moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Iskry” trafią do szkół

Samoloty, na których przez pół wieku szkolili się polscy piloci nie pójdą na złom. Po rozstrzygnięciu przetargu na nowe samoloty szkoleniowe, „Iskry” systematycznie przekazywane są szkołom i muzeom. Kilka dni temu jedną z maszyn dostała szkoła w Radomiu, w której uczą się przyszli mechanicy lotniczy.


Iskra TS-11, częściowo rozłożona na czas transportu, przyjechała do Radomia ciężarówką. Po zmontowaniu będzie służyła jako pomoc naukowa. – Uczniowie poznają dzięki niej budowę i zasadę działania urządzeń samolotowych – mówi Mirosław Talar, pełniący obowiązki dyrektora Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu. Podkreśla, że szkoła dostała samolot za zgodą Ministerstwa Obrony Narodowej. Na „Iskrach” już uczą się studenci pilotażu i inżynierii lotnictwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie.

Kilka miesięcy temu „Iskrę” otrzymała też Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Świdwinie. Maszyna do 2011 roku służyła w tamtejszej 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Teraz zdobi szkolny dziedziniec. Pomnikami „Iskry” stały się też w Białej Podlaskiej, Zamościu czy Oleśnicy.

Samoloty szkoleniowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku ponad 50 lat. Do dziś zostały tylko 32 latające „Iskry”. Wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

– Najmłodszym z nich resurs czyli okres, w którym są dopuszczone do latania, kończy się w 2020-2022 roku – mówi kpt. Grzegorz Grabarczyk, oficer prasowy skrzydła. Dodaje, że co roku kilka maszyn jest wycofywanych.

– Wzbogacają one także kolekcje wojskowych muzeów – mówi gen. bryg. rez. pil. Ryszard Hać, dyrektor Muzeum Sił Powietrznych, które ma w zbiorach kilka „Iskier”. Samoloty te można zobaczyć też w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, warszawskim Muzeum Wojska Polskiego czy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

TS-11 Iskra to dwumiejscowy odrzutowy samolot szkolno-treningowy. „Iskra” została zaprojektowana w 1958 roku przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu gotowy był w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz, nazwany TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy „Iskier” do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny. Były one budowane w kilku wersjach m.in. rozpoznawczej dostosowanej dla potrzeb lotnictwa morskiego, szturmowo-rozpoznawczej wyposażonej w aparat fotograficzny czy szkolno-bojowej z możliwością podwieszania uzbrojenia.

W 1976 roku Indie kupiły 50 „Iskier”. Indyjskie Siły Powietrzne używały ich do 2004 roku.

Polskie wojsko chce w najbliższych latach zastąpić „Iskry” włoskimi samolotami szkoleniowymi M-346 Master. Resort obrony wybrał je w ramach przetargu na dostawę  samolotów szkolenia zaawansowanego dla pilotów MiG-29 i F-16. Polska armia kupiła osiem włoskich maszyn z opcją zakupu czterech kolejnych. Będą one elementem zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT). Pierwsze M-346 Master mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą na nich latać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

AD

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392750240
Piotr Stelcer - Nie wszystkim to przeszkadzało. A wiesz możne jaki to był samolot ?
39-FF-C3-6D

Abolicja dla ochotników
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nie daj się zhakować
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Nowe zasady dla kobiet w armii
Arteterapia dla weteranów
Zasiać strach w szeregach wroga
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Odznaczenia za wzorową służbę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze mają nowe motorówki
Kaman – domknięcie historii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
„Road Runner” w Libanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Starcie pancerniaków
Sportowcy na poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kolejny kontrakt Dezametu
Rusza program „wGotowości”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pomnik nieznanych bohaterów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Niespokojny poranek pilotów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Koniec dzieciństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szansa na nowe życie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
Standardy NATO w Siedlcach
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO