moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
 
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Artyleryjska interoperacyjność
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Trudna droga
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Sojusznicy przy wigilijnym stole
Amunicja i miny dla armii
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Unwanted Treaty
Razem się szkolą, razem walczą
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Minister Błaszczak u polskich żołnierzy w Libanie
Przyznano nagrody im. Rejewskiego
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Nowe laboratorium WAT
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Gotowi na misję
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Szwedzki baypass przed „Orką”
Klasy wojskowe po nowemu
Wybory do gremiów przedstawicielskich
AMW poleca się na święta
Wojsko na święta
Gorące obrady NATO w Londynie
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
„Paszporty Ładosia” ratowały życie
The Army Enters the Frame
Z archiwum „Szarego”
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Leopardy na Podkarpaciu
Terytorialsi za oceanem
Pierwszy poległy pilot Września ’39
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Los Polski naszym losem
Ostre strzelanie artylerzystów
Kto zostawia ślady w sieci
Jak Polacy wyzwalali Bredę
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Defense Without Politics
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Błyskawiczna reakcja
Klucz do dobrych relacji
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Paczki dla kresowiaków
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Polska pod kontrolą armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO