moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Koniec remontów morskich „czternastek”

Ostatni z remontowanych śmigłowców Mi-14PŁ powrócił na macierzyste lotnisko w Darłowie. „Czternastki” przeznaczone są do zwalczania okrętów podwodnych. W lotnictwie morskim będą służyć jeszcze przez kilka lat. Do 2019 zostaną zastąpione przez nowe maszyny.


Mi-14PŁ o numerze burtowym 1008 przeszedł remont w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych. – Podczas tego typu prac w śmigłowcu wymienia się wszystkie wyeksploatowane części użytkowe – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Maszyna, która właśnie wróciła do Darłowa, zyskała też nowe barwy. Jak przystało na statek powietrzny lotnictwa morskiego, została pomalowana na szaro – dodaje.

Więcej remontów nie będzie

Prace w łódzkich zakładach miały wymiar historyczny. Był to bowiem ostatni remont „czternastek” z biało-czerwoną szachownicą. – Śmigłowce tego typu będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. Pierwszy zakończył służbę w sierpniu tego roku. Przez 33 lata maszyna spędziła w powietrzu przeszło 3240 godzin – informuje kmdr ppor. Cichy. Ostatnie Mi-14PŁ zostaną wycofane w latach 2017-2019. W miejsce dziesięciu „czternastek”, lotnictwo morskie otrzyma dwanaście helikopterów nowej generacji: po sześć w wersji przeznaczonej do zwalczania okrętów podwodnych i do zadań ratowniczych. – Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii. Termin składania ofert upływa wraz z końcem roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.


Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje dziewięcioma „czternastkami”. Dwie służą ratownikom morskim, pozostałych siedem to maszyny do zwalczania okrętów podwodnych. – To prawdziwe konie robocze lotnictwa morskiego. Zadania wykonują często, brały udział we wszystkich ważniejszych ćwiczeniach na Bałtyku i Morzu Północnym. Reprezentowały nas choćby podczas „Baltops”, „Northern Coasts”, czy „Dynamic Mongoose” – wylicza kmdr ppor. Cichy.

Dobre, ale mają swoje lata

Nie byłoby to pewnie możliwe, gdyby nie gruntowna odnowa, jakiej zostały poddane. Śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych zostały podzielone na trzy grupy, a zakres prac zależał od roku produkcji maszyn: im nowsze, tym był większy. – Każda z nich dostała nową radiostację, we wszystkich została też zmodernizowana stacja hydroakustyczna – wyjaśnia kpt. Karol Szprendałowicz, nawigator i operator systemów poszukiwawczo-uderzeniowych Mi-14PŁ. W czterech najnowszych maszynach modernizacja objęła również detektor anomalii magnetycznych i system sonoboi, przy czym w dwóch egzemplarzach ostatni z elementów został podniesiony do standardów obowiązujących w NATO.

„Czternastki” to maszyny produkowane jeszcze w ZSRR. Ale, jak podkreślają lotnicy, nadal mają sporo atutów. – Mogą operować w promieniu 200 kilometrów od lotniska, są zdolne do przenoszenia nowoczesnej torpedy MU-90, no i w odróżnieniu od SH-2G posiadają stację hydroakustyczną, a to najskuteczniejsze narzędzie, jeśli chodzi o poszukiwanie okrętu podwodnego – wylicza kpt. Szprendałowicz. Konstrukcja Mi-14PŁ daje im możliwość lądowania na wodzie i startu z niej. – To dobry śmigłowiec. Jednak niezależnie od tego, z niecierpliwością czekamy już na nowe maszyny – podsumowuje kpt. Szprendałowicz.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. M. Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1422299040
Na dolnym zdjęciu szachownica nieprawidłowo namalowana na śmigłowcu.
E8-9F-DE-7B
~Katol
1413302520
I taką flotę widzę na Bałtyku ...
5F-11-86-E5

Afgańska misja z nowymi siłami
Francja inwestuje w obronność
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Dziewczyny na medal
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Hiszpanie spod znaku tygrysa
Na jakich zasadach powrót do armii?
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Pedro ze Stalowej Woli
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Terror na Majorce
Multilifty dla armii
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Europejska Harpia?
Siedmiotonowy polski w boju
Bliski Wschód – definicja chaosu
Tygrysy nad Poznaniem
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Tygrysy w Polsce
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Huta celuje w miliard
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Sztafeta na stulecie
Kevlar w polskiej armii
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Polska – przegrani zwycięzcy
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Bojowa operacja u brzegów Estonii
40 lat misji UNIFIL
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
„Ślązak” do końca roku
Atak terrorystyczny w Radomiu
Wyjątkowa fotografia
Kryzys na wodzie
Podchorążowie WAT w przestworzach
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Pierwszy maraton biegłam z Polą
„Kabul VIII” – gotowi do misji
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Pamiętamy o Monte Cassino
Nocne zwiedzanie
Projekt Wojownik
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Argentyńska zagadka
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO