moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowa łączność w Kosmosie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zmierzyli się z własnymi słabościami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kalorie to nie wszystko
Święto sportowców w mundurach
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pancerniacy jadą na misję
Najdłuższa noc
Nowe Warmate dla wojska
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Militarne Schengen
Wojsko ma swojego satelitę!
Czas na polskie Borsuki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Obywatele chcą być wGotowości
Kontrakt na ratowanie życia
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Artylerzyści mają moc!
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
W ochronie granicy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Satelita MikroSAR nadaje
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Wszystkie Kormorany na wodzie
Gdy ucichnie artyleria
Smak służby
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Niemieckie wsparcie z powietrza
Holenderska misja na polskim niebie
Orka na kursie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szwedzi w pętli
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Mundurowi z benefitami
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Zawiszacy przywitali Borsuki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Combat 56 u terytorialsów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Plan na WAM
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO