moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

Flota przyszłości
 
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Miroslawiec Up
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Likwidacja komendanta Junka
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Zmiany w przepisach mundurowych
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Terytorialsi oddają krew
„Dragon” na Wiśle
Kierunek: Afganistan
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Logistycy na poligonie w Drawsku
Logistyka dla Leopardów
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
A Half-Open Gate to Hell
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Polski wkład w operację „Overlord”
Działalność firm na rzecz obronności
Poprady w Gołdapi
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
Rusza cyberkomponent WOT-u
Stulecie wojskowej Akademii
Medale dla uczestników walk w Karbali
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Trałowanie pod osłoną
Fleet of the Future
Jihadist Mill
Rydwany dżihadu
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Następcy Herculesów
Obrady Rady Unii Europejskiej
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Kolejna szabla AFN zdobyta
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Tu się zadań nie wybiera
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
F-16 wracają do Polski
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Jak zginął „Ponury”
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Trudny sojusz partyzantów
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Młodzi artyści wystąpili w Kołobrzegu
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Nowe plecaki dla żołnierzy
Minister na ćwiczeniach „Dragon ’19”
„Ślązak” przeszedł kolejny test

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO