moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rządowy Jak-40 sprzedany

Agencja Mienia Wojskowego sprzedała jeden z dwóch samolotów Jak-40. Negocjacje trwały kilka dni. Umowa została podpisana dzisiaj. Nie podano jednak kwoty transakcji i danych nabywcy luksusowego samolotu. – Te informacje są objęte tajemnicą handlową – mówi rzeczniczka Agencji.


Sprzedaż samolotu odbyła się w trybie poprzetargowym. Zainteresowani mogli negocjować zaproponowaną przez Agencję Mienia Wojskowego cenę 700 tysięcy zł za jeden samolot. – Nie mogła być ona jednak niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego z AMW.

Ile pieniędzy zapłacił nowy właściciel za Jaka-40, nie wiadomo. – Nabywca skorzystał z przysługującego mu prawa do tajemnicy handlowej. Dlatego nie ujawniamy ani jego danych, ani ceny, jaką zapłacił za jeden z samolotów – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Wiadomo jedynie, że rządową maszynę kupił zagraniczny inwestor. Planuje on, po przeprowadzeniu niezbędnych remontów, eksploatować samolot w powietrzu. – Do ustalenia pozostały jeszcze kwestie związane z wykonaniem ewentualnego przelotu technicznego i uzyskaniem odpowiednich certyfikatów oraz ubezpieczeń – dodaje Małgorzata Golińska.

Gdy transakcja zostanie sfinalizowana, samolot zostanie wyrejestrowany z rejestru statków wojskowych.

Co z drugim Jakiem-40? – Nabywca wyraził wstępne zainteresowanie drugim z samolotów. Złożył w tej sprawie list intencyjny – mówi rzeczniczka AMW. Być może kupi też wart 1,8 mln zł pakiet części do Jaka-40. Czy tak się stanie, zależeć będzie od wyników negocjacji.

* * * * *

Ponad 30-letnie Jaki-40 numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 na Białorusi.

W pierwszym przetargu za jednego Jaka-40 trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln zł. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy zł. Podobnie spadała cena części zamiennych do Jaków i Tu-154M. Najpierw AMW chciała je sprzedać odpowiednio za 8,65 mln zł, i 9,5 mln zł. W drugim postępowaniu ceny były niższe o połowę. Kupiec nie znalazł się także wtedy, gdy AMW obniżyła cenę do 2 mln 175 tys. zł (części do Jaka) i 2 mln 375 tys. zł (części do Tu-154M).

W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy zorganizowała sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z Jaków-40 zainteresowała się polska firma, do transakcji nie doszło. Dlatego Agencja Mienia Wojskowego po raz drugi ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym.

PG

autor zdjęć: Jakub Czermiński

dodaj komentarz

komentarze

~Mirando
1381166760
Czy ktoś zna losy samolotu Jak-40 o nr 040?
D4-95-A5-97

Żołnierze pomagają w akcji na torach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dostawa Homarów-K
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Razem na ratunek
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Warto być wGotowości
„Road Runner” w Libanie
Wojsko na Horyzoncie
Pilica w linii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Drony w szkołach
Studenci ewakuowali szpital
„Zamek” pozostał bezpieczny
Ogień z Leopardów na Łotwie
Niebo pod osłoną
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nieoceniona siła edukacji
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
My, jedna armia
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Is It Already War?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Gdy ucichnie artyleria
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dywersja na kolei. Są dowody
Marynarze podjęli wyzwanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dzień wart stu lat
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Mundurowi z benefitami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Dodatkowe zapory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Merops wdrażany natychmiast
Wojskowy bus do szczęścia
Elementy Wisły testowane w USA
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
„Horyzont” przeciw dywersji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO