moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Lotnicy uczą się przetrwania na morzu

Jak po awaryjnym lądowaniu zwiększyć swoje szanse na przeżycie w wodzie? Jak błyskawicznie odpiąć spadochron i dotrzeć na tratwę ratunkową? Lotnicy z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego ćwiczyli na Jeziorze Powidzkim. Zaliczenie szkolenia to obowiązek, inaczej nie mogliby wzbić się w powietrze.



W kursie wzięło udział 60 osób. Ćwiczyli piloci i technicy latający samolotami C-130 Hercules, M-28 B/PT oraz śmigłowcami W-3 i Mi-17. Zajęcia podzielono na część teoretyczną i praktyczną.

Na początku żołnierze poznawali zasady przetrwania w wodzie. Dowiedzieli się, jak korzystać z indywidualnego sprzętu ratownictwa wodnego oraz tratew wieloosobowych.

– Mówimy im, co mają robić, by zwiększyć swoje szanse na przeżycie w wodzie. Jak się zachowywać, jak wcześniej dobrać umundurowanie, a nawet co zjeść – opowiada mjr Jarosław Witaszek, szef sekcji zabezpieczenia wysokościowo-ratowniczego z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Podczas lotów nad morzem czy oceanem lotnicy zakładają morski ubiór pilota. Wykonany z odpowiedniego materiału nieprzepuszczającego wody zabezpiecza przed wyziębieniem organizmu.

Po zajęciach teoretycznych wojskowi trenowali w Jeziorze Powidzkim. Ćwiczyli między innymi wypinanie z uprzęży spadochronu, gdy wpadną do jeziora lub morza, oraz załadunek na tratwy ratunkowe.

– Szkolenie ma na celu przygotowanie pilotów do awaryjnego opuszczenia maszyny i przeżycia w wodzie dopóty, dopóki nie przyjdą z pomocą służby ratownicze – mówi mjr Witaszek.

Jak długo pilot może przetrwać w wodzie po awaryjnym lądowaniu? Instruktorzy podkreślają, że wszystko zależy od temperatury wody i powietrza. Na Bałtyku wystarczy, by rozbitek utrzymał się na powierzchni przez dwie godziny, bo w tym czasie zwykle nadchodzi pomoc. Trudniej jest w oceanie. Ale już na tratwie wieloosobowej można bezpiecznie dryfować nawet kilka dni.

Na pokładzie C-130 Hercules znajdują się cztery tratwy dwudziestoosobowe z pełnym wyposażeniem. Oznacza to, że rozbitek będzie mógł korzystać z jedzenia, wody pitnej, odsalarki do słonej wody, sprzętu biwakowo-przetrwaniowego, koców termicznych oraz środków sygnalizacji – świec lub rac.

Piloci i technicy oraz specjaliści od zabezpieczenia wysokościowo-ratowniczego przechodzą szkolenie spadochronowe obowiązkowo podczas służby. Zgodnie z przepisami każdy lotnik musi także raz w roku wziąć udział w kursie, na którym uczy się korzystania ze środków ratowniczych nad wodą. Ci, którzy nie zaliczyliby takich zajęć, nie mogliby usiąść za sterami samolotu.

Trening z użycia środków ratowniczych w wodzie 33 Baza organizuje kilka razy w roku, tak aby każdy lotnik mógł uczestniczyć w zajęciach. Szkolenia odbywają się także w basenach, ale tam ze względu na ograniczenia powierzchni nie można używać dużych tratew ratunkowych oraz odpalać rac.


Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Podziemna potęga
 
Nowy wiceminister w MON
Delegatura Departamentu Kontroli uhonorowała poległego żołnierza
Klasy wojskowe po nowemu
Symulatory strzelań Rosomaków
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Stulatka hydrografia
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
We Are All Darfur
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
JWK z odznaką pamiątkową
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Darłowo czeka na śmigłowce
Double Eagle po nowemu
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Obradowała Rada Gabinetowa
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Nauka zimowego pływania
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Terytorialsi będą współpracować z harcerzami
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Ważka bliżej
Chciałem walczyć z Niemcami
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
They Train Together, They Fight Together
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Iran uderza w USA
Śmierć bohatera
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
Pretorianie na Mazurach
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Rywalizacja strzelców wyborowych
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Arsenał Iranu
Krwawe walki o Monte Cassino
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Defense Without Politics
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Własne interesy Europy
For the Right Cause
USA nie zacznie wojny z Iranem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO