moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

REKLAMA

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
 
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Galicyjskie przesilenie
Polskie porty bardziej otwarte
Więcej celowników z PCO dla wojska
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Na misjach święta inne niż zwykle
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Kurs dla saperskich ekspertów
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
F-16 kończą misję w Estonii
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Polsko-amerykańska współpraca
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Program kosmiczny dla wojska
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Kierunek: misja
Skok na głęboką wodę
Hekatomba na Woli
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Not Contaminated With Routine
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Ukraiński kurs na Zachód
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Pirotechnik nie może być ryzykantem
Online z mistrzami sportu
Cud Piłsudskiego
Chwała powstańcom
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Łączność: fundament operacji specjalnej
Wojsko przeciw wirusowi
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Lato z czerwonym terrorem
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Wymiana podwodnych doświadczeń
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Wojskowy Hot450Challenge
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
PGZ będzie obecna na MSPO
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
Laserowa artyleria US Army
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Druga kadencja prezydenta Dudy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Amerykanie odmładzają F-16
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Boje Pułku Morskiego na linii Bugu i Narwi
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Strzelnice dla terytorialsów
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO