moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Misja pomocy humanitarnej dla Nepalu zakończona

Do baz lotnictwa transportowego w Powidzu i Krakowie powróciły załogi pięciu samolotów C-130E i C-295M, które od 2 maja wykonywały zadanie niesienia pomocy humanitarnej dla Nepalu.

Dziesięć załóg dwoma samolotami C-130E Hercules z Powidza i trzema C-295M z Krakowa zawiozło do Nepalu pomoc humanitarną polskiego rządu i organizacji pozarządowych. Lotnicy dotarli do New Delhi w Indiach, skąd cały ładunek dostarczali na lotnisko Katmandu w Nepalu. Istotnym problemem na miejscu okazało się samo lotnisko w Katmandu, którego ograniczone możliwości przyjmowania maksymalnej liczby samolotów na raz spowodowały, że lot można było wykonywać wyłącznie w porze wieczornej lub wczesnoporannej, w tzw. okienkach czasowych.

Również sam pobyt w Katmandu był ograniczony do pośpiesznego rozładunku samolotów. Ze względów logistycznych i lokalnych (wysokość, temperatura, możliwości transportowe samolotów) loty na trasie New Delhi – Katmandu – New Delhi wykonywały wyłącznie załogi większych samolotów C-130E Hercules. Łącznie wykonały one 12 lotów (6 misji), dostarczając do Katmandu 40 ton ładunków (w tym 81 ratowników i 12 psów). Loty koordynowane były przez dowódcę zadania lotniczego płk pil. Krzysztofa Cura (na co dzień dowódcę 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie) oraz st. bryg. Marcina Kopczyńskiego z PSP. Czynny udział w ułatwieniu lotnikom zdania wzięli również pracownicy ambasady Rzeczypospolitej Polski na czele z panem ambasadorem Tomaszem Łukaszukiem.

Po zakończeniu zadania jako pierwsze do kraju wróciły samoloty C-295M, które 6 maja przywiozły do Warszawy znaczną część powracających z Nepalu ratowników Ciężkiej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej HUSAR. Pozostali ratownicy (18 osób) wraz z 12 tonami ładunku (sprzęt i wyposażenie grupy) wrócili na pokładach Herculesów 9 maja.

W ten sposób lotnicy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego realizują w praktyce działania mające olbrzymi wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku Polski jako kraju aktywnie włączającego się w przedsięwzięcia społeczności międzynarodowej w niesieniu pomocy w rejonach klęsk żywiołowych.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: DGRSZ, mjr Artur Fijołek

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie dyskutowali o WOT
 
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pytania o europejską tarczę
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pierwsi na oceanie
Sprawa katyńska à la española
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO on Northern Track
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Na straży wschodniej flanki NATO
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Ameryka daje wsparcie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Rekordziści z WAT
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Kolejne FlyEye dla wojska
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, epilog
Święto stołecznego garnizonu
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Zachować właściwą kolejność działań
Kadisz za bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Daglezje poszukiwane
Metoda małych kroków
Gunner, nie runner
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Zmiany w dodatkach stażowych
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
SOR w Legionowie
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Sandhurst: końcowe odliczanie
W obronie wschodniej flanki NATO
Weterani w Polsce, weterani na świecie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Tragiczne zdarzenie na służbie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Szybki marsz, trudny odwrót
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO