moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwszy F-16 w Dęblinie

Służył w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Teraz trafił do Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego. Wielozadaniowy myśliwiec F-16 będzie wykorzystywany w szkoleniu m.in. techników, mechaników i innych specjalistów obsługi naziemnej. To pierwszy Jastrząb stacjonujący w Dęblinie.


Myśliwiec F-16A Block 15 o numerze bocznym 561 to jeden z dwóch samolotów przekazanych polskiej armii przez Amerykanów jako pomoc szkoleniowa. – Najpierw trafił do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. Tu pracownicy uczyli się jego obsługi i dokonywania napraw, między innymi powłok lakierniczych. Dzięki temu mogli uzyskać odpowiednie certyfikaty uprawniające do wykonywania tego typu remontów – opowiada płk Zbigniew Ciołek, komendant dęblińskiego Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego.

Odrzutowiec jest już w Dęblinie. – Dostaliśmy go w komplecie między innymi z zabudowanym silnikiem F100-PW-200 i wyposażeniem hangarowo-lotniskowym – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Samolot nie jest ujęty w rejestrze wojskowych statków powietrznych. Oznacza to, że choć jest sprawny, nie może wzbić się w powietrze. W dęblińskim Centrum będzie służyć jako pomoc w szkoleniu żołnierzy. – Podchorążowie z dęblińskiej uczelni będą mogli poznać konstrukcję maszyny oraz rozwiązania techniczne zastosowane podczas jej budowy. Samolot będzie jednak służył przede wszystkim żołnierzom służby inżynieryjno-lotniczej – podkreśla płk Zbigniew Ciołek.

Komendant Centrum wyjaśnia, że Jastrząb będzie służyć przede wszystkim do szkolenia żołnierzy, np. z obsługi awaryjnej i ratownictwa statków powietrznych oraz do nauki holowania. – Być może uda nam się w przyszłości rozpocząć także kursy uzbrajania samolotu w bombę treningową BDU-33D/B – zapowiada płk Ciołek.

Wzbogacenie bazy dęblińskiego Centrum w Jastrzębia pozwoli odciążyć z zadań szkoleniowych 31 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Teraz szkolenie praktyczne personelu naziemnego odbywa się głównie w podpoznańskiej jednostce oraz częściowo w 32 Bazie w Łasku. – Nadal będzie prowadzone w obu tych jednostkach, ale nowoczesne zasady obsługi efów żołnierze poznają już w Dęblinie – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Dostarczona do Centrum wersja F-16 jest starsza od tej, na której latają polscy piloci, ale zasady obsługi i działania maszyny są identyczne.

Najpierw jednak myśliwiec musi zostać złożony. 14 października do Dęblina przyjadą specjaliści z Krzesin, którzy zajmą się między innymi usprawnieniem systemów i podzespołów F-16. – Samolot przez ostatnie lata nie był eksploatowany w powietrzu, dlatego musimy przeprowadzić ocenę jego stanu technicznego. Kontroli zostaną poddane m.in. systemy osprzętu, łączności, nawigacji, podwozia, sterowania klapami, układy hydrauliczne – wyjaśnia płk Ciołek.

Ile potrwa przegląd? Komendant przyznaje, że wiele zależy od wsparcia technicznego służby inżynieryjnej 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Mamy swoich specjalistów przeszkolonych w USA, ale by przegląd był rzetelny i dokładny, potrzebny jest większy zespół. Liczę, że kursy doskonalące z wykorzystaniem Jastrzębia rozpoczną się w przyszłym roku.

* * * * *

Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie działa od 1 stycznia 2009 roku. Przeznaczone jest do szkolenia żołnierzy podnoszących swoje kwalifikacje. Szkolą się w nim także słuchacze (podchorążowie) wyższych uczelni wojskowych oraz studium oficerskiego, kadeci szkół podoficerskich, kandydaci na żołnierzy zawodowych (elewi) z korpusu szeregowych oraz ochotnicy w ramach służby przygotowawczej na potrzeby uzupełnienia stanowisk w Narodowych Siłach Rezerwowych.

F-16A Block 15 o numerze bocznym 561 został wyprodukowany w grudniu 1981 roku. Do Europy trafił dwa lata później, gdzie służył między innymi w jednostkach lotniczych (313 Tactical Fighter Squadron i 496 TFS – 50TFW USAF, stacjonującym w niemieckim Hahn). W maju 1986 roku maszyna została przekazana do San Antonio w Texasie (182 TSF USAF), a w lutym 1992 roku do Illinois (119 FIS, 171 FS, 169 FS ).

W listopadzie 1994 roku F-16 trafił do jednostki zajmującej się składowaniem sprzętu lotniczego w Illinois. Do Polski Amerykanie przekazali samolot w grudniu 2012 roku wraz z drugim Jastrzębiem o numerze fabrycznym 80-549 Block 15 ADF, który stacjonuje w Krzesinach.

REKLAMA

PG

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1381479540
Mylacy tytul artykulu.Pierwszy F-16 w Deblinie pojawil sie w latach 90-tych razem z Mirage III mialy sluzyc jako exponaty do nauki,nie byly zdolne do lotu.Co sie stalo z tamtym "efem" skoro ten uznaje sie za "pierwszy"?Czyzby autor artykulu byl tak mlody ze nie pamieta?
FA-3B-9A-B7
~falck
1381346520
przecież ma służyć do celów szkoleniowych (podchorążowie mają demontować i składać jego podzespoły w celach treningowych), nowego mieli podstawić? myśl troszkę...
8D-5A-EE-0A

Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
 
Amerykanie odmładzają F-16
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Więcej celowników z PCO dla wojska
Wojsko przeciw wirusowi
Ukraiński kurs na Zachód
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
Cud Piłsudskiego
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Pirotechnik nie może być ryzykantem
Polsko-amerykańska współpraca
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Boje Pułku Morskiego na linii Bugu i Narwi
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Druga kadencja prezydenta Dudy
F-16 kończą misję w Estonii
PGZ będzie obecna na MSPO
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Program kosmiczny dla wojska
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Not Contaminated With Routine
Kierunek: misja
Wymiana podwodnych doświadczeń
Łączność: fundament operacji specjalnej
Polskie porty bardziej otwarte
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Laserowa artyleria US Army
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Strzelnice dla terytorialsów
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Online z mistrzami sportu
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Na misjach święta inne niż zwykle
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Kurs dla saperskich ekspertów
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Hekatomba na Woli
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Skok na głęboką wodę
Lato z czerwonym terrorem
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Galicyjskie przesilenie
Chwała powstańcom
Wojskowy Hot450Challenge
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO