moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Brytyjczycy żegnają Malbork
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Orlik na Alfę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z najlepszymi na planszy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Hekatomba na Woli
Pożegnanie z Columbią
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Defendery skompletowane
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Krok ku niezależności
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Zwycięska batalia o stolicę
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Road Runner” w Libanie
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cios w plecy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Debiut polskich Patriotów
Black Hawki nad Warszawą
Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Husarz z polskim instruktorem
Czołgiści w ogniu
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
17 września 1939. Nigdy więcej
NATO – jesteśmy z Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Kurs dla najlepszych w SERE
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekompensaty na nowych zasadach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Święto Wojsk Lądowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO