moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Huta zbuduje kołowego Kraba

Nowa, polska 155-milimetrowa armatohaubica na podwoziu kołowym powstanie dzięki współpracy z Izraelczykami – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Zawarta kilka tygodni temu umowa pomiędzy Hutą Stalowa Wola a firmą Elbit przewiduje, że polska strona dostanie od zagranicznego partnera całą technologię niezbędną do produkcji działa.

155-mm armatohaubica Kryl na podwoziu kołowym będzie odmianą Kraba.

Nad Krylem, czyli kołową wersją 155-milimetrowej armatohaubicy Krab, Huta Stalowa Wola pracuje od kilku lat. Jednak, podobnie jak w przypadku Kraba, HSW nie ma własnej technologii potrzebnej do produkcji części działa. Dlatego od kilkunastu miesięcy trwały rozmowy z ewentualnymi kontrahentami. – Na świecie są dwie firmy, które produkują haubice na podwoziach kołowych. Jedna to francuski Nexter, a druga to izraelski Elbit. Z obydwoma prowadziliśmy rozmowy, obie złożyły nam ofertę mówi Krzysztof Trofiniak, prezes Huty Stalowa Wola, dodając, że ostatecznie za najkorzystniejszą uznano propozycję firmy z Izraela.

Jak podkreśla Trofiniak, wybór nie był łatwy, tym bardziej że przez długi czas Huta rozmawiała o współpracy wyłącznie z Nexterem. – Zbudowaliśmy specjalny arkusz oceny z podziałem na trzy kategorie. Pierwsza to parametry techniczne. Druga – możliwości współpracy, czyli m.in. prawo do wprowadzania modyfikacji do haubicy. Trzecia grupa to cena zarówno za prace badawczo- rozwojowe, jak i późniejsze koszty związane z uruchomieniem u nasprodukcji – komentuje prezes HSW.

Co zdecydowało o wyborze Atmosa, bo tak nazywa się haubica oferowana przez Elbit? Prezes Trofiniak wyjaśnia, że przesądziła zgoda izraelskiej firmy na produkcję dział w Polsce. Tylko prototyp, partia próbna oraz pierwsza partia seryjna mają powstać na bazie eksportowanych komponentów. Później wszystkie części do Kryla (oraz ich montaż) mają powstawać w Polsce.

W ubiegłym roku HSW podpisała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę, na mocy której zobowiązała się do zbudowania do 2015 roku prototypu Kryla. Przez najbliższe dwa lata CBN ma także przygotować dokumentację oraz linię technologiczną do produkcji seryjnej.

Pracę rozpoczęli już specjaliści ze spółki Jelcz-Komponenty, należącej do HSW. Na podstawie uzyskanej z Elbitu dokumentacji technologicznej opracowują podwozie do Kryla. Jak dowiedział się portal polska-zbrojna.pl, najprawdopodobniej będzie to konstrukcja czteroosiowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Huta Stalowa Wola

dodaj komentarz

komentarze

~kliks
1384345440
Także w Serbii skonstruowano podobne działo na podwoziu samochodowym.
10-50-E2-50
~scoobydoopoznan
1365964080
155 mm SpGH ZUZANA 2 vel Konstrukta w Polsce naddaje się tak jak polskie mięso w Czechach. Jedynie co ma sens to dać im przerobić stare Dany. Konstrukta - nie jest na podwoziu "cywilnym". Problem czy wstawią do Kryla porządny silni by jechało to przyzwoicie. Artyleria tego typu sprawdza się jak pracuje przy froncie ewentualnie do wsparcia już walczących Karbów tz . zabezpiecza odwrót lub ostrzeliwuje wyizolowane grupy pozbawione ognia kontr-bateryjnego. Przy dużej prędkości do 140 km na drodze można zabezpieczać spory obszar. 2. Warto zadać pytanie czy nie należałoby zakupić 36 szt M777 , którą to można przerzucać śmigłowcem ( np. S70i) , C-130 .Było by to pełne zamknięcie 155 mm 3. Czas zakupić licencje na nowoczesne pociski 155 mm. (możne Żydzi , Szwedzi, Japonia, Korea)... 4. Opracować nową koncepcję użycia ( a może modernizacje) 2s1 .. jest co robić ... p.s. Czy dobrze rozumiem 2 haubice i dwie różne lufy ?
5C-16-3D-92

F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec dzieciństwa
Inwestycja w bezpieczeństwo
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Marynarze podjęli wyzwanie
Pomnik nieznanych bohaterów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nie daj się zhakować
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
„Road Runner” w Libanie
Mity i manipulacje
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kaman – domknięcie historii
Zasiać strach w szeregach wroga
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
OPW budują świadomość obronną
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Standardy NATO w Siedlcach
Sportowcy na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Starcie pancerniaków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rusza program „wGotowości”
Abolicja dla ochotników
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Arteterapia dla weteranów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Marynarze mają nowe motorówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niespokojny poranek pilotów
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Sukces Polaka w biegu z marines
Męska sprawa: profilaktyka
Kircholm 1605
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szansa na nowe życie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO