moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

,,Wiecha” na tunelu aerodynamicznym

2 lipca 2013 roku, na terenie 1 Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej odbyła się uroczystość zawieszenia ,,wiechy”, która zgodnie z tradycją budowlaną oznacza zakończenie ważnego etapu budowy, jakim jest położenie ostatniego elementu konstrukcji na tunelu aerodynamicznym.


Z tej okazji wykonawca, firma Elekatrotim S.A., zaprosiła przedstawicieli inwestora, przyszłych użytkowników, projektantów oraz przedstawicieli władz lokalnych do udziału w uroczystości. Wojsko Polskie reprezentowane było między innymi przez szefa Wojsk Aeromobilnych generała brygady pilota Dariusza Wrońskiego, dowódcę 25 Brygady Kawalerii Powietrznej pułkownika dyplomowanego Adama Grelę, szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy (inwestora) pułkownika Krzysztofa Szykulskiego. Ponadto w uroczystości wziął udział prezes Związku Polskich Spadochroniarzy generał dywizji w stanie spoczynku Jan Kempara

Uroczystość „wiechy” poprzedziło 9 sierpnia 2012 roku wmurowanie Aktu Erekcyjnego, którego dokonał dowódca 25 Brygady Kawalerii Powietrznej generał brygady Marek Sokołowski.

Historia symulatora skoków w garnizonie Leźnica Wielka rozpoczyna się 28 grudniu 2011 roku, kiedy to inwestor RZI Bydgoszcz podpisał umowę z wykonawcą − firmą Elektrotim S.A. na realizację przedsięwzięcia. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zakładała wykonanie symulatora skoków, którego parametry pozwalałyby na szkolenie skoczków w warunkach zbliżonych do tych, jakie występują w trakcie wykonywania skoków spadochronowych w tak zwanym „wolnym systemie otwarcia”.

Zgodnie z założeniami symulator musi między innymi być przystosowany do pracy w okresie całego roku, a temperatura powietrza w komorze roboczej powinna utrzymywać się w granicach 2238 °C. Tunel musi odzwierciedlać warunki wykonywania skoku spadochronowego z wolnym systemem otwarcia, jak również umożliwiać wykonywanie treningu skoczków w standartowym ubiorze skoczka oraz umożliwiać wykonywanie treningu skoczka z pełnym wyposażeniem o wadze łącznej min. 130 kg.

Tunel wraz z infrastrukturą towarzyszącą zajmuje działkę o powierzchni 4660 m2 i składa się z dwóch budynków: symulatora skoków oraz budynku zaplecza socjalno-technicznego.

Wysokość budynku symulatora sięga 30 m, z czego 23 m nad powierzchnię gruntu oraz 7 m w jego głąb.

Symulator – tunel aerodynamiczny pionowy budowany w Ośrodku Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego ma zabezpieczyć szkolenie przygotowujące żołnierzy do wykonywania skoków spadochronowych z wolnym otwarciem spadochronu, z pełnym oporządzeniem w różnych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Korzystać z niego będą żołnierze Wojska Polskiego z różnych jednostek i formacji.

Wysokie standardy techniczne dobranego urządzenia technologicznego (bazującego na czeskiej technologii) gwarantują wysokie walory bezpieczeństwa użytkowników oraz racjonalnie niskie koszty eksploatacji, wynikające szczególnie ze zużycia energii elektrycznej.

Szkolenie w tunelu jest bardzo efektywne zarówno pod wzglądem szkoleniowym, jak i ekonomicznym. Jest ono wielokrotnie tańsze niż szkolenie z wykorzystaniem statków powietrznych, choć nie może go całkowicie zastąpić. W symulatorze nie jesteśmy w stanie nauczyć szybowania na otwartej czaszy spadochronu oraz lądowania na niej. Pozostałe czynności związane z płaskim spadaniem zapewnia tunel.

Termin oddania do eksploatacji wyznaczony jest na koniec listopada 2013 roku, a z początkiem 2014 roku. rozpocznie się w nim szkolenie. Obecnie inwestycja zrealizowana jest w ok. 70 procentach i jak zapewnia wykonawca nie ma zagrożeń z terminowym ukończeniem inwestycji.

Źródło: kpt. Ewelina Osuchowska-Rybka

PZ

autor zdjęć: archiwum OSAS

dodaj komentarz

komentarze


Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
 
Wojna w świętym mieście, epilog
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Dumni z munduru
Ameryka daje wsparcie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Gunner, nie runner
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Barwy Ojczyzny
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pływacy i maratończycy na medal
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W obronie wschodniej flanki NATO
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Husarz na straży nieba
Weterani pod wszechstronną opieką
Pytania o europejską tarczę
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wytropić zagrożenie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wioślarze i triatlonistka na podium
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część trzecia
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
NATO on Northern Track
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Daglezje poszukiwane
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pod skrzydłami Kormoranów
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pierwsi na oceanie
Awanse na Trzeciego Maja
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
NATO na północnym szlaku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO