moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Morskie ćwiczenia eskadry specjalnej

Lot do oddalonej od brzegu o 100 kilometrów platformy wiertniczej zajmuje około 35 minut. Piloci muszą najpierw bezpiecznie „posadzić” śmigłowiec na niewielkim lądowisku, a później z niego wystartować. Takie zadania wykonywali piloci 7 eskadry działań specjalnych. Żołnierze z Powidza trenowali pod okiem instruktorów z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.


– Lądowanie na morskich platformach jest jednym z najtrudniejszych zadań, do jakich przygotowują się lotnicy. Dlatego w szkoleniu nad Bałtykiem wzięli udział najbardziej doświadczeni piloci z 7 eskadry – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 7 eds.

Szkolenie nad Bałtykiem trwało dwa dni i było podzielone na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Zajęcia prowadzili piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego: kmdr por. pil. Waldemar Orliński oraz st. chor. sztab. pil. Waldemar Domański.


Film: 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego

– Mimo że na kurs trafili do nas świetnie wyszkoleni piloci, którzy lądowali już w różnych trudnych miejscach, np. na dachach budynków, to musieliśmy trochę czasu poświęcić na przygotowanie teoretyczne. Pokazywaliśmy im zdjęcia platformy, omawialiśmy szczegóły lotu i warunki bezpieczeństwa, tak by nic nie było dla nich zaskoczeniem – relacjonuje dowódca eskadry z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Oficer jest także pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda.

Jak wyglądał trening w powietrzu? Piloci Mi-17 musieli dolecieć do oddalonej od lotniska w Babich Dołach o ponad 100 km platformy wiertniczej, a później bezpiecznie na niej wylądować. Nie było to jednak proste. Lądowisko ma wymiary 25m na 25m i jest zbudowane 32 metry nad poziomem morza. – Wirnik nośny Mi-17 ma ponad 21 metrów, co daje zaledwie 3 metry zapasu. Trzeba mistrzowskiej precyzji, jak u pilotów SH-2G lądujących na fregatach – dodaje kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

– Lot na platformę trwał około 35 minut. Dolatując do niej, piloci muszą jeszcze wykonać specjalny manewr w powietrzu – opowiada kmdr Orliński. – Polega to na tym, że trzeba najpierw sprawdzić warunki bezpieczeństwa i ocenić, czy nie ma żadnych przeszkód uniemożliwiających lądowanie. Później piloci odlatują od platformy na 3 lub 4 kilometry, wracają i lądują pod wiatr.



Podczas tego manewru pilotowi pomagają także strzelcy pokładowi, którzy wychylając się przez boczne drzwi, precyzyjnie naprowadzają go na lądowisko. – Nie można pozwolić sobie na żadne błędy – dodaje dowódca eskadry – Przy takich manewrach poziom ryzyka jest duży. Będąc na otwartym morzu, piloci są zdani wyłącznie na siebie.

– Tuż przed startem sprawdzamy jeszcze warunki pogodowe. Cały czas mamy też kontakt radiowy z pracownikami platformy. Oni podają nam prędkość i kierunek wiatru – dodaje jeden z pilotów. – Przed samym lądowaniem na platformie czeka także straż pożarna, a obok konstrukcji jest okręt dozorujący.

Podobne szkolenie w 2011 roku przeszli także piloci 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Załogi śmigłowców przygotowywały się w ten sposób do działania w sytuacjach kryzysowych. Pilotów z Nowego Glinika szkolili także piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.

7 Eskadra Działań Specjalnych powstała w 2010 roku w Powidzu. Jej głównym zadaniem jest transport lotniczy i wsparcie wojsk specjalnych. Za szkolenie i utrzymanie w gotowości jednostki odpowiadają siły powietrzne. Podczas operacji bojowych jednostka będzie podporządkowana wojskom specjalnym. W ubiegłym roku 7 eds przeszła certyfikację, która potwierdziła jej zdolność do współdziałania ze specjalsami. Piloci eskadry zdobywali doświadczenie na misjach w Iraku i Afganistanie.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Od maja znów można trenować z wojskiem!
 
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Zmiany w dodatkach stażowych
Na straży wschodniej flanki NATO
Ramię w ramię z aliantami
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna na detale
W Italii, za wolność waszą i naszą
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Metoda małych kroków
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, epilog
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część druga
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
SOR w Legionowie
Gunner, nie runner
NATO na północnym szlaku
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
Front przy biurku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zachować właściwą kolejność działań
Kolejne FlyEye dla wojska
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Szybki marsz, trudny odwrót
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Tragiczne zdarzenie na służbie
Święto stołecznego garnizonu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Szpej na miarę potrzeb
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
25 lat w NATO – serwis specjalny
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Pod skrzydłami Kormoranów
Ameryka daje wsparcie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO