moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Niebezpieczne loty? Najpierw na symulatorze

Skonstruowany przez polskich inżynierów „symulator dezorientacji” trafił do dęblińskiej Szkoły Orląt – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Piloci myśliwców i śmigłowców będą mogli na nim ćwiczyć loty w warunkach, które wywołują zaburzenia orientacji przestrzennej. W Polsce istnieje jeszcze tylko jedno podobne urządzenie.


Siedzący w kokpicie samolotu pilot ma wrażenie, że maszyna zaczyna się wznosić. W rzeczywistości jednak, co pokazują przyrządy pokładowe, jest ona w pozycji poziomej. Jednak pilot, tracąc orientację co do faktycznego położenia maszyny, decyduje się skorygować ustawienia. Popycha drążek do przodu i samolot zaczyna opadać ku ziemi.

To tylko jeden z groźnych scenariuszy, na które muszą być przygotowani wszyscy lotnicy, niezależnie od doświadczenia czy wysokości lotu.

– Do dezorientacji w powietrzu dochodzi najczęściej wtedy, gdy piloci nie mają wzrokowych punktów odniesienia lub gdy są one słabo widoczne, jak np. podczas lotu nocą, w chmurach lub przy złej pogodzie. Wówczas, gdy nie widzą np. ziemi czy świateł miast lub obserwują pozorny horyzont, trudno im prawidłowo ocenić pozycję samolotu – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego dęblińskiej uczelni.

Ten nowoczesny symulator ma nauczyć pilotów rozpoznawać objawy dezorientacji i minimalizować ryzyko wypadku. Nad urządzeniem przez blisko trzy lata pracowali inżynierowie z powołanego w tym celu konsorcjum naukowo-przemysłowego. W jego skład weszły: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej i firma Aerospace Industries Sp. z. o. o. Symulator trafił już do dęblińskiej szkoły i właśnie jest tam instalowany.  

Pulpit instuktorski i obsługi platformy.

Składa się z komputerów z oprogramowaniem i kabiny maszyny. Ważące siedem ton urządzenie można dostosować do różnych typów samolotów i śmigłowców. Studenci dęblińskiej uczelni i piloci będą mogli ćwiczyć w wersjach kabiny symulatora przystosowanej do lotów, m.in. na F-16, śmigłowcu W-3 Sokół i samolocie transportowym M-28.

Pierwsze wirtualne loty rozpoczną się w październiku. Do przyrządów i monitorów kabiny, w której zasiądą piloci, podgląd będzie miał instruktor. To on będzie decydował o warunkach lotu. W dowolnym momencie będzie mógł kabinę z siedzącym w niej lotnikiem wprowadzić w ruch obrotowy. – Choć pilot tego ruchu nie odczuje, to w efekcie spowoduje on zaburzenia jego układu przedsionkowego, czyli zmysłu równowagi. Tym samym lotnik będzie się czuł tak, jakby w powietrzu stracił świadomość położenia przestrzennego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia WSOSP.

Instruktor będzie mógł także sprawić, by lotnik miał wrażenie pojawienia się np. „fałszywego horyzontu” lub ciemności. Podczas wirtualnego lotu urządzenie, za pomocą specjalnego systemu, będzie na bieżąco badało reakcje organizmu pilota.

– Dzięki takiemu ćwiczeniu piloci oswoją się z odczuciami, które mogą im towarzyszyć w momencie utraty orientacji. Ułatwi im to realną ocenę sytuacji i pozwoli zaufać wskaźnikom na przyrządach pokładowych – dodaje prorektor Szkoły.

Symulatorem dezorientacji dysponuje jeszcze Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej. Jednak płk Michał Burek podkreśla, że skonstruowane przez konsorcjum urządzenie to jedyne tak nowoczesne i jedno z najnowocześniejszych na świecie. Jego twórcy liczą, że kupnem symulatora zainteresują się inne państwa. Cena, ze względów komercyjnych, nie jest ujawniana.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera, Arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1373828340
Nie mogli się polacy doprosić o symulator to wymyślili własny,może by tak samo zrobić z nowymi samolotami,czołgami,rakietami itd...
72-91-D9-49

Karbala – ikona polskich misji zagranicznych
Alarm dla Jastrzębi
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Ducha nie wolno tracić
Leopards in a Trap
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Świadczyli o zbrodni Sowietów
Żołnierzem możesz się stać, nie musisz się nim urodzić!
Sportowcy podsumowali 2018 rok i czekają na igrzyska w Chinach
Tarcza przeciwko agresji
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Leopardy w pułapce
Remont „Piasta” na finiszu
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Tryumf w cieniu Jałty
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Szef NATO w Warszawie
Wojna w świętym mieście, epilog
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
Kampania wyborcza poza armią
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
Wilno w polskich rękach
Bliski Wschód. Region bez klucza
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Panie bez taryfy ulgowej
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Sukcesy biegających żołnierzy
Żandarmeria współpracuje z Muzeum Katyńskim
„Strzelnica w powiecie” – MON czeka na wnioski o dotacje
Życie zaklęte w gablotach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Katyńskie pamiątki
Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Więcej wojska w Łomży
Odliczanie do majowej defilady
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Kolejka dostawców niszczycieli
Life Enchanted in Museum Display Case
Silni w sojuszach – 3 maja defilada w Warszawie
Zwiadowcy wkroczyli do miast
Cel – bezpieczna Europa
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
NATO i kosowska łamigłówka
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Wodowanie „Artemisa”
Irackie zapiski gen. Bieńka
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Błękitna Armia przybywa do Polski
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
„Sophia” z nową zmianą
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO