moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

Panie bez taryfy ulgowej
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
W Brukseli o bezpieczeństwie
Militaria z morskiego dna
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Czarter samolotów dla VIP-ów
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Polscy generałowie w strukturach NATO
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Widzimy się na macie
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Polskie święta na misjach
Album na urodziny „Łuka”
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Klątwa czarnego złota
Lekcja zimowego przetrwania
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Morze niezgody
Bal na rzecz weteranów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Granice są po to, by je przekraczać
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Antoś, symbol Lwowa
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Centrum w zawieszeniu
„Sophia” do końca marca
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Curse of the Black Gold
Technologiczne inwestycje HSW
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Testament geopolityczny prezydenta
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
See You On The Mat
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Powrót lekkich czołgów w US Army
Playing the World
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
„Snipy” to oczy...
ORP „Drużno” po nowemu
Poszukiwana Harpia
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
13 Desperadoes
Proobronna „Anakonda”
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Cybernetyczna foka lustruje dno
Cel – bezpieczna Europa
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Zrobiłem to, co do mnie należało
Pilot z precyzją chirurga
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO