moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
 
Strzelać nauczyłem się sam
Warszawa walczy, wracamy
Jedna misja, jeden zespół
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Wielofunkcyjny scyzoryk
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
Wozy amunicyjne do Raków
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Przez krew zdobyty Śląsk
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Irańskie szachy
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Rivalry on Closed Sea
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
Preselekcja u komandosów
Blitzkrieg na stepach Mongolii
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Spełniliśmy swój obowiązek
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Cienka niebieska linia
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Najpierw czekanie, potem pośpiech
Najpierw „Sonda”, później promocja
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Czarny odchodzi do cywila
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Śladami Pierwszej Pancernej
Obrady Rady Unii Europejskiej
Wojna wywiadów
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
A Wave of Alliances
Zmiany w kształceniu przyszłych kaprali
Festyn Komandosa w Dziwnowie już w najbliższy weekend
Rozpoczynamy nową erę
Piknik ze smakiem
Zielonka dla Patriotów
Łask ponownie z dyżurem bojowym
High Confidence Operations
Przysięga śląskich terytorialsów
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Amerykańska przyszłość WZL
Desant z transportowca-giganta
Sprawdzają Brutusa
Od sojusznika do kata
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
A Torn Subcontinent
„Pułaski” wrócił do kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO