moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Legioniści w boju
„Kormoran” przebadany
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Miliard więcej na modernizację
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Konflikt bratanków
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Bohaterowie z lilijkami
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Czternastka polata dłużej
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Narażali życie, by ratować innych
Gala MMA w Siedlcach
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Drugie życie Challengerów
Polska w grze o amerykańską brygadę
Jak most Syreny
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Przetarg na wroga
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Polacy na poligonie w Hohenfels
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Modernizacja Bergepanzerów 2
Polsko-gruziński test specjalsów
Islamski feniks
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Wsparcie dla misji Air Policing
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
W co gra Kim?
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Polowa akademia „Combat Alert”
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Rosja i deja vu
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
W weekend – NATO Days w Polsce
Fort zagłady

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO