moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W czyje ręce trafią rządowe Jaki?

Dziś o północy mija termin składania ofert na zakup dwóch rządowych Jaków-40. Do tej pory zgłosiły się dwie firmy. Agencja Mienia Wojskowego chce 700 tysięcy za każdą z maszyn. – Podczas negocjacji oferenci mogą jednak zaproponować własną cenę – mówi Małgorzata Golińska z AMW.


Do tej pory odbyły się trzy przetargi na kupno samolotów, które należały do nieistniejącego już 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy zorganizowała ich sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z samolotów Jak-40 zainteresowana była polska firma, do transakcji nie doszło.

Dlatego Agencja Mienia Wojskowego po raz drugi ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie po przetargowym. Dziś upływa termin składania ofert. Został on wyznaczony po to, by „zdyscyplinować” potencjalnych nabywców. – Nie możemy czekać w nieskończoność, interesują nas konkretne oferty – tłumaczy rzeczniczka AMW.

Wiadomo, że dwa podmioty są zainteresowane ofertą Agencji. Dziś okaże się, czy będzie ich więcej. – W trybie poprzetargowym sprzedaż odbywa się na drodze negocjacji cenowych – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego z AMW.

Za jeden samolot Agencja chce 700 tysięcy złotych, zgodnie z przepisami zainteresowani mogą zaproponować własną cenę. Nie może być ona jednak niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu (wtedy było to 999 tysięcy złotych). W praktyce Jaka-40 można więc kupić już za 499, 5 tysiąca złotych.

Kwota za jaką uda się sprzedać rządowe maszyny zależeć będzie zatem od wyników mających się odbyć negocjacji.

Ponad 30-lenie Jaki-40 numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny obsługiwały loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 roku na Białorusi.

W pierwszym przetargu za jednego Jaka-40 trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln zł. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy złotych. Osobną ofertą stanowią pakiety części zamiennych do dwóch typów statków powietrznych.

Te do Jaka-40 w ilości 341 pozycji asortymentowych kosztują 1 milion 800 tysięcy. O 100 tysięcy więcej kosztuje 300 elementów do Tu-154M.

PG

autor zdjęć: Jakub Czermiński

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medycy na start
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Niezłomni w obronie
Standardy NATO w Siedlcach
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Speczespół wybierze „Orkę”
Maratońskie święto w Warszawie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Wojny na rzut kostką
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Deterrence in Polish
Szli po odznakę norweskiej armii
Priorytetowe zaangażowanie
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Polskie Bayraktary nad Turcją
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kawaleria w szkole
Żołnierze na trzecim stopniu podium
WOT na Szlaku Ratunkowym
Jelcz się wzmacnia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Abolicja dla ochotników
Transbałtycka współpraca
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kosmiczny Perun
Dywersanci atakują
Orientuj się bez GPS-u
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Koniec pewnej epoki
Mity i manipulacje
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Kawaleria pancerna spod znaku 11
DragonFly czeka na wojsko
Kircholm 1605
Zawiszacy na Litwie
Człowiek jest najważniejszy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Medicine for Hard Times
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Droga do GROM-u”
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO