moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy na Odrze

Kuter ostrożnie podpływa do tzw. wstęgi pojedynczej, odcinka mostu pontonowego. Żołnierze przymocowują kuter do wstęgi i ciągną ją w górę rzeki. Muszą tak manewrować maszyną, aby precyzyjnie wprowadzić ją w oś przeprawy. 34 żołnierzy uczy się we Wrocławiu, jak zostać operatorami kutrów holowniczych KH-200 oraz pływających transporterów samobieżnych.


Na kurs do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych przyjechali żołnierze z jednostek inżynieryjnych z całej Polski. Czternastu z nich chce zdobyć uprawnienia operatorów kutrów, a 20 – to kandydaci na operatorów PTS-ów.

Trudne wodowanie

– Każdy kandydat na operatora kutra przechodzi 126 godzin intensywnego szkolenia. Blisko 80 godzin to zajęcia praktyczne zarówno na lądzie, jak i na wodzie – mówi Dariusz Dyląg, wykładowca cyklu technicznego.

Żołnierze podkreślają, że nie mają łatwego zadania. Zajęcia odbywają się w Ośrodku Szkolenia Wodnego na otwartym dla żeglugi odcinku Odry. Rzeka w tym miejscu ma 70 metrów szerokości i płynie z szybkością 0,5 metra na sekundę. Saperzy ćwiczą na 6 transporterach i 6 kutrach holowniczych. Mają miesiąc, by opanować ich obsługę. Żołnierze uczą się manewrowania dużą konstrukcją mostową, która waży blisko 20 ton, ma ponad 6 metrów szerokości i ponad 20 metrów długości. Poza tym muszą dobrze opanować podpływanie i podejmowanie na kuter tonącego.


Film: Bogusław Politowski / portal polska-zbrojna.pl

Bardzo ważną częścią szkolenia jest wodowanie, a potem wyciąganie kutra z wody. Ze względu na grząskie zazwyczaj brzegi rzek wymaga to od operatora dużej precyzji i współpracy całej załogi holownika. Żołnierze uczą się także, jak montować i konserwować układ hamulcowy przyczepy kutra, na której można go transportować.

Operator wie, jak naprawić gąsienicę

W tym samym czasie na terenie Ośrodka Szkolenia Wodnego szkolenie przechodzą przyszli operatorzy pływających transporterów samobieżnych. Żołnierze uczą się bezpiecznego wprowadzania transportera do wody, pływania nim oraz wyprowadzania z wody na ląd. Podzieleni na grupy ćwiczą wyciąganie maszyny w przypadku ugrzęźnięcia, ładowanie na transporter pojazdów, towarów i ludzi. Muszą nauczyć się także, jak przeprowadzić drobną naprawę w PTS-ie, np. uszkodzonej gąsienicy.


– Z doświadczenia wiemy, że miesiąc wystarczy, aby zdobyć niezbędną wiedzę i doświadczenie do samodzielnej obsługi sprzętu. Ale zanim przyznamy uprawnienia, kursant musi jeszcze zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Bywa, że niektórzy żołnierze wracają do swoich jednostek bez uprawnień – mówi kpt. Rafał Żurawik, wykładowca cyklu technicznego.

Kurs operatorów kutrów KH-200 odbywa się we wrocławskim Centrum raz w roku. Częściej, bo trzy razy w roku, przeprowadzane są kursy dla operatorów PTS-ów. Uprawnienia podczas nich zdobywa około 60 saperów. Dodatkowo, co roku uprawnienia operatorów zdobywa 50 elewów z Narodowych Sił Rezerwowych.

Kurs prowadzą instruktorzy z batalionu zabezpieczenia Centrum, którym dowodzi ppłk Zbigniew Łabuda.

W Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych żołnierze mogą szkolić się w 24 specjalnościach inżynieryjnych i 11 specjalnościach jednostek wojsk chemicznych. W ubiegłym roku podczas 144 kursów w Centrum przeszkolono blisko 3,5 tysiąca osób.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403372340
Nie idzie tego jakoś taniej zrobić . Np : łodziami pontonowymi ? Mam wrażenie , że dużo paliwa , hałasu i roboty.
39-FF-C3-6D

Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Szpej na miarę potrzeb
W Italii, za wolność waszą i naszą
Pod skrzydłami Kormoranów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna na detale
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO on Northern Track
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
25 lat w NATO – serwis specjalny
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Sprawa katyńska à la española
Gunner, nie runner
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kadisz za bohaterów
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Na straży wschodniej flanki NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Święto stołecznego garnizonu
Metoda małych kroków
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, epilog
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Zachować właściwą kolejność działań
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEye dla wojska
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO na północnym szlaku
Rekordziści z WAT
Szybki marsz, trudny odwrót
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wytropić zagrożenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO