moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Brązowy medal szpadzistek
Operacja „Hydra”
Sukces eksportowy Jakusza
Sprzęt na potrzeby misji
Wojsko ruszyło na pomoc poszkodowanym
Wakacje dla dzieci żołnierzy
ORP „Czajka” pomoże Łotyszom
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: Pana misja nie była daremna
Wirus wzmocni polskie wojska rozpoznania
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Dwa medale triatlonistek
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
ORP „Czernicki” bliżej domu
Zmieszani z błotem
Tabor dla wojska
Islandzka mangusta
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Krab, Piorun i nie tylko, czyli armia bardziej nowoczesna
Zgrupowanie „Chojnice” pomaga nad Brdą
Pięcioboistki wojskowe zmotywowane do pracy
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: „Upłaz”, skromny bohater
Emigracyjna II Kadrówka
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Przełom w finansowaniu armii
Zmechanizowani na „Brave Warrior”
Falaise i Studzianki – dwie pancerne bitwy Polaków
„Zapora” – bohater wyklęty i niezłomny
Szczeciński finał The Tall Ships Races
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Bitwa, która uratowała Europę
Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej na ćwiczeniach
Święto Wojska Polskiego – relacja
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Borsuk po czesku
Sojusz pod presją
Dwa medale spadochroniarzy w Pucharze Świata
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Muzeum Bitwy Warszawskiej – jest wstępna koncepcja
Jakie są procedury wydawania koncesji na broń
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Większe wsparcie MON dla poszkodowanych w nawałnicach
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
JWK – najlepsze miejsce dla podoficera
Tomasz Szatkowski: Chcemy współpracy w przygotowywaniu reformy dowodzenia armią
Polska zainteresowana kolejnymi Leopardami
Będą dodatkowe wejściówki na Air Show
Wojsko pomoże wszystkim potrzebującym
USA zapewniają o wsparciu dla Europy Środkowo-Wschodniej
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Rumunia kupuje Patrioty
Poczet żołnierzy AK
Muzeum w lubelskim zamku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO