moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Brytyjczycy na wschodniej straży
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Abolicja dla ochotników
Niezłomni w obronie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szli po odznakę norweskiej armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Koniec dzieciństwa
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MID w nowej odsłonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Bóbr na drodze Hannibala
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wyrównać szanse
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Sztuka i służba w jednym kadrze
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
DragonFly czeka na wojsko
Medale dla sojuszników z Niderlandów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W wojsku orientują się najlepiej
Wellington „Zosia” znad Bremy
„JUR” dla terytorialsów
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Priorytetowe zaangażowanie
Mity i manipulacje
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO