moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Iskry” trafią do szkół

Samoloty, na których przez pół wieku szkolili się polscy piloci nie pójdą na złom. Po rozstrzygnięciu przetargu na nowe samoloty szkoleniowe, „Iskry” systematycznie przekazywane są szkołom i muzeom. Kilka dni temu jedną z maszyn dostała szkoła w Radomiu, w której uczą się przyszli mechanicy lotniczy.


Iskra TS-11, częściowo rozłożona na czas transportu, przyjechała do Radomia ciężarówką. Po zmontowaniu będzie służyła jako pomoc naukowa. – Uczniowie poznają dzięki niej budowę i zasadę działania urządzeń samolotowych – mówi Mirosław Talar, pełniący obowiązki dyrektora Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu. Podkreśla, że szkoła dostała samolot za zgodą Ministerstwa Obrony Narodowej. Na „Iskrach” już uczą się studenci pilotażu i inżynierii lotnictwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie.

Kilka miesięcy temu „Iskrę” otrzymała też Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Świdwinie. Maszyna do 2011 roku służyła w tamtejszej 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Teraz zdobi szkolny dziedziniec. Pomnikami „Iskry” stały się też w Białej Podlaskiej, Zamościu czy Oleśnicy.

Samoloty szkoleniowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku ponad 50 lat. Do dziś zostały tylko 32 latające „Iskry”. Wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

– Najmłodszym z nich resurs czyli okres, w którym są dopuszczone do latania, kończy się w 2020-2022 roku – mówi kpt. Grzegorz Grabarczyk, oficer prasowy skrzydła. Dodaje, że co roku kilka maszyn jest wycofywanych.

– Wzbogacają one także kolekcje wojskowych muzeów – mówi gen. bryg. rez. pil. Ryszard Hać, dyrektor Muzeum Sił Powietrznych, które ma w zbiorach kilka „Iskier”. Samoloty te można zobaczyć też w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, warszawskim Muzeum Wojska Polskiego czy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

TS-11 Iskra to dwumiejscowy odrzutowy samolot szkolno-treningowy. „Iskra” została zaprojektowana w 1958 roku przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu gotowy był w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz, nazwany TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy „Iskier” do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny. Były one budowane w kilku wersjach m.in. rozpoznawczej dostosowanej dla potrzeb lotnictwa morskiego, szturmowo-rozpoznawczej wyposażonej w aparat fotograficzny czy szkolno-bojowej z możliwością podwieszania uzbrojenia.

W 1976 roku Indie kupiły 50 „Iskier”. Indyjskie Siły Powietrzne używały ich do 2004 roku.

Polskie wojsko chce w najbliższych latach zastąpić „Iskry” włoskimi samolotami szkoleniowymi M-346 Master. Resort obrony wybrał je w ramach przetargu na dostawę  samolotów szkolenia zaawansowanego dla pilotów MiG-29 i F-16. Polska armia kupiła osiem włoskich maszyn z opcją zakupu czterech kolejnych. Będą one elementem zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT). Pierwsze M-346 Master mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą na nich latać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

AD

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392750240
Piotr Stelcer - Nie wszystkim to przeszkadzało. A wiesz możne jaki to był samolot ?
39-FF-C3-6D

Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mundurowi z benefitami
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Horyzont” przeciw dywersji
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dywersja na kolei. Są dowody
Plan na WAM
Wojskowy bus do szczęścia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Gdy ucichnie artyleria
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Militarne Schengen
Kapral Bartnik mistrzem świata
Is It Already War?
Torpeda w celu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dzień wart stu lat
Studenci ewakuowali szpital
Kosmiczna wystawa
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Standardy NATO w Siedlcach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Im ciemniej, tym lepiej
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dostawa Homarów-K
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Road Runner” w Libanie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Merops wdrażany natychmiast
Awanse w dniu narodowego święta
Dodatkowe zapory
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
My, jedna armia
Ułani szturmowali okopy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO