moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W hangarach SIL-u

Wywodzą się z rożnych jednostek wojskowych, ale tu, w Afganistanie, działają jak jeden zgrany zespół. W dzień i w nocy można ich spotkać w hangarach Samodzielnej Grupy Powietrzno-Szturmowej (SGPSz), a także na lądowisku bazy Polskich Sił Zadaniowych w Ghazni. Służba Inżynieryjno-Lotnicza (SIL) to ponad 60-osobowy zespół fachowców, różnych specjalności, którzy utrzymują sprawność śmigłowców Mi-24 i Mi-17.


– W tej sytuacji i w tych warunkach jest to wyjątkowo odpowiedzialna praca. Na barkach moich specjalistów spoczywa bezpieczeństwo całego personelu latającego i pasażerów. Każdy pilot wsiadający do śmigłowca zdaje sobie sprawę, że powierza swoje bezpieczeństwo i życie ludziom przygotowującym sprzęt do latania – mówi szef pionu inżynieryjno-lotniczego (PIL) kpt. Andrzej Michałowski.

Do głównych zadań inżynierów i techników lotniczych należą: utrzymanie śmigłowców w stałej gotowości bojowej, zapewnienie ich wysokiej sprawności oraz szkolenie specjalistyczne personelu latającego i naziemnego. – Przy bojowym zastosowaniu śmigłowców w Afganistanie liczy się nie tylko jakość wykonywanych obsług, ale też terminowość i czas, w jakim odtwarzana jest ich gotowość – dodaje kpt. Michałowski.

Najwięcej pracy przysparzają planowe obsługi techniczne śmigłowców. Każdy ze statków powietrznych musi przejść ustalone czynności techniczne w ściśle określonym terminie. Obsługi wykonywane są co 50, 100, 200 i 300 godzin, wykonuje się także czynności bieżące, czyli obsługi wstępne, przedlotowe oraz obsługi startowe i polotowe.

Dowódca SGPSz ppłk pil. Zbigniew Mitura chwali swoich podwładnych. – Jestem pod ogromnym wrażeniem ich ciężkiej pracy, która nie jest tak spektakularna jak żołnierzy innych pododdziałów. Bardzo często pracują w temperaturach rzędu 50-60 stopni Celsjusza, przygotowując śmigłowiec do kolejnego lotu. Podkreślę, że podczas naszej zmiany jeszcze żaden śmigłowiec nie zawiódł.

Pracy jest bardzo dużo i każdy dzień w Afganistanie przynosi nowe wyzwania, ale specjaliści Służby Inżynieryjno-Lotniczej stają na wysokości zadania, w wyniku czego polscy piloci wykonują zadania na rzecz Polskich Sił Zadaniowych „White Eagle”.

Źródło: mjr Dariusz Osowski/ rzecznik prasowy PKW Afganistan

PZ

autor zdjęć: mjr Dariusz Osowski

dodaj komentarz

komentarze


Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
 
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W obronie wschodniej flanki NATO
NATO on Northern Track
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Gunner, nie runner
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Weterani pod wszechstronną opieką
Zmiany w dodatkach stażowych
Awanse na Trzeciego Maja
Daglezje poszukiwane
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pierwsi na oceanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO na północnym szlaku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Posłowie dyskutowali o WOT
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Dumni z munduru
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ameryka daje wsparcie
Wytropić zagrożenie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Metoda małych kroków
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kadisz za bohaterów
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pod skrzydłami Kormoranów
Pływacy i maratończycy na medal
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pytania o europejską tarczę
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Szybki marsz, trudny odwrót
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Husarz na straży nieba
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pilecki ucieka z Auschwitz
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, epilog
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO