moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Step ahead in a different world
Urodziny „Zo”– napisz scenariusz o życiu generał Zawackiej
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Pogromcy czołgów poszukiwani
Trzecia Setka Komandosa
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Wnioski z „Anakondy ‘18”
„Zoom na proobronność”
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Fuzja w ramach PGZ
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
19 medali żołnierzy
201 maratonów w 201 krajach
Jastrzębie widzą w ciemności
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Cel – bezpieczna Europa
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
Trening na wieżowcu i nad wodą
Panie bez taryfy ulgowej
A Biting and Tracking Commando
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
12 Brygada 20 lat w NATO
Podwyżki dla pracowników wojska
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Rusza program „cyber.mil z klasą”
Generała Andersa akces do NATO
To był realny plan odbudowy Polski
Szef NATO w Warszawie
PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
Jak uzdrowić zbrojeniówkę?
Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
Brunssum, or welcome to the Netherlands
Wizja marszałka prysła w Rydze
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Drugie życie Wilczego Szańca
General Anders Joins NATO
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
US Army od kuchni
W Brukseli o bezpieczeństwie
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
Będą testy pocisków zakazanych traktatem INF
„Northern Sojourn ’19” z Polakami
Chemicy z Polski i USA przygotowują się do wspólnych ćwiczeń
MP5: pierwszy z NATO
Steering Awareness
Pancerna walka w mieście
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Rok intensywnych ćwiczeń
Kampania wyborcza poza armią
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO