Może istnieje jakaś nieznana ogólowi modyfikacja, któa robi z tej muzealnej maszyny szturmowej myśliwiec. "Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku)" Gdyby sz. p. redaktor poświęcił choćby 5 minut na poszukanie źróeł, to by wiedział, że F-22 Raptor BYŁ produkowany od 1997 roku DO ROKU 2011. Obecnie nie jest produkowany ze względu na horrendalny koszt i nie ma żadnych oficjalnych informacji na temat ewentualnego wznowienia ich produkcji.
C0-8D-F0-DE

Rakiety w celu
 
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Poprad w kolejnej jednostce
Legioniści wciąż się szkolą
Stocznia: budujemy zgodnie z planem
Nieoczekiwany test z gotowości
Dziennik „Staszka”, żołnierza „Ponurego”
Gracze rywalizują o puchar dowódcy 56 BL
Terytorialsi nie stracą dodatku
Polka będzie pracować nad reformą NATO
As w potrzasku
Wirtualny dzień otwarty
„Wilk” pojawił się w Orzyszu
Walka z niewidzialnym wrogiem
AMW wspiera przedsiębiorców
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Żadnej kapitulacji
Nadmorskie szkolenie przeciwlotników
PKW Orlik na półmetku
Sportowcy w mundurach wyróżnieni za sukcesy 2019 roku
Skażenia, zasadzki i rajdy BWP, czyli „górale” na szkoleniu
Iran uderza w USA
Rajd porucznika „Podkowy”
Nowy wiceminister w MON
Sukcesy sportowców w mundurach
Defense Without Politics
Sztuka szukania niedoskonałości
Nowa misja polskich żołnierzy
USA nie zacznie wojny z Iranem
Początek katyńskiej zbrodni
SP-GIL, czyli polski pionier na niebie
Koronawirus nie zagroził żołnierzom na misjach
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Polak ranny w ataku na bazę w Iraku
Bezpłatne turnusy dla weteranów
Mobilne laboratoria do diagnozowania COVID-19
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Programiści w walce z koronawirusem
H.E.L.P. na pandemię
Misje w cieniu pandemii
Gen. Mika jest już zdrowy!
MON i MSWiA kończą kwalifikację wojskową
Trzy cele na ścieżce
Bez zajęć na wojskowych uczelniach
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Gorąca północ
Wojskowi chemicy kontra COVID-19
„Gwiezdne wojny” Reagana
Andrzej Duda rozmawiał z żołnierzami na misjach
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Obniżamy ceny prenumerat o połowę
Następca RPG-7
Flaga Macedonii Północnej przed kwaterą NATO
Trenażer Liwca dla toruńskiego centrum
Szkolenie przyszłych kaprali po nowemu
Sześć dekad pod wirnikiem
Obradowała Rada Gabinetowa
Certyfikacja na „Tarczowni”
Strategiczny most powietrzny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO