moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO: Wirtualne latanie V generacji

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego obfituje w atrakcje dla miłośników lotnictwa. Amerykański koncern Lockheed Martin pokazał na przykład symulator swojego najnowszego myśliwca piątej generacji – F-35 Lightning II. Dzięki temu urządzeniu można wcielić się w rolę pilota samolotu wartego ponad osiemdziesiąt milionów dolarów.


Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29. Dwa ostatnie typy maszyn ze względu na zużycie i wiek niebawem będą musiały zostać wycofane ze służby. Przedstawiciele resortu obrony już dziś zastanawiają się jak zapełnić tę lukę.

Rozważane są dwie opcje. Pierwszą jest zakup eskadry maszyn IV generacji. Do tego typu samolotów zaliczają się amerykańskie F-16, francuskie Dassault Rafale, skandynawskie Gripeny, czy włosko-brytyjskie Eurofightery. Drugą opcją jest kupno maszyn piątej generacji.


Jeśli w resorcie poważnie będzie brana pod uwagę druga opcja, wybór zostanie mocno ograniczony. Powód? Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku) oraz F-35 Lightning II (produkowany od 2006 roku).


Film: WCEO i WIW

Minusem maszyn piątej generacji jest ich wysoka cena. Jeden myśliwiec F-35 kosztuje ponad osiemdziesiąt milionów dolarów, czyli prawie dwa razy więcej niż podstawowa wersja samolotów IV generacji. Należy jednak pamiętać, iż cena pierwszych egzemplarzy F-35A – dla US Army – wynosiła 200 milionów dolarów!

Ministerstwo obrony nie podjęło dotąd decyzji, czy którymi maszynami – IV czy V generacji – jest zainteresowane. Na tegorocznych targach w Kielcach bardzo mocno promuje się producent tych ostatnich, czyli amerykański gigant zbrojeniowy Lockheed Martin.



Poza makietami swoich produktów i broszurami informacyjnymi przemysłowcy zza oceanu przygotowali dla zwiedzających prawdziwą gratkę – symulator samolotu F-35. Choć jest to mocno uproszczone urządzenie, w której nie znajdziemy większości z realnie występujących przełączników, urządzeń i systemów (są one wyświetlane na niewielkich ekranach), to dla miłośników awiacji i tak będzie to niepowtarzalna okazja, aby „wczuć” się w rolę pilota F-35. To co dzieje się „poza” kabiną, jest wyświetlane na dziesięciu ogromnych ekranach i jest to tak wysokiej jakości obraz, że łatwo zapomnieć, iż to tylko wirtualna rzeczywistość.

Przedstawiciele Lockheeda podkreślają, że symulator nie jest przeznaczony do szkolenia żołnierzy. – To urządzenie pomaga nam uświadomić zainteresowanym tematem lotnictwa osobom, jakie możliwości bojowe daje pilotom samolot piątej generacji, jakim jest F-35 – podkreślał Mark Johnson, z biura prasowego Lockheed Martina.

Zainteresowanie „lotem” F-35 na kieleckim MSPO jest ogromne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~leniviec
1441248540
Ludzie!! Kto u Was pisze takie publikacje??? "Siły Powietrzne dysponują m.in. myśliwcami F-16, Su-22 i Mig-29" Su-22 jest myśliwcem??? Od kiedy? Może istnieje jakaś nieznana ogólowi modyfikacja, któa robi z tej muzealnej maszyny szturmowej myśliwiec. "Jedynym producentem takich konstrukcji na zachodzie jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma ma w swojej ofercie dwie maszyny tej klasy – F-22 Raptor (produkowany od 1997 roku)" Gdyby sz. p. redaktor poświęcił choćby 5 minut na poszukanie źróeł, to by wiedział, że F-22 Raptor BYŁ produkowany od 1997 roku DO ROKU 2011. Obecnie nie jest produkowany ze względu na horrendalny koszt i nie ma żadnych oficjalnych informacji na temat ewentualnego wznowienia ich produkcji.
C0-8D-F0-DE

Krajowa produkcja amunicji
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Marynarze podjęli wyzwanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Początek „Ratownika”
Polscy marynarze na misjach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
AW149 made in Poland
Pancerniacy jadą na misję
„Horyzont” przeciw dywersji
Okręt skrojony na Bałtyk
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dzień wart stu lat
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Obywatele chcą być #wGotowości
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowy bus do szczęścia
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Komplet medali wojskowych na ringu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pilica w linii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Gdy ucichnie artyleria
Nowe Kraby w Sulechowie
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bezzałogowy nurek
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pociski rakietowe dla Husarzy
W krainie Świętego Mikołaja
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niebo pod osłoną
Wojsko na Horyzoncie
Orka po szwedzku
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Mundurowi z benefitami
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Więcej Herculesów dla Abramsów
Ogień z Leopardów na Łotwie
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
The Darker, the Better
Razem na ratunek
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Udany start Peruna
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Zwrot na Bałtyk
Militarne Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO