moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Niebezpieczne loty? Najpierw na symulatorze

Skonstruowany przez polskich inżynierów „symulator dezorientacji” trafił do dęblińskiej Szkoły Orląt – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Piloci myśliwców i śmigłowców będą mogli na nim ćwiczyć loty w warunkach, które wywołują zaburzenia orientacji przestrzennej. W Polsce istnieje jeszcze tylko jedno podobne urządzenie.


Siedzący w kokpicie samolotu pilot ma wrażenie, że maszyna zaczyna się wznosić. W rzeczywistości jednak, co pokazują przyrządy pokładowe, jest ona w pozycji poziomej. Jednak pilot, tracąc orientację co do faktycznego położenia maszyny, decyduje się skorygować ustawienia. Popycha drążek do przodu i samolot zaczyna opadać ku ziemi.

To tylko jeden z groźnych scenariuszy, na które muszą być przygotowani wszyscy lotnicy, niezależnie od doświadczenia czy wysokości lotu.

– Do dezorientacji w powietrzu dochodzi najczęściej wtedy, gdy piloci nie mają wzrokowych punktów odniesienia lub gdy są one słabo widoczne, jak np. podczas lotu nocą, w chmurach lub przy złej pogodzie. Wówczas, gdy nie widzą np. ziemi czy świateł miast lub obserwują pozorny horyzont, trudno im prawidłowo ocenić pozycję samolotu – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego dęblińskiej uczelni.

Ten nowoczesny symulator ma nauczyć pilotów rozpoznawać objawy dezorientacji i minimalizować ryzyko wypadku. Nad urządzeniem przez blisko trzy lata pracowali inżynierowie z powołanego w tym celu konsorcjum naukowo-przemysłowego. W jego skład weszły: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej i firma Aerospace Industries Sp. z. o. o. Symulator trafił już do dęblińskiej szkoły i właśnie jest tam instalowany.  

Pulpit instuktorski i obsługi platformy.

Składa się z komputerów z oprogramowaniem i kabiny maszyny. Ważące siedem ton urządzenie można dostosować do różnych typów samolotów i śmigłowców. Studenci dęblińskiej uczelni i piloci będą mogli ćwiczyć w wersjach kabiny symulatora przystosowanej do lotów, m.in. na F-16, śmigłowcu W-3 Sokół i samolocie transportowym M-28.

Pierwsze wirtualne loty rozpoczną się w październiku. Do przyrządów i monitorów kabiny, w której zasiądą piloci, podgląd będzie miał instruktor. To on będzie decydował o warunkach lotu. W dowolnym momencie będzie mógł kabinę z siedzącym w niej lotnikiem wprowadzić w ruch obrotowy. – Choć pilot tego ruchu nie odczuje, to w efekcie spowoduje on zaburzenia jego układu przedsionkowego, czyli zmysłu równowagi. Tym samym lotnik będzie się czuł tak, jakby w powietrzu stracił świadomość położenia przestrzennego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia WSOSP.

Instruktor będzie mógł także sprawić, by lotnik miał wrażenie pojawienia się np. „fałszywego horyzontu” lub ciemności. Podczas wirtualnego lotu urządzenie, za pomocą specjalnego systemu, będzie na bieżąco badało reakcje organizmu pilota.

– Dzięki takiemu ćwiczeniu piloci oswoją się z odczuciami, które mogą im towarzyszyć w momencie utraty orientacji. Ułatwi im to realną ocenę sytuacji i pozwoli zaufać wskaźnikom na przyrządach pokładowych – dodaje prorektor Szkoły.

Symulatorem dezorientacji dysponuje jeszcze Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej. Jednak płk Michał Burek podkreśla, że skonstruowane przez konsorcjum urządzenie to jedyne tak nowoczesne i jedno z najnowocześniejszych na świecie. Jego twórcy liczą, że kupnem symulatora zainteresują się inne państwa. Cena, ze względów komercyjnych, nie jest ujawniana.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera, Arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1373828340
Nie mogli się polacy doprosić o symulator to wymyślili własny,może by tak samo zrobić z nowymi samolotami,czołgami,rakietami itd...
72-91-D9-49

Granice są po to, by je przekraczać
Panie bez taryfy ulgowej
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Album na urodziny „Łuka”
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Curse of the Black Gold
„Snipy” to oczy...
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Pilot z precyzją chirurga
Proobronna „Anakonda”
Technologiczne inwestycje HSW
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Antoś, symbol Lwowa
Lekcja zimowego przetrwania
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Polscy generałowie w strukturach NATO
ORP „Drużno” po nowemu
Polskie święta na misjach
Widzimy się na macie
Morze niezgody
„Sophia” do końca marca
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
Bal na rzecz weteranów
Czarter samolotów dla VIP-ów
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Cel – bezpieczna Europa
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Cybernetyczna foka lustruje dno
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
W Brukseli o bezpieczeństwie
Zrobiłem to, co do mnie należało
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
13 Desperadoes
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Testament geopolityczny prezydenta
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Klątwa czarnego złota
Poszukiwana Harpia
See You On The Mat
Centrum w zawieszeniu
Węzły dla wojska
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Playing the World
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Powrót lekkich czołgów w US Army

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO