moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwszy F-16 w Dęblinie

Służył w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Teraz trafił do Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego. Wielozadaniowy myśliwiec F-16 będzie wykorzystywany w szkoleniu m.in. techników, mechaników i innych specjalistów obsługi naziemnej. To pierwszy Jastrząb stacjonujący w Dęblinie.


Myśliwiec F-16A Block 15 o numerze bocznym 561 to jeden z dwóch samolotów przekazanych polskiej armii przez Amerykanów jako pomoc szkoleniowa. – Najpierw trafił do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. Tu pracownicy uczyli się jego obsługi i dokonywania napraw, między innymi powłok lakierniczych. Dzięki temu mogli uzyskać odpowiednie certyfikaty uprawniające do wykonywania tego typu remontów – opowiada płk Zbigniew Ciołek, komendant dęblińskiego Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego.

Odrzutowiec jest już w Dęblinie. – Dostaliśmy go w komplecie między innymi z zabudowanym silnikiem F100-PW-200 i wyposażeniem hangarowo-lotniskowym – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Samolot nie jest ujęty w rejestrze wojskowych statków powietrznych. Oznacza to, że choć jest sprawny, nie może wzbić się w powietrze. W dęblińskim Centrum będzie służyć jako pomoc w szkoleniu żołnierzy. – Podchorążowie z dęblińskiej uczelni będą mogli poznać konstrukcję maszyny oraz rozwiązania techniczne zastosowane podczas jej budowy. Samolot będzie jednak służył przede wszystkim żołnierzom służby inżynieryjno-lotniczej – podkreśla płk Zbigniew Ciołek.

Komendant Centrum wyjaśnia, że Jastrząb będzie służyć przede wszystkim do szkolenia żołnierzy, np. z obsługi awaryjnej i ratownictwa statków powietrznych oraz do nauki holowania. – Być może uda nam się w przyszłości rozpocząć także kursy uzbrajania samolotu w bombę treningową BDU-33D/B – zapowiada płk Ciołek.

Wzbogacenie bazy dęblińskiego Centrum w Jastrzębia pozwoli odciążyć z zadań szkoleniowych 31 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Teraz szkolenie praktyczne personelu naziemnego odbywa się głównie w podpoznańskiej jednostce oraz częściowo w 32 Bazie w Łasku. – Nadal będzie prowadzone w obu tych jednostkach, ale nowoczesne zasady obsługi efów żołnierze poznają już w Dęblinie – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Dostarczona do Centrum wersja F-16 jest starsza od tej, na której latają polscy piloci, ale zasady obsługi i działania maszyny są identyczne.

Najpierw jednak myśliwiec musi zostać złożony. 14 października do Dęblina przyjadą specjaliści z Krzesin, którzy zajmą się między innymi usprawnieniem systemów i podzespołów F-16. – Samolot przez ostatnie lata nie był eksploatowany w powietrzu, dlatego musimy przeprowadzić ocenę jego stanu technicznego. Kontroli zostaną poddane m.in. systemy osprzętu, łączności, nawigacji, podwozia, sterowania klapami, układy hydrauliczne – wyjaśnia płk Ciołek.

Ile potrwa przegląd? Komendant przyznaje, że wiele zależy od wsparcia technicznego służby inżynieryjnej 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Mamy swoich specjalistów przeszkolonych w USA, ale by przegląd był rzetelny i dokładny, potrzebny jest większy zespół. Liczę, że kursy doskonalące z wykorzystaniem Jastrzębia rozpoczną się w przyszłym roku.

* * * * *

Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie działa od 1 stycznia 2009 roku. Przeznaczone jest do szkolenia żołnierzy podnoszących swoje kwalifikacje. Szkolą się w nim także słuchacze (podchorążowie) wyższych uczelni wojskowych oraz studium oficerskiego, kadeci szkół podoficerskich, kandydaci na żołnierzy zawodowych (elewi) z korpusu szeregowych oraz ochotnicy w ramach służby przygotowawczej na potrzeby uzupełnienia stanowisk w Narodowych Siłach Rezerwowych.

F-16A Block 15 o numerze bocznym 561 został wyprodukowany w grudniu 1981 roku. Do Europy trafił dwa lata później, gdzie służył między innymi w jednostkach lotniczych (313 Tactical Fighter Squadron i 496 TFS – 50TFW USAF, stacjonującym w niemieckim Hahn). W maju 1986 roku maszyna została przekazana do San Antonio w Texasie (182 TSF USAF), a w lutym 1992 roku do Illinois (119 FIS, 171 FS, 169 FS ).

W listopadzie 1994 roku F-16 trafił do jednostki zajmującej się składowaniem sprzętu lotniczego w Illinois. Do Polski Amerykanie przekazali samolot w grudniu 2012 roku wraz z drugim Jastrzębiem o numerze fabrycznym 80-549 Block 15 ADF, który stacjonuje w Krzesinach.

PG

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1381479540
Mylacy tytul artykulu.Pierwszy F-16 w Deblinie pojawil sie w latach 90-tych razem z Mirage III mialy sluzyc jako exponaty do nauki,nie byly zdolne do lotu.Co sie stalo z tamtym "efem" skoro ten uznaje sie za "pierwszy"?Czyzby autor artykulu byl tak mlody ze nie pamieta?
FA-3B-9A-B7
~falck
1381346520
przecież ma służyć do celów szkoleniowych (podchorążowie mają demontować i składać jego podzespoły w celach treningowych), nowego mieli podstawić? myśl troszkę...
8D-5A-EE-0A

Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
 
Minister Błaszczak u polskich żołnierzy w Libanie
Klucz do dobrych relacji
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Razem się szkolą, razem walczą
Artyleryjska interoperacyjność
Klasy wojskowe po nowemu
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Przyznano nagrody im. Rejewskiego
Amunicja i miny dla armii
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Los Polski naszym losem
Ostre strzelanie artylerzystów
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Defense Without Politics
„Paszporty Ładosia” ratowały życie
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Szwedzki baypass przed „Orką”
Jak gra dowódca, grają wszyscy
AMW poleca się na święta
Polska pod kontrolą armii
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Błyskawiczna reakcja
Pierwszy poległy pilot Września ’39
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Nowe laboratorium WAT
Sojusznicy przy wigilijnym stole
Z archiwum „Szarego”
Unwanted Treaty
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Wybory do gremiów przedstawicielskich
Terytorialsi za oceanem
Kto zostawia ślady w sieci
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Gotowi na misję
Głosuj na wojskowego sportowca roku
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Trudna droga
The Army Enters the Frame
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Leopardy na Podkarpaciu
Paczki dla kresowiaków
Wojsko na święta
Gorące obrady NATO w Londynie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO