moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Psycholog z intuicją
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
Powołanie do WOT krok po kroku
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Wielka modernizacja Drawska
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Opiekun bohaterów
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Tulipany z Belmy trafią do OT
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Kobiety na misjach
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Lekarze pamięci
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Transportowce nad Powidzem
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Rycerz wolności
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Migawki z Afganistanu
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Ostatnie testy Krabów
Płetwy dla komandosów
Przyszli podporucznicy WOT
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Zrozumieć Rosję
Priorytety MON-u w 2017 roku
Laureaci Buzdyganów
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami
Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Górski trening zwiadowców
Gen. Mika o zmianach w armii
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO