moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko forsuje Odrę

Rzekę pokonają łodziami, pontonami, transporterami samobieżnymi oraz bojowymi wozami piechoty. Tysiąc żołnierzy 17 Brygady Zmechanizowanej do końca przyszłego tygodnia bierze udział w przeprawie przez Odrę. – Ostatni raz szkolenie na taką skalę odbyło się pięć lat temu – mówi por. Martyna Fedro-Samojedny z 17 WBZ.


W ośrodku Biała Góra koło Krosna Odrzańskiego stawili się żołnierze ze wszystkich batalionów międzyrzeckiej brygady, podległych dywizjonów i kompanii rozpoznawczej.

Na razie przeprawę utrudnia pogoda. W miejscu, w którym działają żołnierze, Odra ma przeszło 300 metrów szerokości – to dwa razy więcej niż zwykle – jest głęboka na pięć metrów, a prędkość nurtu wynosi około dwóch metrów na sekundę.

Jeżeli stan wody opadnie, to na poligon przyjadą także żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej, którzy po dnie Odry przeprawią się czołgami Leopard. Dodatkowo szkolą się także żołnierze Narodowych Sił Rezerwowych.

– Dla nas to kontynuacja szkolenia wodnego. Przeprawa przez Odrę to najwyższy stopień trudności dla żołnierzy – tłumaczy ppłk Rafał Miernik, dowódca 7 Batalionu Strzelców Konnych Wielkopolskich. Oprócz bojowych wozów piechoty przez rzekę w ostatnich dniach na pontonach przeprawiły się także Rosomaki, moździerze, armatohaubice Dana, różnego rodzaju wojskowe pojazdy, np. samochody ciężarowe, koparki, ładowarki i spycharki. Na pływających samobieżnych transporterach PTS przepłynęły stary, honkery oraz piechota z wyposażeniem.


Jak kilkutonowe pojazdy pokonują Odrę? Za sprawne przetransportowanie na drugi brzeg wojskowego sprzętu i żołnierzy odpowiadają wojskowi z 5 Kresowego Batalionu Saperów. – To nasz największy poligon w tym roku. Musimy zadbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników szkolenia – opowiada ppłk Jarosław Szczypiorski, dowódca 5 Batalionu.

Zanim żołnierze ruszą do wody, muszą przejść odpowiednie szkolenie teoretyczne i przetestować sprzęt (np. sprawdzić szczelność). Saperzy muszą także odpowiednio przygotować teren przeprawy. Jeszcze przed szkoleniem poligonowym sprawdzali oba brzegi rzeki, a płetwonurkowie badali dno. Podczas działania w wodzie, w gotowości jest także grupa ratunkowo-ewakuacyjna. Jej zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom przeprawy i udzielenie pomocy medycznej.

– Podczas tego poligonu uczymy, jak przeprawiać się przez rzekę. W czasie kolejnego szkolenia będziemy forsować przeszkodę wodną. Oznacza to, że żołnierze będą mieli mniej czasu na przeprawę i będą działali jakby byli pod ostrzałem przeciwnika. Teraz liczy się głównie technika przeprawy i zachowanie bezpieczeństwa – wyjaśnia ppłk Szczypiorski.

MKS

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1370855640
to pokazuje , że "nasz" BWP nie musi pływać i może być opancerzony prawie jak czołg. Prawie , bo z góry musi mieć więcej ....
5C-16-3D-92
~DK
1370844240
Ja też chce
9D-12-D5-E3

Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Mundurowi z benefitami
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Sukces Polaka w biegu z marines
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Niebo pod osłoną
Bezzałogowy nurek
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Warto być wGotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Komplet medali wojskowych na ringu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
The Darker, the Better
Udany start Peruna
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
W krainie Świętego Mikołaja
„Horyzont” przeciw dywersji
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
Pilica w linii
Wojskowy bus do szczęścia
Krajowa produkcja amunicji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Gdy ucichnie artyleria
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Militarne Schengen
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Plan na WAM
Wojsko na Horyzoncie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Pancerniacy jadą na misję
Marynarze podjęli wyzwanie
Orka po szwedzku
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Obywatele chcą być #wGotowości
Elementy Wisły testowane w USA
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Razem na ratunek
Początek „Ratownika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO