moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Jeszcze mobilniejsze NATO
Siła ognia
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Podziękować bohaterom
Wyjątkowa kolekcja
Pożegnanie ofiar stalinizmu
O co walczą Polki w mundurze
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Kawaleryjski trening na koniach
Rano żołnierz, po południu student
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Drugie życie Challengerów
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Pod błękitną flagą NATO
Nowa współpraca wojskowa UE
Rezerwiści opanowali poligon
Komandorzy wrócili nad morze
Wsparcie dla misji Air Policing
Świętowali na sportowo
Argentyńska zagadka
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Więcej pieniędzy na obronność
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Bałtyckie ciemności
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Zielone światło dla stoczni
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Zielone światło dla Pilicy
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Czołgi T-72 będą modernizowane
Twórcy SPO odznaczeni
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
„Legia Akademicka” na AszWoj-u
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO