moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Combat 56 u terytorialsów
Kolejne AW149 nadlatują
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Noc na „pasku”
Snowboardzistka i pływacy na medal
Polski Rosomak dalej w produkcji
Odpalili K9 Thunder
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najdłuższa noc
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Niebo pod osłoną
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Przełomowy czas dla WZL-2
Plan na WAM
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
The Taste of Military Service
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko z nowym programem rozwoju
Astronauta w Szkole Orląt
Piątka z czwartego wozu
Panczeniści na podium w Hamar
Paczka dla bohatera już w drodze!
Przygotowani na każdy scenariusz
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Historyczna „Wisła”
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wojsko ma swojego satelitę!
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Sojusznicza obrona
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
W hołdzie poległym
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Wisła dopłynęła
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Kto zostanie Asem Sportu?
Pancerniacy jadą na misję
Gala Boksu na Bemowie
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Mundurowi z benefitami
„Burza” nabiera kształtów
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Koniec bezkarności floty cieni?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO