moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niebezpieczne loty? Najpierw na symulatorze

Skonstruowany przez polskich inżynierów „symulator dezorientacji” trafił do dęblińskiej Szkoły Orląt – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Piloci myśliwców i śmigłowców będą mogli na nim ćwiczyć loty w warunkach, które wywołują zaburzenia orientacji przestrzennej. W Polsce istnieje jeszcze tylko jedno podobne urządzenie.


Siedzący w kokpicie samolotu pilot ma wrażenie, że maszyna zaczyna się wznosić. W rzeczywistości jednak, co pokazują przyrządy pokładowe, jest ona w pozycji poziomej. Jednak pilot, tracąc orientację co do faktycznego położenia maszyny, decyduje się skorygować ustawienia. Popycha drążek do przodu i samolot zaczyna opadać ku ziemi.

To tylko jeden z groźnych scenariuszy, na które muszą być przygotowani wszyscy lotnicy, niezależnie od doświadczenia czy wysokości lotu.

– Do dezorientacji w powietrzu dochodzi najczęściej wtedy, gdy piloci nie mają wzrokowych punktów odniesienia lub gdy są one słabo widoczne, jak np. podczas lotu nocą, w chmurach lub przy złej pogodzie. Wówczas, gdy nie widzą np. ziemi czy świateł miast lub obserwują pozorny horyzont, trudno im prawidłowo ocenić pozycję samolotu – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego dęblińskiej uczelni.

Ten nowoczesny symulator ma nauczyć pilotów rozpoznawać objawy dezorientacji i minimalizować ryzyko wypadku. Nad urządzeniem przez blisko trzy lata pracowali inżynierowie z powołanego w tym celu konsorcjum naukowo-przemysłowego. W jego skład weszły: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej i firma Aerospace Industries Sp. z. o. o. Symulator trafił już do dęblińskiej szkoły i właśnie jest tam instalowany.  

Pulpit instuktorski i obsługi platformy.

Składa się z komputerów z oprogramowaniem i kabiny maszyny. Ważące siedem ton urządzenie można dostosować do różnych typów samolotów i śmigłowców. Studenci dęblińskiej uczelni i piloci będą mogli ćwiczyć w wersjach kabiny symulatora przystosowanej do lotów, m.in. na F-16, śmigłowcu W-3 Sokół i samolocie transportowym M-28.

Pierwsze wirtualne loty rozpoczną się w październiku. Do przyrządów i monitorów kabiny, w której zasiądą piloci, podgląd będzie miał instruktor. To on będzie decydował o warunkach lotu. W dowolnym momencie będzie mógł kabinę z siedzącym w niej lotnikiem wprowadzić w ruch obrotowy. – Choć pilot tego ruchu nie odczuje, to w efekcie spowoduje on zaburzenia jego układu przedsionkowego, czyli zmysłu równowagi. Tym samym lotnik będzie się czuł tak, jakby w powietrzu stracił świadomość położenia przestrzennego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia WSOSP.

Instruktor będzie mógł także sprawić, by lotnik miał wrażenie pojawienia się np. „fałszywego horyzontu” lub ciemności. Podczas wirtualnego lotu urządzenie, za pomocą specjalnego systemu, będzie na bieżąco badało reakcje organizmu pilota.

– Dzięki takiemu ćwiczeniu piloci oswoją się z odczuciami, które mogą im towarzyszyć w momencie utraty orientacji. Ułatwi im to realną ocenę sytuacji i pozwoli zaufać wskaźnikom na przyrządach pokładowych – dodaje prorektor Szkoły.

Symulatorem dezorientacji dysponuje jeszcze Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej. Jednak płk Michał Burek podkreśla, że skonstruowane przez konsorcjum urządzenie to jedyne tak nowoczesne i jedno z najnowocześniejszych na świecie. Jego twórcy liczą, że kupnem symulatora zainteresują się inne państwa. Cena, ze względów komercyjnych, nie jest ujawniana.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera, Arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1373828340
Nie mogli się polacy doprosić o symulator to wymyślili własny,może by tak samo zrobić z nowymi samolotami,czołgami,rakietami itd...
72-91-D9-49

Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Zwycięska batalia o stolicę
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Hekatomba na Woli
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Norwegowie budują na polskim poligonie
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Uszyte na miarę
Strzelanina w bazie US Army
W równym szyku, na centymetry
Kosmiczny prestiż
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Amunicja dla FA-50 kupiona
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Beret „na rekinka” lub koguta
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Służby badają wybuch pod Łukowem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Program Pilica+ przyspiesza
Nas nikt nie oszuka
Terytorialsi i czarna taktyka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak zostać kapralem rezerwy
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Świetne występy polskich żołnierzy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Pies asystujący u boku weterana
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Warszawo, do broni!
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Cisza przed wojną
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wojskowe wsparcie z Holandii
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Gen Z Army
Najważniejszy jest żołnierz
„Road Runner” w Libanie
Polskie drony dla wojska
Nocne ataki na Ukrainę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Flytrap, czyli młot na drony
Orlik na Alfę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO