moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Czeski bohater, który walczył o Polskę

W wieku 95 lat zmarł gen. Zdenek Škarvada, czeski pilot, który podczas drugiej wojny światowej przedostał się do Polski i wspólnie z naszymi lotnikami walczył przeciwko Niemcom. Bohaterskiego pilota pożegnają polskie Siły Powietrzne i Ministerstwo Obrony Narodowej.

Życiorysem gen. Škarvady śmiało można by obdzielić kilka osób. Urodził się w 1917 roku w miejscowości Olešnica. 20 lat później po raz pierwszy usiadł za sterami wojskowego samolotu – służył w 4 Pułku Lotnictwa w Pardubicach. W marcu 1939 roku do Czechosłowacji wkroczyły niemieckie wojska. Przy aprobacie Hitlera Słowacy stworzyli swoje, sprzymierzone z nim państwo, część Czech została wcielona do Rzeszy, z części zaś powstał zależny od Niemców Protektorat Czech i Moraw. Kraj faktycznie przestał istnieć, z czym Škarvada nie mógł się pogodzić. Postanowił przedostać się do Polski.

– Taką decyzję podjęła wówczas spora grupa czeskich pilotów – wyjaśnia dr Grzegorz Śliżewski, historyk, który zajmuje się dziejami polskiego lotnictwa podczas drugiej wojny światowej. – Trafili oni do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w Dęblinie. A po wybuchu wojny wspólnie z polskim wojskiem walczyli przeciwko Niemcom. Zajmowali się głównie rozpoznaniem – dodaje.

Kilka tygodni później Škarvada wraz z kolegami został internowany przez wkraczającą do Polski Armię Czerwoną. Kiedy został zwolniony z obozu, przez Odessę, Stambuł, Port Said i Bombaj, przedostał się do Wielkiej Brytanii. Tam wstąpił do RAF. – Z czeskich pilotów został wówczas sformowany Dywizjon 310. W tym samym czasie powstał polski Dywizjon 302. To były pierwsze dwie zagraniczne jednostki w RAF – tłumaczy dr Śliżewski.

„310” brała udział w walkach nad kanałem La Manche, osłaniała brytyjskie bombowce wykonujące różnego rodzaju misje oraz alianckie wojska podczas lądowania w Normandii. Potem do jej zadań należało m.in. patrolowanie wybrzeży Belgii i Holandii. Podczas wojny czescy piloci zestrzelili 52 niemieckie maszyny.

Sam Škarvada kilkakrotnie otarł się o śmierć. W styczniu 1942 roku jego Spitfire został zestrzelony w okolicach wysp Scilly. Pilot trafił do niemieckiej niewoli.

Po wojnie wraz z całym dywizjonem został przeniesiony do Pragi. Tam współtworzył odradzające się czechosłowackie lotnictwo. Był m.in. instruktorem w Wojskowej Akademii Lotniczej w Hradec Králové. Jego kariera została jednak gwałtownie przerwana. W 1950 roku padł ofiarą czystek przeprowadzonych przez komunistów. Wyrzucono go z wojska. Był wówczas kapitanem. Został zmuszony zaczynać życie od nowa. Pracował m.in. jako górnik w jednej z kopalni węgla pod Ostrawą.

W połowie lat 60. doczekał się rehabilitacji, ale do armii już nie wrócił. W 1965 roku awansował do stopnia majora, rok później – podpułkownika, w 1990 roku zaś – pułkownika. Dziesięć lat później na mocy specjalnego dekretu prezydenta Vaclava Havla został generałem. Ale trudno mu się było już z tego cieszyć. – To że zostałem generałem, nie odwróci tego, co się stało. Moi synowie nie mogli zostać tym, kim chcieli, moja żona nie mogła robić tego, co chciała. Bardzo żałuję tych straconych 40 lat – powiedział wówczas czeskim dziennikarzom.

Gen. Škarvada zmarł 11 maja. Jego pogrzeb odbędzie się za dwa tygodnie. Weźmie w nim udział delegacja Dowództwa Sił Powietrznych, która m.in. złoży na grobie wieniec od polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: MON Republiki Czeskiej

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Żołnierze pomagają powodzianom
Fabryka dżihadystów
Zdążyć przed deszczem
Kampania wyborcza poza armią
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
„Baltic Protector”
Jelcze dla Wisły
Szef NATO w Warszawie
Follow Me
Śmigłowiec na „Ślązaku”
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Obrady Rady Unii Europejskiej
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Modernizacja bombowców
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Nano-drony dla specjalsów
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Święto specjalsów
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
F-16 wracają do Polski
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Kierunek: Afganistan
Ich zadanie – zdobyć informację
Victory Fly Past Memorial ku czci polskich pilotów
Targi Air Fair 2019
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Uchylone wrota piekieł
Region Without a Key
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Medale dla uczestników walk w Karbali
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Nowy batalion podhalańczyków
Czarna taktyka Agatu
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Konkurs „Zoom” rozstrzygnięty
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Dołącz do zawodowców
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Wywiad AK w służbie aliantów
Tu się zadań nie wybiera
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Sprawdzian dla WOT-u
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Pomóżmy bliskim żołnierza
15 lat JFTC
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Jihadist Mill
Zmiany w przepisach mundurowych
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Modernizacja floty powietrznej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO