moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Jastrzębie na posterunku
Czarnogóra już w NATO
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Piłkarze walczyli o medale
MON dobrze zrealizowało budżet
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Powstanie iwienieckie
Hiszpański desant
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Nowy samolot dla VIP-ów
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Metoda na samobójcę
Ułani na południowej flance NATO
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Wyrok dopiero w lipcu
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Bliskowschodni taniec Trumpa
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Dodatki za operacje bojowe
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Wakacje dla dzieci żołnierzy
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
„Różaniec” w rozsypce
Kwiatek dla weterana
Saperzy dla IPN
Podchorążowie pod flagą NATO
Kawaleria świętuje
Cedynia, czyli wielka zagadka
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Czy żołnierze pokonają Gortata?
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Arktyczny marsz Rosji
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO