moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Huta celuje w miliard
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Pamiętamy o Monte Cassino
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Podchorążowie WAT w przestworzach
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Hiszpanie spod znaku tygrysa
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
„Ślązak” do końca roku
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Europejska Harpia?
Bliski Wschód – definicja chaosu
Na jakich zasadach powrót do armii?
Sztafeta na stulecie
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Atak terrorystyczny w Radomiu
Kryzys na wodzie
Siedmiotonowy polski w boju
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Argentyńska zagadka
Bojowa operacja u brzegów Estonii
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Francja inwestuje w obronność
Pedro ze Stalowej Woli
Tygrysy w Polsce
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Projekt Wojownik
Nocne zwiedzanie
Polska – przegrani zwycięzcy
40 lat misji UNIFIL
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Wyjątkowa fotografia
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Terror na Majorce
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Afgańska misja z nowymi siłami
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Tygrysy nad Poznaniem
Kevlar w polskiej armii
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Dziewczyny na medal
NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Multilifty dla armii
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO