moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
W Wędrzynie będzie mogło ćwiczyć trzy razy więcej żołnierzy
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
„Poseidon” na Morzu Czarnym
„Mira” na wagę złota
Żołnierze triumfują w imprezach biegowych
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Kawaleria wygrała 6:0, a Vęgoria przegrała 3:4
Dżudoczki wicemistrzyniami Europy
Kolejne Jelcze dla wojska
Jastrzębie lepiej uzbrojone
Żołnierz z Giżycka chce dopłynąć na igrzyska w Tokio
Kobiety na misjach
„Synteza”, czyli niemiecka fabryka na celowniku polskich agentów
Wyższa szkoła rozpoznania
Samoloty piątej generacji na świecie
Podniebny trening spadochroniarzy
Long Shot w Międzyrzeczu
Indianin w armii Hallera
Jan Olszewski: W Polsce obserwujemy działania agentury wpływu
Demag, czyli nowoczesna demagnetyzacja w marynarce
Dowódca 15 Brygady o planach Batalionowej Grupy Bojowej
Metoda na samobójcę
Pierwsze szkolenia terytorialsów
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Vęgoria zwycięża po raz szósty w sezonie
Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen
Zwierzchnik sił zbrojnych i szef MON w bazie dronów
Migawki z Afganistanu
Podhalańczycy w Warszawie
Studenci WAT dbają o swoją przyszłość
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Żołnierska sztafeta dobiegła do Żagania
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Jak kształtować patriotyzm? MON ma odpowiedź
Będą podwyżki dla pracowników wojska
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Jakim uzbrojeniem dysponuje Batalionowa Grupa Bojowa?
Dotrzemy do prawdy
„Ariadne ’17” na Morzu Jońskim
Zrozumieć Rosję
Nowy niszczyciel czołgów poszukiwany
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Żandarmeria na poligonie
Święto wszystkich saperów
Gotowi do misji w Afganistanie
Brygady WOT w Poznaniu i Katowicach
F-16 lecą na Litwę
Układ w Rapallo, który zachwiał europejskim rozkładem sił
Wynagrodzenia żołnierzy będą rosły
IPN przywraca nazwiska pomordowanych przez komunistów
Bojowe psy weszły na okręt
Amnestia, która złamała kręgosłup konspiracji
„Wilk”. To ja jestem liderem
ORP „Kormoran” przed ostatnimi badaniami

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO