moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pancerna kolekcja braci Kęszyckich

Słyszał o nich każdy, kto interesuje się militariami. Stanisław i Maciej Kęszyccy kolekcjonują wojskowe pojazdy od 20 lat. Są założycielami pierwszego w Polsce prywatnego muzeum techniki wojskowej. W zbiorach mają jedyny w kraju jeżdżący czołg Sherman i sprawny T-34 z czasów II wojny.

Stanisław Kęszycki na jednym ze swoich czołgów - amerykańskim Stuarcie.

Najpierw w garażu zaczęły pojawiać się wojskowe motocykle. Potem samochody z czasów II wojny. W końcu przyszedł czas na ciężki sprzęt. Z Czech sprowadzili kołowo-gąsienicowy transporter OT-810. – Militarne hobby wciągnęło nas bez reszty – przyznaje Stanisław Kęszycki.

Swoje zbiory dwaj bracia z Warszawy gromadzą od początku lat 90-tych. Dziś to jedna z największych w Polsce prywatnych kolekcji. Znajduje się w niej 80 wojskowych pojazdów.

Kupują je od Agencji Mienia Wojskowego, prywatnych kolekcjonerów lub sprowadzają z zagranicy. – Kilkanaście lat temu ciekawe eksponaty można było znaleźć w cenie złomu, czasem nawet za trzy, cztery tysiące złotych. Teraz już takie okazje się nie zdarzają – wspomina Stanisław Kęszycki.


Przez lata braciom udało się zgromadzić pokaźną kolekcję czołgów. Mają sprawny T-34 z czasów II wojny, taki jakim, jeździli „Czterej Pancerni”. Są także dwa amerykańskie czołgi: Sherman i Stuart – oba również jeżdżą – oraz brytyjski czołg pościgowy Comet. W zbiorach mają też francuski transporter opancerzony Hotchkiss, niemieckie działa pancerne Jagdpanzer IV i STUG III, amfibię VW Schwimwagen, której używano podczas kręcenia filmu „Pan Samochodzik” oraz polski samolot TS-8 Bies.

Stanisław i Maciej Kęszyccy jako pierwsi prywatni kolekcjonerzy wpisali swoje zbiory do rejestru zabytków. Kiedy kolekcja zaczęła się rozrastać i nie mieściła się w wynajmowanych pomieszczeniach w Warszawie, kupili 25 hektarów po byłej jednostce wojsk rakietowych pod Nasielskiem. Założyli tam „Pancerną Farmę”, na której otworzyli pierwsze w kraju prywatne muzeum wojskowej techniki.

Powołali także Fundację Ochrony Zabytków Militarnych, która pomaga osobom remontującym dawny sprzęt wojskowy. Ich umiejętności i doświadczenie doceniło m.in. Muzeum Wojska Polskiego, dla którego odnowili pojazd „Kubuś" z czasów Powstania Warszawskiego.

Maciej Kęszycki w swoim żywiole.

– Zbieranie czołgów i transporterów opancerzonych nie jest tanią pasją – przyznaje Stanisław Kęszycki. Podkreśla, że kupno pojazdu to dopiero początek wydatków. Najkosztowniejsze są remonty, zwłaszcza jeśli pojazd ma mieć oryginalne części, a wszystko ma być zrobione zgodnie z historycznymi planami. Taka restauracja czołgu pochłania dziesiątki tysięcy złotych.

Kęszyccy wynajmują pojazdy na różne, uroczystości, wypożyczają je filmowcom, ale nie pokrywa to nawet połowy potrzeb. – Resztę dokładamy z naszej firmy handlującej sprzętem budowlanym – przyznaje Stanisław Kęszycki.

Teraz najbardziej marzą, by do zbiorów dołączyć niemieckiego Tygrysa. – To w kolekcjach rzadko już spotykany czołg. Trudno będzie znaleźć kogoś, kto chciałby go sprzedać, ale jeśli będziemy mieli szczęście, może trafimy na niego gdzieś w Polsce – mówi pasjonat.

AD

autor zdjęć: arch. Stanisława Kęszyckiego

dodaj komentarz

komentarze

~Jakub
1425237540
Może będą mieli "szczęście" jak z kopułami przewoźnymi z Tomaryn i Samborowa...
B5-70-BC-B1
~jurand74
1396907160
do braci kęszyckich; mam 6 kółek do wozów pancernych z czasów II wojny.czy interesowało by to Panów ?
20-5B-49-B3
~kotecki20
1372520460
Jedyny jeżdżący czołg Sherman ??? To błąd, są trzy jeżdżące czołgi tego typu.
C2-33-10-88

Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zwycięska batalia o stolicę
Beret „na rekinka” lub koguta
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Startuje „Żelazny obrońca”
Kikimora o wielu twarzach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Piorun 2 coraz bliżej
Wyczekiwane przyspieszenie
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Towarzysze czołgów
Dwie agresje, dwie okupacje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Był twarzą sił powietrznych”
Finisz programu „Orlik”?
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Salwa z wysokości
Wielkie zbrojenia za Odrą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nasz Hercules
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Czas nowych inwestycji
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Statuetki dla tuzów biznesu
Nocne ataki na Ukrainę
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Łódź na granicy
Laury MSPO przyznane
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Orlik na Alfę
StormRider na fali
Grot A3 w drodze do linii
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Świetne występy polskich żołnierzy
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Lepsza efektywność
Z najlepszymi na planszy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Spotkanie Trump-Nawrocki
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Road Runner” w Libanie
Na otwartym morzu mierzą daleko!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Detect & Classify: satelity z AI

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO